Vikingagravfält funnet i Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Vikingagravfält funnet i Finland

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2022, 16:33

https://svenska.yle.fi/a/7-10022321

Utanför Tavastehus har man hittat flera fynd med vikinga-anknytning som tyder på att där finns ett gravfält. Detta ger vid handen att det i närheten måste ha funnits en bosättning som i flera generationer följde vikingarnas kultur.

Jag kan inget om kulturgränser i Finland varför min fråga är hur mycket av vikinga-kultur det fanns där. Att man hittat gravhögar och offerplatser efter kusterna vet jag, men Tavastehus ligger ju en bra bit från kusten.

Vågar forskare gissa något om språken i Finland vid denna tid?

Eftersom vikinga gravfält verkar ovanliga, vilken kultur fanns vid Finland vid tiden? Jag gissar att kulturen likt språket hämtades österifrån.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vikingagravfält funnet i Finland

Inlägg av koroshiya » 31 oktober 2022, 23:00

Det kan ha varit "finsk"-pratande som var integrerade i en gemensam kultur i Norden.

Svärden och andra fynd säger kanske inte så mycket om språket, och sådana fynd är mycket vanliga i Finland.

I Estland finns lite av samma diskussion, med Aibo, men där vill de gärna se så tidiga förbindelser som möjligt, för det gör dem annorlunda, jämfört med Moskalisarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Age_in_Estonia

Finland har redan skapat sin berättelse där svenskar är svin och inkräktare, och inte kan ha funnits i Finland före en förmodad invasion under medeltiden.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Vikingagravfält funnet i Finland

Inlägg av Schwemppa » 1 november 2022, 08:51

Nu får ni nog läsa den här tråden på nytt, här finns en hel del i anknytning till det hela: :)
viewtopic.php?f=71&t=47221

Notera att det talas om "vikingatida" i anknytning till det nu aktiva fyndet, inte "vikingar". Och naturligtvis har man handlat med vapen, då som nu. Västra Finland var skandinavien-influerat, östra Finland tog eventuellt intryck mer från öster.
Finland har redan skapat sin berättelse där svenskar är svin och inkräktare, och inte kan ha funnits i Finland före en förmodad invasion under medeltiden.
De här gamla uppstötningarna har motbevisats gång efter annan, och har i mycket sin grund i legender från medeltiden (Erik den heliges korståg tex) som sedan stöpts i historisk form redan under nationalistisk tid för över 100 år sedan, då källäget var ett helt annat eller inte fanns.

Troligen hade främst västra Finland lågtgående kontakter med Skandinavien redan under vikingatiden, lokala hövdingar ingick (och bröt) allianser, handel förekom naturligtvis och det finns tecken på att västra Finlands kustregioner åtminstone tidvis ingick i ledung-systemet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vikingagravfält funnet i Finland

Inlägg av koroshiya » 26 november 2022, 17:19

Så är det Schwemppa.

Vi har sett det in en annan tråd, att dessa delar av Finland var involverade i ett internationellt system.

Min gissning är att de bland annat fungerade som dörröppnare för folk från Sverige, och att de har förmedlat handel.

Skriv svar