Finsk kultur och religion innan kristnandet

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av Markus Holst » 14 april 2022, 19:30

Hur såg det ut med religion och kultur i Finland innan kristnandet? Jag gissar att det finns skillnader mot den svenska kulturen under brons- och järnålder, men hur såg det ut? Var det de nordiska gudarna som gällde även där? Deltog finnarna i vikingatåg? Vet man i så f all vilket lingua franca som användes? Finns det runstenar i Finland, o.s.v.

Lär oss, ni som kan!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av koroshiya » 14 april 2022, 22:41

Liksom vi har nya asaförbund finns det något som heter Suomenusko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_neopaganism

Jag tror inte att man egentligen vet så mycket om hur religionen fungerade i äldre tider. Så är det ju för oss också.

Det fanns en serie på svt som handlade om östersjöfinnarna och bland annat att de spelade en viktig roll vid förmedlingen av kontakter mellan stormakter som Bysans och Skandinavien.

Tämligen säkert deltog folk i Finland i olika aktiviteter. Man har på olika platser funnit samma typ av vikter som man kan finna i Birka och på andra platser, och i gravar i Uppland har man funnit fynd som kommer från Sibirien - om jag minns rätt. Det skall bland annat röra sig om bälten eller liknande som ursprungligen var skapade för kvinnor, men som har använts av män i Sverige.

Man har i Finland också funnit krigargravar och många svärd, så mycket tyder nog på att kulturen har varit tämligen likartad med vår, även om religion och olika manifestationer kan ha varit annorlunda.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av Ördög » 21 april 2022, 19:42

Markus Holst skrev:
14 april 2022, 19:30
Hur såg det ut med religion och kultur i Finland innan kristnandet? Jag gissar att det finns skillnader mot den svenska kulturen under brons- och järnålder, men hur såg det ut?
Wikipedia har information om dessa ämnen, men jag rekommenderar hellre Uppslagsverket Finland.
https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... 5-Mytologi
Markus Holst skrev:
14 april 2022, 19:30
Finns det runstenar i Finland, o.s.v.
I Hitis i Åbolands skärgård påträffades 1997 ett fragment av en sten med runor.
https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... inskrifter

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av koroshiya » 21 april 2022, 22:15

Hur är det med teofora namn? I Sverige dräller det ju av ortnamn där gudanamn ingår, eller där det finns andra bitar som skvallrar om kult och annat.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av Schwemppa » 22 april 2022, 09:15

Vi hade ju faktiskt den här tråden för inte så förskräckligt länge sedan, där jag engagerade mig en del. :)

"Finland före 1157"

viewtopic.php?f=24&t=47221

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Finsk kultur och religion innan kristnandet

Inlägg av koroshiya » 22 april 2022, 19:27

Schwemppa skrev:
22 april 2022, 09:15
Vi hade ju faktiskt den här tråden för inte så förskräckligt länge sedan, där jag engagerade mig en del. :)

"Finland före 1157"

viewtopic.php?f=24&t=47221
Flera bra inlägg av dig där.

Där ser man att det finns ortnamn som åtminstone tyder på någon form av organisation.

Kanske hade man i finsk religion en form av heliga platser för en bygd, där man kunde samlas för fester och annat?

Och om det finns ett annat ord för en mer betydande gård kan det tyda på en världslig stratifiering.

Skriv svar