Olyckor och katastrofer - Kyrkbåtsolyckor

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Olyckor och katastrofer - Kyrkbåtsolyckor

Inlägg av Ördög » 24 mars 2013, 11:58

Efter tsunamin i Indiska oceanen på annandag jul 2004 dök det här på Skalman upp en tråd för svåra katastrofer i de nordiska länderna i gamla tider. Tyvärr torkade tråden in ganska snart, trots bland annat undertecknads strävan att förse den med nytt stoff och intressanta länkar ... Mitt intresse för ämnet har inte på något vis avtagit under de gångna åren, och jag hoppas att min fascination (som alltid är mängd med en stor dos medkänsla för offren och deras anhöriga) också delas av andra Skalmaniter!

Det har framställts önskemål om en separat avdelning för olyckor och katastrofer på forumet, men adminstratörernas åsikt är att fallen bör behandlas på avdelningarna för respektive tidsepoker. Okej, det ska väl gå.


De svåraste sjöolyckorna i Finlands historia, såväl i krigs- som fredstid, har utspelats under 1900-talet. Men också i det förindustriella samhället skedde det gruvliga ting till sjöss.
De långa smäckra kyrkbåtarna var ett allmänt fortskaffningsmedel under 1700- och 1800-talen. I vissa trakter tävlade byarna och gårdarna om vem som hade de finaste båtarna, och hur fort man kunde ro med dem. Då man betänker att allmogen ofta inte kunde simma, och hur mycket brännvin som söps, är det självklart att olyckor inträffade.

Den troligen värsta kyrkbåtsolyckan i Finland skedde på sjön Keurusselkä i Keuru (Keuruu) socken den 31 augusti 1845, där en båt kantrade och 26 människor omkom. Katastrofen hade haft ett märkligt förspel, som naturligtvis gav folkfantasin näring.

En söndag i augusti 1844 hade ett av båtlagen från byn Kolho, på andra sidan Keurusselkä, utmanat de övriga båtarna på kapprodd. De unga männen stärkte sig med brännvin från en stor hink på stranden, och så bar det av ut på sjön, mot kyrkan.

I Keuru fanns vid den här tiden en ung hjälppräst, Niklas Durchman, som snabbt blivit berömd för sina svavelglödande väckelsepredikningar. Han hade "predikat kyrkan grå" på bara några veckor - han hade öst ovett över kyrkobesökarnas färggranna folkdräkter, så de började komma till gudstjänsten klädda i vadmal.

Durchman hade för vana att gå ner till stranden för att möta kyrkbåtarna och sälja biblar och andlig litteratur till de nyanlända. Då han nu såg en mängd fulla ynglingar ragla i land från båtarna, blev han rasande. "Märkligt att inte den rättfärdige Guden dränkte er redan på vägen hit", röt pastorn, tog hand om det brännvin som var avsett för hemfärden och hällde det i sjön. När han fått höra att man inför kapprodden slagit vad om pengar, tog han upp saken i sin predikan. Han hotade keuruborna med Guds straff om de fortsatte med kapproendet: "Om ni visste vad som skall ske om ett år, skulle ni göra bättring. Också min egen tid är höljd i dunkel, men det skall ske. Ni står som på ett gungfly och åker ner i helvetet om ni inte gör bättring."

Så kom olycksdagen i augusti nästa år. Under gudstjänsten blåste det upp till hård nordlig vind, och båtlagen avråddes från att bege sig ut på sjön. Kyrkbåtarna stack ändå ut, även de från Kolho. Ute på sjön gick Haikkas båt på grund och välte. 26 människor drunknade, bara 11 kom undan med livet.

Efteråt berättade många om de varsel som föregått olyckan. Drängen Kalle på gården Keskinen hade den ödesdigra dagens morgon hört ett stort brus och klagande läte som gick från norr till söder. På Kolho gård hade stormen vräkt omkull två björkar och fått sädesskylar att flyga långa sträckor.

När de döda jordfästes i en gemensam grav på Keuru gamla kyrkogård, kom många ihåg pastor Durchmans förutsägelse. Pastorn själv hade dött i maj 1845, bara 28 år gammal, och fick inte bevittna hur den slog in.

Helsingfors Tidningar den 10 september 1845 har en notis om olyckan på första sidan.
Från K e u r u berättas den beklagliga nyhet, att en med alltför många personer öfwerlastad kyrkbåt söndagen den 31 sistl. Aug. derstädes förolyckats under färden till kyrkan. En stark blåst wållade och förwärrade olyckan, hwilken, enligt berättelse, kostat 30 menniskolif, hwaribland 5 tillhörande en enda familj. Det är icke så sällan man i wårt land erfar slika olyckor under färden med kyrkbåtar och wäl wore om allmogen, der sådana begagnas, påmintes om större försigtighet wid deras bruk.
Informationen är i övrigt hämtad från Keuru museums sida om det kyrkliga livet i socknen förr. Den finskspråkiga texten har rubriken "Doft av himmel och tjära".

Jag kan tillägga att psykohistorikern och författaren Juha Siltala i sin bok Suomalainen ahdistus (Den finska ångesten) livfullt beskriver Durchmans verksamhet och predikokonst.

Ytteligare ett antal svårare kyrkbåtsolyckor finns på finska Wikipedia.
Den 17 juni 1860 omkom 17 personer då en kyrkbåt i Rautalampi stötte på grund.
I oktober 1856 kantrade en kyrkbåt på Ule träsk, och 16 ynglingar på hemväg från Säräisniemi kyrka förolyckades.
I maj 1746 sjönk en kyrkbåt av okänd orsak på sjön Kivijärvi i Luumäki, och alla de 14 personerna i båten drunknade.
Senast redigerad av 1 Ördög, redigerad totalt 25 gånger.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Olyckor och katastrofer - Kyrkbåtsolyckor

Inlägg av Ördög » 25 mars 2013, 06:13

Ördög skrev: Den 17 juni 1860 omkom 17 personer då en kyrkbåt i Rautalampi stötte på grund.
Även denna olycka rapporterades i pressen. I Åbo Underrättelser den 7 juli 1860 försökte man rentav med någon form av reportage. Säkert fick skildringen månget öga att tåras, här fanns stoff till ett och annat gudligt skillingtryck..
Jag funderar på hur det skulle vara att formulera en olycksnyhet i dagens press på 1800-talsspråk och enligt 1800-talets stilideal. Gud förlåte mig, men jag skrattar uppsluppet åt tanken!
- Olyckshändelse uti Rautalampi. Lördagen d. 16 sistl. juni färdades flere båtar ifrån Konnewesi stränder till Rautalampi kyrka; antalet af de ifrån sagde trakt framkomne, hwilka landade wid Laakkola, uppgick redan samma dag till flere tiotal. Ibland dem funnos de hwilka aldrig kunde ana till det olycksfall, följande dag bar i sitt sköte. Den 17, eller derpå följande dag, war en söndag, å hwilken skriftskoleungdomen admitterades, till följd hwaraf Rautalampi kyrka mer än wanligt war besökt. Efter slutad gudstjenst begaf sig en hwar på hemfärden, hwarföre också wid Laakkola strand en otalig mängd skyndade till sina båtar. Trettio à fyratio personer hade redan intagit en större och en mindre kyrkbåt, hwilka, liksom derefter de öfriga, begåfwo sig att medelst rodd komma öfwer Hankawesi åt Konnekoski. Ibland båtarne war också stora kyrkobåten ifrån Warismäki by; karlen som satt wid rodret å denna hade ofwanom forsen, på qwinnfolkets och i synnerhet en gårdswärdinnas uppmaning, styrt kosan till högra stranden, i afsigt att landsätta en del af folket, för att icke med en öfwerlastad båt bege sig utför forsen. Den manliga personalen war icke för saken och en af dem sade: "låt gå bara." Den styrande hörsammade också hellre detta och wände genast farkosten åt den motsatta stranden, å hwilken sida man wanligen färdas. Emedan qwinnfolket redan war i beråd att gå i land och derföre makat sig åt fören, ropade styrmannen, att enhwar skulle intaga sin plats, af skäl att styret icke nådde wattnet; men denna uppmaning hann icke så snart efterkommas som nödigt hade warit, ty båten fördes redan af strömmen. En af karlarne hade wäl fattat i en åra, för att dessmedelst ersätta styret, men förgäfwes: båten gled
sidlänges nedåt och wände med akterstäfwen förut. Forsen drog redan wåldsamt båten, som fördes mot wänstra stranden. Härwid utbrast ofwannämnde wärdinna, sittande i fören, uti dessa fasawäckande ord, så mycket mera owäntade, som de nu befunno sig på gränsen emellan tid och ewighet, hon sade: "Se! nu far på en gång en hel båtlast folk i helwete." Båten hade redan förts med god fart, då en förskräcklig stöt gaf tillkänna, att förstäfwen krossats, hwarifrån wattnet i samma ögonblick inströmmade. Båten sjönk, och i ett nu woro alla i forsen. Ett ryswärdt rop och tjut uppstod, jemmerskri och weklagan lät nu höra sig af föräldrar, barn och tjenstefolk, hwilka alla woro wid ingången till ewigheten, emot hwilka 17 personer förgäfwes spjernade. Folk ifrån en annan kyrkobåt, som färdats litet förut, kom tillstädes wid olyckstillfället, men förgäfwes. De båtar som sedermera den ena efter den andra kommo utför forsen stannade alla härwid. De flesta af den olyckliga båtlasten blefwo wäl räddade, men 17 personer, flertalet qwinnor, alla ifrån Warismäki by, omkommo nu i Konnekoski fors. Ifrån ett enda hemman drunkande wärdinnan jemte sina 3 döttrar, ifrån ett annat 3 hemmansdöttrar och 2 tjenstehjon och ifrån ett tredje 3 tjenstehjon o. s. w.
Tolf år äro nu förlidne, sedan en dylik olycka war hardt nära att drabba samma bys kyrkobåt på samma ställe, men då förspilldes icke något menniskolif.
(K. Hiippak. San.)

Skriv svar