Betalning av tyska leveranser

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Betalning av tyska leveranser

Inlägg av Amund » 10 november 2012, 16:44

Läste att de tyska vapenleveranserna till Finland under sommaren 1944 levererades på kredit till skillnad från tyska vapenleveranser till andra axelmakter. Eftersom länderna snart hamnade i krigstillstånd med varandra och den tyska staten så småningom upphörde att existera, undrar jag vad som hände med dessa fordringar? Det var ju fråga om ganska betydande leveranser av både flygplan, spannmål, pansarvärnskanoner och annan militär utrustning. Dock vet jag inte något om krediternas omfattning.

Ett rimligt scenario som jag kan tänka mig är att de fyra ockupationsmakterna helt sonika övertog tyska fordringar utomlands. Man övertog ju utan betänkligheter alla tyska tillgångar i andra länder så därför känns det rimligt att Finland fick betala notan till dem istället. Om inte – bör det ha underlättat den tunga ekonomiska betalningsbördan man hade gentemot Sovjetunionen. Kanske skulden reglerades på vanligt sätt mot BRD och DDR, lämpligt viktat?