Oden

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Oden

Inlägg av Lasse O » 11 januari 2016, 17:41

De senaste dagarna har det dykt upp människor som patrullerar vissa finska områden och som bl a kallar sig Soldiers of Odin.
Bortsett från det lämpliga i att dra runt på gatorna så är min egentliga fråga vad Oden har med Finland att göra? Jag trodde att inhemska gudar dyrkades innan bl a svearna kom och med lock och pock införde någon sorts kristendom.
Förekom det verkligen en Odenskult i någon del av Finland eller är det bara ett historielöst poserande av dessa människor?
Bilagor
Oden.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Oden

Inlägg av Schwemppa » 11 januari 2016, 22:46

Jahas.

De här "fosterländskt sinnade" gentlemännen stoltserar alltså med en text som inte är på någotdera inhemska samt en skandinavisk gudom. Jag tycker det säger det mesta. Om jag får tillfälle ska jag fråga om Odin måhända förespråkar tvångssvenska. Och sedan springa. Snabbt. :D

Jag skulle kunna säga något om skonummer och korrelation med intelligenskvot, men jag känner mig vidsynt ikväll.

Nåja. Allvarligt talat, en motsvarighet till Odin (och lite Tor) skulle vara överguden Ukko i finsk mytologi. Men det kanske inte låter lika häftigt (Ukko = Gubbe). :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukko

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Oden

Inlägg av Schwemppa » 11 januari 2016, 23:06


Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Oden

Inlägg av Lasse O » 11 januari 2016, 23:26

Bra bakgrund men vad är professor Kimmo Grönlund för alarmist som ser ett nazistiskt maktövertagande hägra i framtiden?
Att direkt dra in nazismen i debatten är oseriöst men gissar att han är kraftigt vänster :roll:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Oden

Inlägg av Schwemppa » 11 januari 2016, 23:43

"Winston gets carried away sometimes" (Battle of Britain) :D

Jag är inte närmare insatt i vad prof. Grönlund står för, men han brukar ta ut svängarna ordentligt när han ger kommentarer. Det lär ofta ge återklang i hans e-post inbox, sägs det. :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Oden

Inlägg av erep » 12 januari 2016, 09:18

Texten på ryggen borde ju vara skulle vara Wōdenas Cempan eller något i den stilen om de ville ha lite Old English ;)

Även om Ukko var den viktigaste guden i finsk mytologi, motsvarar hans "förmågor" närmast asaguden Thors. Men om vi bara ser på den viktigaste guden i finsk mytologi, stämmer det att "Ukon sotilaat" (Gubbens soldater) skulle låta löjligt, och dessa killar som oftast är mot svenska men nog har samarbete med "Nordiska motståndsrörelsen", inte kunde tänka sig att ha en tekst på svenska om Oden.

Ukko kan ursprungligen ha benämnts något i stil med de baltiska gudanamnen Perkons eller Perkūnas, från vilket ordet perkele kommit, vilket numera är djävulen och används även som en svordom. Här antar jag att den kristna kyrkan velat se hedniska gudar som djävular. Att nämna övergudens namn var förbjudet, så man använde en eufemism, Ukko, d.v.s. gubbe eller gammal man. I Judendomen fick man ju inte heller nämna Jahve och både varg och björn är noanamn för ulv och h₂ŕ̥tḱos.
-------

Själv tror jag att detta fenomen är grovt övermarknadsfört av pressen. Få har sett dessa killar "patrullera" någonstans. Eventuellt har de gått i någon stad, men ännu har man inte rapporterat något strul p.g.a. "patrullerna".

Det som satt detta fenomen i rörelse är nätskriverier om att flickor och kvinnor följs efter, ropas åt och t.o.m. tafsas på av utländska män ofta i grupper. Hur allmänt detta är faktiskt är svårt att döma.

Jag bor själv några kilometer från ett mottagningscenter (asylboende på rikssvenska) och det är rätt vanligt att se att grupper mellan 5-15 män går omkring i trakten. Nu är det ju naturligt att de inte ligger hela dagen på sin placeringsplats och att de vill se omgivningen, men samtidigt förstår jag att kvinnor som stöter på en sådan grupp inte känner säg väl till mods, särskilt om någon eller några i gruppen vill göra närmare bekantskap.

Nu är det inte skäl att dra alla över en kam, men klart är att våra värderingar präglas av vår uppväxtmiljö, och även om man i Finland håller en eller två lektioner för asylsökandena om jämställdhet och rätt till kroppslig integritet, kommer det inte att övertyga alla som växt upp med en helt annan syn på hur män och kvinnor skall agera.

Här är en erfaren journalists rätt balanserad artikel om bakgrunden till fenomenet:
http://news.nationalpost.com/news/world ... for-others

En rätt intressant artikel är också denna
http://yle.fi/uutiset/kotimajoitukseen_ ... eo/8577025
som berättar hur en ung kvinnlig Irakisk asylsökande som bor hos en finsk familj är förvånad över kvinnors frihet att bestämma över sig själv, att fritt röra sig ute och rätt att ha egna åsikter.

Jag har tagit nätöverättarens översättning och korrigerat de grövsta felen:
Irakisk kvinna på familjeboende blev förvånad av frihet - video

Nästan hundra finländska familjer har öppnat sina hem för helt främmande asylsökande. I familjeboende får dessa en naturlig beröring till den finländska kulturen. Sahar som kommit från Irak har lärt sig av sin finska familj, att kvinnor kan vara fria, och att får ha åsikter.

Karoliina Ek och Tom Andersson vilka bor i huvudstadsregionen följde med oro när flyktingkrisen utbröt under hösten. För paret uppstod frågan: hur kan vi hjälpa till?

När Ek och Andersson hörde om nätverket Refugees Welcome Finland, som organiserar familjeboenden för asylsökande, bestämde de sig för att engagera sig med verksamheten, även om de först var tveksamma till att ge logi åt en vilt främmande människa från en annan kultur i sitt hem.

- Det fanns alla typer av scenarier, men sedan tänkte vi att de är människor precis som oss. Om vi ​​var i samma situation, så vi skulle vilja att någon skulle ta oss också till hans hem, och allt har gått ganska briljant, säger Ek.

Eks och Anderssons hus var lämpligt med ett rum ledigt, och i november där flyttade till en ny boende, 29-åriga Sahar från Irak.

"En kvinna kan köpas som en möbel"

Sahar har bara varit en annan gång utanför sitt hemland. Då var hon på shopping med sin familj i Turkiet.

Avresa till Finland startade Isis började få fotfäste i Irak. Sahar visste nästan ingenting om Finland, men hade hört att Finland kunde vara bra ett bra land för henne landet, då det råder religionsfrihet här.

Isis sätt att behandla kvinnor oroar Sahar, särskilt som hennes ogifta kvinnor löper risk att bli sexslavar.

- De tänker att en kvinna kan köpas som en möbel, och det är en kvinnas del i sitt liv, säger Sahar.

Ofta gifter man sig i Irak vid cirka 25 års ålder, men Sahar ville inte gifta sig ännu. Hon har studerat databehandling vid universitetet och skulle också vilja ett jobb, men för en kvinna är det inte lätt i Irak.

- Du betraktas inte som en arbetstagare, utan som en kvinna, vars plats är i hemmet.

Män bestämmer

I Irak har kvinnors liv varit begränsat även innan Isis tid. T.o.m för shopping är det bra att ha med någon manlig person, såsom en make, far eller bror. Så det är säkrare, och ensam kvinna kan också ses som "en dålig kvinna".

I Finland är Sahar plötsligt fri. Familjens män kontrollerar inte längre hennes förehavanden eller hur hon klär sig.

- Jag kan bestämma hur jag klär mig och huruvida jag täcker mitt huvud eller inte. Jag kan bestämma vad jag göra med mitt liv. Den rådande kulturen i Irak bestämmer för mig.

Kan man i Finland sällskapa utan kommer att vara förlovad?

I Finland är asylsökande är inom två kultursfärer. det irakiska samfundet har ett starkt inflytande, trots att Finland har en annan uppsättning av regler.

I Finland har Sahar inte gått ut med män, men datingkulturen är ett stort samtalsämne bland hennes väninnor. I Irak måste en kvinna och en man måste förlova sig, så att de kan träffas. Därför kan nästan okända människor förlova sig för att träffas , men det behöver inte nödvändigtvis leda till äktenskap och trolovningen kan upplösas.

Asylsökande tvingas att reflektera över hur de ska agera nu. Kan man umgås i Finland utan en förlovning? Kan kvinnor reser ensam? Hur ska en asylsökande reagera om manliga bekanta försöker begränsa kvinnors rörelsefrihet?

Om dessa frågor kan Sahar diskutera med värdfamiljen. Här är fördelen med den familjeboende jämfört med ett mottagningscentrum (asylboende), där de asylsökande är mestadels med varandra. I familjeboende hör de finska språket varje dag och har en naturlig beröring till den finländska kulturen. Nytt för Sahar är, till exempel, att fadern i familjen involverad i hushållsarbete.

I Irak får kvinnor vara själviska på ett bra sätt

Men Sahars ankomst har också gett värdfamiljen möjlighet att lära sig nya saker. Åtta-åriga dottern Tinka kan redan ungefär tjugo ord arabiska, och hela familjen haft tillgång till arabiska kökets läckra smaker.

Sahar har även undervisat familjen mamman Karoliina Ek att kvinnor i Irak unnar sig många lyx. Det begränsade livet piggas upp av många skönhetsbehandlingar, till vilket används mycket pengar. Håret är alltid fint när man går ut.

- I Finland har vi hemmafruar tar hand om familjen mer än oss själva. Vi kunde dock vara själviska på ett bra sätt, säger Ek.

Kvinnorna har redan blivit goda vänner. När Ek hade en lillajulsfest, preparerade Sahar fina naglar åt henne. Dessutom är klädsel en av kvinnornas diskussionsämnen.

- Karoliina anser att det är viktigast att kläderna är varma, men för irakierna är stil och utseende viktigast, säger Sahar.

Det viktigaste är frihet och rätt till åsikter

Men för att återgå till det väsentliga. Viktigare för Sahar än utseendefrågor är frihet, som hon har lärt sig av sin finska vän.

- En irakisk och en finländsk kvinnas liv kan inte ens jämföras. Här är kvinnan ett verkligt inflytelserik person. Hon har rättigheter och åsikter. Hon kan göra vad hon vill.

Sahar hoppas att hon får stanna i Finland. Efter att ha smakat på frihet vill man inte ge upp den.
Man kan dra olika slutsatser från artikeln, men då antalet asylsökanden i Finland år 2015 var 32 478, och av dem är ca. 85 % män, och av dessa ca. 75% unga män, är det en rätt stor uppgift att få den delen av asylsökanden som kommer med sina egna attityder från hemländerna att ändras.

Som president Niinistö sade i sitt nyårstal
Invandring kan aldrig betyda att våra centrala värderingar, demokrati, jämlikhet och mänskliga rättigheter, ifrågasätts.
(talet) http://www.presidentti.fi/public/defaul ... ture=sv-FI

Här är dessutom en färsk artikel om den minoriteten som inte kan eller vill bete sig.
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/1 ... n-bete-sig

"Gatupatrullerna", om de nu verkligen finns i någon större mån, är ju ett symptom på oroligheten många känner för den minoritet som inte anpassat sig. Att bota oroligheten kan kräva både undervisning till asylsökandena men även repressiva åtgärder av myndigheterna.

Att mörka problemen är inte en lösning, men inte heller att demonisera asylsökandena.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Oden

Inlägg av Lasse O » 12 januari 2016, 13:31

Odenpatrullerna verkar vara ytterligare ett skäl till att inte prata svenska i korvkön i Kuopio kl 2200 en lördag kväll. Gissar att de blir extra förgrymmade över en sådan fräckhet.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Oden

Inlägg av erep » 12 januari 2016, 14:15

Sipilä ser ut att ha lite samma uppfattning om gatupatrullerna som jag
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/1 ... oportioner

......

Jag vet nu inte om jag kan instämma i Lasses kommentar om den eventuella korvkioskkön i Kuopio. Jag har alltid pratat svenska med svenskspråkiga i Finland utan hänsyn till ort, läge, eller dygnstid.

Endast under min skoltid på 70-talet var det någon gång bråk mellan finsk- o svenskspråkiga, men det hade nog att göra med tonårspojkars gängbildning, eftersom likadana bråk förekom mellan förstadsgäng eller elever i olika skolor.

Jag ser inte att det skulle finnas ett behov att undvika att prata svenska i Finland. Dessutom är ju rikssvenska undantaget ;)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Oden

Inlägg av Lasse O » 12 januari 2016, 15:16

erep skrev:Sipilä ser ut att ha lite samma uppfattning om gatupatrullerna som jag
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/1 ... oportioner

......

Jag vet nu inte om jag kan instämma i Lasses kommentar om den eventuella korvkioskkön i Kuopio. Jag har alltid pratat svenska med svenskspråkiga i Finland utan hänsyn till ort, läge, eller dygnstid.
Endast under min skoltid på 70-talet var det någon gång bråk mellan finsk- o svenskspråkiga, men det hade nog att göra med tonårspojkars gängbildning, eftersom likadana bråk förekom mellan förstadsgäng eller elever i olika skolor.
Jag ser inte att det skulle finnas ett behov att undvika att prata svenska i Finland. Dessutom är ju rikssvenska undantaget ;)
Det var mest ett skämt från min sida men det är åtminstone i Sverige förenat med viss risk att stå i kebabkön efter att krogarna stängt.
Själv har jag i Finland aldrig mött någon som varit negativ till mitt rikssvenska språk eller ursprung, tvärtom.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Oden

Inlägg av erep » 13 januari 2016, 02:39

Jag förstod det nog och samma risk finns i grillkiosköerna i Finland, men det beror inte på språket ;) Adrenalinstinna individer med sjunkande blodsocker på morgonnatten har risk för att väcka bärsärkargenen ;)

Men om det finns aggressioner mot svenska i Finland, så är det inte mot individer som pratar rikssvenska. Ni är ju exotiska och kan inte rå på det :)

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Odin eller Väinämöinen

Inlägg av Jens Yde » 5 februari 2016, 23:27

Lasse Odrup skrev:De senaste dagarna har det dykt upp människor som patrullerar vissa finska områden och som bl a kallar sig Soldiers of Odin.
Bortsett från det lämpliga i att dra runt på gatorna så är min egentliga fråga vad Oden har med Finland att göra? Jag trodde att inhemska gudar dyrkades innan bl a svearna kom och med lock och pock införde någon sorts kristendom. Förekom det verkligen en Odenskult i någon del av Finland eller är det bara ett historielöst poserande av dessa människor?
Det kan undre, at de finske nationalister ikke graver sig ned i Kalevala og dens betydning for finsk uafhængighed. Men det skyldes sikkert, at de finske guder ikke forbindes med den samme kampiver som Odin, Thor og Tyr, siger Jan Ahtola Nielsen, der er ekstern lektor på Københavns Universitet med speciale i finsk historie og samfundsforhold.

Den finske mytologis guder og helte er forholdsvis fredsommelige. De klarede sig overvejende igennem ved brug af forskellige former for magi og er derfor næppe krigeriske nok som samlingspunkt for medlemmerne af ’Soldiers of Odin’, forklarer han.

Asatroen fik i sin tid aldrig greb om finnerne.

Finnerne dyrkede deres egne guder som Ilmarinen og den langskæggede shaman Väinämöinen, der kunne tryllebinde folk med sin stemme og angiveligt var den direkte inspiration for Tolkiens Gandalf. Bedrifterne om de finske guder blev mundtligt overleveret gennem århundreder, indtil den finske digter Elias Lönnrot i 1835 samlede dem i det episke værk Kalevala.
http://www.information.dk/mofo/hvorfor- ... k-mytologi

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Oden

Inlägg av KoteGaeshi » 16 mars 2016, 21:59

erep skrev: Nu är det inte skäl att dra alla över en kam, men klart är att våra värderingar präglas av vår uppväxtmiljö, och även om man i Finland håller en eller två lektioner för asylsökandena om jämställdhet och rätt till kroppslig integritet, kommer det inte att övertyga alla som växt upp med en helt annan syn på hur män och kvinnor skall agera.
Det skulle förstås behövas en och annan lektion i jämställdhet och rätten till sin egen kropp även för helsvenska eller för den delen helfinska tonårspojkar, även om det förstås inte övertygar alla som växer upp i ett samhälle vars rättssystem inte tycker att en våldtäkt är en gruppvåldtäkt om förövarna turas om... </rant>
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Oden

Inlägg av erep » 29 mars 2016, 18:24

KoteGaeshi skrev:
erep skrev: Nu är det inte skäl att dra alla över en kam, men klart är att våra värderingar präglas av vår uppväxtmiljö, och även om man i Finland håller en eller två lektioner för asylsökandena om jämställdhet och rätt till kroppslig integritet, kommer det inte att övertyga alla som växt upp med en helt annan syn på hur män och kvinnor skall agera.
Det skulle förstås behövas en och annan lektion i jämställdhet och rätten till sin egen kropp även för helsvenska eller för den delen helfinska tonårspojkar, även om det förstås inte övertygar alla som växer upp i ett samhälle vars rättssystem inte tycker att en våldtäkt är en gruppvåldtäkt om förövarna turas om... </rant>
Det finns alltid individer som inte följer normer, men det du beskriver är faktiskt "inte OK" för att citera en av era stora tänkare.

Andra kulturer är faktiskt annorlunda, och skall man bo i vår nordiska kultur kan man inte leva som i ett muslimskt land i mellanöstern.

Om värderingar skriver en dam som varit mycket intresserad av att hjälpa asylsökanden. Udden i hennes insändare riktar sig mot finska regeringen, men som tidigare överentusiastisk "asylvänn" och idealist börjar hon så småningom ändra sig till realist förstå att kulturskillnaderna är stora

https://www.hbl.fi/artikel/regeringens- ... -aldrig-2/

Hon skriver om kulturskillnaderna
En ung irakisk man som jag samtalade med nyligen sa att han behöver en fru. Han tror att han, när han har sett en söt flicka, kan gå till hennes föräldrar och be om hennes hand. Och att de omedelbart kan gifta sig. När jag förklarade hur parbildningen går till hos oss var han chockad. Skulle han umgås med flickan på tu man hand och lära känna henne först? Det kom inte på fråga, så kan man inte göra. När jag förklarade att flickan också efter en tids sällskapande har rätt att säga nej till äktenskap var han helt förtvivlad.

Den muslimska församlingen i staden har försett mig med litteratur om hur jämlik deras religion egentligen är. I de skrifter jag har läst finner jag kvinnan på piedestal i hemmet, respekterad och ärbar, men just därför täckt för andra mäns blickar. Hon skall inte inleda andra män i frestelse och får inte möta en annan mans blick. Hennes plats är i hemmet, med barnen.

Det har varit hallå kring asylsökandes beteende i simhallen. De har varit upprörda över ensamma finländska flickor i baddräkt och också sagt till någon att hon är en hora. Det är det de tror. Med sin erfarenhet av livet.
Att jämföra med svenska eller finska unga män som beter sig mot samhällets normer. som de känner till, hör inte till denna diskussion. Vi kan diskutera deras normvidriga beteende, men det är ingen förklaring eller något urskuldande till att någon har lärts fel. Och fel är det. Inget snack om att alla kulturer är lika värda. Förtryck är aldrig lika värt som frihet och jämställdhet.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Oden

Inlägg av KoteGaeshi » 5 april 2016, 14:10

erep skrev: Det finns alltid individer som inte följer normer, men det du beskriver är faktiskt "inte OK" för att citera en av era stora tänkare.
Med tydlig risk att det urartar till pajkastning, men vad menar du med "en av era stora tänkare"?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Oden

Inlägg av Lasse O » 5 april 2016, 18:37

Med risk för att föregripa erep så syftar det nog på Björn Ranelids reaktion på den svenske statsministerns uttalande om terrorister:
"Statsministern Stefan Löfven har uttalat sig om våndan och oron inför att unga män som är bosatta i Sverige åker till Syrien och låter värva sig till terrorister.
Han sade ordagrant på tal om denna handling: Det är inte okej."
http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-rane ... ceptabelt/

Skriv svar