Krigsvägar

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Krigsvägar

Inlägg av Femtiotrean » 22 mars 2021, 06:33

Antagligen. Eller högst sannolikt. Jag vet inte när ordet "desant" togs i bruk eller blev så allmänt känt att den som skrev (II bataljonens?) krigsdagbok skulle ha använt just det ordet.

Desanter så att säga förekom i högsta grad i trakterna, Mäntyharju ligger ju vid Savolaxbanan. Det är inte ömöjligt att man kunde hitta desanten i "Viholliset keskellämme; desantit Suomessa 1939-1944".

Men om det var vapnet som cats blev nyfiken på? Desanterna var inte alltid beväpnade när de hoppade, men vanligtvis hade de pistoler och i vissa fall maskinpistoler med sig.


PS Om Georg Backlund: det är absolut sant att "politiskt farliga" personer kunde anhållas och dömas till långa frihetsstraff, men jag tror inte att några kritiska ord om Ryti eller Mannerheim räckte. Men Backlund var inte en helt okänd person och han mäste utan vidare ha varit under något slags uppsyn. Jag skulle gissa att det var hans aktiviteter i det civila, alltså utanför hans förband, som ledde till tukthusdomen.
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Krigsvägar

Inlägg av cats » 22 mars 2021, 06:49

Tack för svaret. Desant är antagligen ordet. Jag fick alldeles fel konnotationer i mitt huvud av fallskärmsflygare

Skriv svar