Jag tror inte att man i Sverige känner till Robert E. Sherwoods skådespel om vinterkriget "There shall be no night".Detta sattes upp på Broadway vintern 1940 och handlade om familjen Valkonens vinterkrig. Skådespelet var en stor mediahändelse och vid premiären var bl.a. Albert Einstein, Greta Garbo och Irving Berlin närvarade. Det berättar om den fiktiva familjen Valkonens vinterkrig. Fadern Kaarlo är nobelpristagare i medicin och jobbar på ett fältsjukhus, sonen Erik krigar vid fronten. I huvudrollerna sågs Alfred Lunt, Lynn Fontanne och Montgomery Clift, som gestaltade sonen Erik Valkonen. På scenen var Clift klädd i JP 2:s uniform. Ilpo Lagerstedt har skrivit en intressant bok om skådespelet "Amerikkalainen talvisotanäytelmä".
Denna bok har knappast översatts till svenska men jag skulle säga att den är ytterst läsvärd tack vare att författaren noga analyserat reaktionerna på olika håll i USA. I Hollywood planerades att göra en film på basen av skådespelet med Gary Coooper i huvudrollen. Där verkade dock en betydande grupp vänsterintellektuella som såg Stalin som "the good guy" och Finland var för dem en djävulens inkarnation. Bland dessa fanns Dalton Trumbo, J.J. Jerome, Lester Cole, Paul Muni, Donald Stewart m.fl.
Lagerstedt har plockat upp vad dessa och Daily Worker påstod om Finland och jag kom genast att tänka på Arnstad. Det hette att Tyskland år 1920 gjort Finland till ett tyskt lydrike och som Führer placerat baron von Mannerheim. Baronen von Mannerheim satte sedan upp en nazistisk regim i Polen!? Åren 1938-39 startade sedan Neville Chamberlain ett jättelikt projekt i Finland där man byggde massor med flygfält, byggde Mannerheimlinjen och levererade stora mängder vapen osv. Hitler var också med i projektet och försåg Finland med vapen
Man kan ju avfärda detta som trams och konspirationsteorier men de som påstod sådant var inga obetydliga personer utan de hade mängder med lärjungar. Vad tycker ni?. Dessutom så lär Sovjets nya ambassadör Litvinov 1941-42 fått Roosevelt att stoppa planerna på en film.
Vinterkriget på Broadway.
-
Gen. Jack Ripper
- Medlem
Re: Vinterkriget på Broadway.
Intressant. Tack för kunskap!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Vinterkriget på Broadway.
Tack Borebo, visste jag inte! Titeln från Bibeln, Uppenbarelseboken 22:5 efter vad jag förstår...
Men jag undrar:
Duke Ellington spelade i september 1940 in en låt som heter just "There will be no night". Sång av skådisen Herb Jeffries. En love-song...
"There shall be no night
When I'm away from you
There shall be no night
My thoughts will stray from you..."
...men nu när vi vet att ett stycke sattes upp på Broadway vintern 1940 med samma namn, hmmm, kanske det inte bara var en "vanlig" love song? Connections med Sherwoods skådespel?
Med viss vild fantasi undrar
Hans K
Men jag undrar:
Duke Ellington spelade i september 1940 in en låt som heter just "There will be no night". Sång av skådisen Herb Jeffries. En love-song...
"There shall be no night
When I'm away from you
There shall be no night
My thoughts will stray from you..."
...men nu när vi vet att ett stycke sattes upp på Broadway vintern 1940 med samma namn, hmmm, kanske det inte bara var en "vanlig" love song? Connections med Sherwoods skådespel?
Med viss vild fantasi undrar
Hans K