Henrik Arnstad om Finlands agerande

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Oingo Boingo » 23 december 2010, 08:55

Örjan skrev:
lago skrev:Att jämställa dagens stabila och fredliga situation i Norden med läget i de omstridda områdena i Karelen på 20-talet efter inbördeskrigen verkar för mig en smula historielöst men kanske Örjan kan förklara hur det hänger ihop.
Åtminstone jag väntar med spänning :)
Min kommentar riktade sig mot en eventuell dubbelmoral i Oingo Boingos resonemang.
Vari består dubbelmoralen om jag referar till fakta? Har du någon som helst bevisning att anföra att det var Finlands regering som bekostade eller organiserade expeditionerna? Har du bevisning för att Finlands armé någon gång gick över gränser för att delta i expeditionerna?
Du vill tydligen blunda för detta genom att hävda att det i andra tider rådde andra regler? Detta trots att det, så vitt jag vet, inte har skett några förändringar i folkrätten angående invasioner och andra gränskränkningar sedan den tiden.
Anser du att Sovjetryssland/-unionen var en nation som levde upp till internationella regler? Anser du att det demokratiska Finlands lagliga regeringar spelade fult mot diktatorstaten Sovjet?
Låt mig då ändra mitt hypotetiska scenario så att det äger rum på 20-talet. Hade Finland då tyckt att Sveriges regering hade agerat på ett korrekt sätt ifall de hade tillåtit svenska frivilligkårer angripa Finland från svenskt territorium och ockupera svenskbygder för att sedan dra sig tillbaka till Sverige där de undgick straff?
Intressant. Det ställs krav på att Finland borde ha agerat korrekt enligt alla regler mot en opponent som bröt alla regler... Det hade i slutändan slutat med en likvidering av nationen.

Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Oingo Boingo » 23 december 2010, 09:07

Borttaget.
Inlägget var en ren känga utan relevant innehåll för tråden.

/Artur
Redaktionen

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Martin Lundvall » 23 december 2010, 15:17

Det jag tror Örjan menar är att det väsentliga är inte om det var finsk militär eller inte, utan att det skedde från finskt territorium. En stat har ansvar för angrepp mot andra länder oavsett vem som är angriparen. Det kan vara en förklaring att den finska staten var ung och inte besatt resurser att stävja dylika operationer, men det gör det inte rätt.

Jag anmser inte att moraliserande historieskrivning är fruktbar. Sovjetunionen, som så många andra länder, bröt vid upprepade tillfällen mot ingångna avtal och tolkade situationer som det passade det egna landets intressen. Det är självklart fel, men om Finland eller något annat land gjorde likadant är det också fel. Ska man däremot rättfärdiga hur länder agerade är det inte längre historia utan politik. Att hitta rätt eller fel innebär alltid att vi gör en egen subjektiv tolkning, bättre att hitta förklaringar till händelser utan att för den saken gradera och beetygsätta vilka som var "rätt" och "fel"

/Martin

Heikki Jansson
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 juni 2007, 11:05
Ort: Kyrkslätt, Finland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Heikki Jansson » 23 december 2010, 21:51

Martin Lundvall skrev:Jag anmser inte att moraliserande historieskrivning är fruktbar. Sovjetunionen, som så många andra länder, bröt vid upprepade tillfällen mot ingångna avtal och tolkade situationer som det passade det egna landets intressen. Det är självklart fel, men om Finland eller något annat land gjorde likadant är det också fel. Ska man däremot rättfärdiga hur länder agerade är det inte längre historia utan politik. Att hitta rätt eller fel innebär alltid att vi gör en egen subjektiv tolkning, bättre att hitta förklaringar till händelser utan att för den saken gradera och beetygsätta vilka som var "rätt" och "fel"
Det ojämförligt bästa inlägget i någon diskussion här.

En gång besvarades ett inlägg, som jag skrivit med "För övrigt" skrev skribenten då, "anser jag, att det var bra, att man i Finland utförde den sk. extra repövningen i oktober 1939". Skribenten såg som huvudsak att ta ställning till huruvida skeenden i historien är "bra". Från vems synpunkt var det bra med den extra repövningen?? frågar man ju sig. Från Finlands eller Sovjets eller kanske någon tredje parts? Det är väl inte meningen att komma med ställningstaganden till vad som är "bra" (från finsk eller sovjetisk synvinkel) utan att beskriva och förstå historiska skeenden, inte att döma eller fördöma dem eller komma med subjektiva synpunkter om huruvida något är "bra" eller "illa".

Varför hade finnarna t.ex rätt att hävda en tillräcklig försvarszon för Viborg (ingick i den finska motiveringen till att förkasta ett av de upprepade gränsjusteringsförslagen (ryssarna föreslog, finarna sade "nej" under Moskvaförhandlingarna i oktober/november 1939 men "rätt" (av Gud given?) att förvägra Sovjet från en försvarszon för Leningrad (en stad med lika stor befolkning som hela Finland hade). Att blanda in "rätt" och "fel" i stormaktspolitik är att liktydigt med att blanda in barnkammajargong (typ "men mamma Peter - eller Kalle - slog först") med maktspel.

"Avbryt förhandlingarna" (keskeyttäkää neuvottelut) , lydde den finska regeringens instruktion i telegram den 9. november 1939 till förhandlarna i Moskva. Finlands regering formligen tiggde om krig - och fick det - det betalade de finska "tappra" pojkarna sedan, under kriget för. Med den överlägsna attityd som utrikesministern, han hette Eljas Erkko, (stödd av den övriga regeringen) visade gentemot Sovjet såväl under hela 30-talets senare del (inställningen till Litvinov-politiken), och sedan under båda Jartsev- och Steinförhandlingarna (1938-39) och till sist under förhandlingarna i Moskva funderar jag så smått om inte angreppets omfattning berodde på att Kremls tålamod brustit (dvs. att Stalin/Molotiv sagt sinsemellan något som "Nå, finnarna ville ju inte med lämpor, de får skylla sig själva." Det är ett känt faktum att stormakter är ytterst måna om sin värdighet. Jag tippar så smått att Molotov - Stalin fått nog av Erkkos överlägsenhet och ville få sitt ord med i laget.

Alltså oerhört oskicklig diplomati, att i underläge spela stort, stenrik eller urfattig, ("upporikasta tai rutiköyhää") som prof. Keijo Korhonen uttryckte Finlands attityd i sin avhandling (i boken Keijo Korhonen: Turvallisuuden pettäessä II, 1936-40). Men - Finland fick ju "rätt" - i Nationernas förbund med sydamerikanska och andra avlägsna staters röster. Men Sverige röstade blankt. Eter det beslutet rasade Nationernas förbund i spillror krossat av Nazitysklands aggressivitet, så det blev Nationernas förbunds sista beslut. Men "rätt", det hade ju Finland.

Kanske Finland hade "rätt", vad vet jag. Men Finland handlade urbota dumt. Med Sovjetumionen sittande med Molotiv-Ribbentroppakten i fickan - den hade Sovjet betalt dyrt för - borde den finska regeringen ha visat god min i elakt spel. Nu tog regeringen något som alla förstod på förhand att var ett förlustkrig för "vi hade ju rätt". Eller egentligen tog inte regeringen kriget, utan trodde blåögt på att Sovjet bara "spelade" eller "bluffade" - med gränsen på 32 kilometers avstånd från Leningrad! Den diplomatiska dundertabben fick sannolikt finnarna betala för i 50 år.

Hälsn.

// Heikki Jansson

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Artur Szulc » 24 december 2010, 09:25

I en tråd från den 15 november 2008:

En annan skalmanit hade skrivit:
Tyvärr kan man nog inte applicera etik och moral avsedd för individer på stater
Varpå jag svarade:
Ur ett moralfilosofiskt perspektiv är [detta] ett värdeomdöme, precis som motsatsen.
Så detta:
Jag anser inte att moraliserande historieskrivning är fruktbar
Eller detta:
En gång besvarades ett inlägg, som jag skrivit med "För övrigt" skrev skribenten då, "anser jag, att det var bra, att man i Finland utförde den sk. extra repövningen i oktober 1939". Skribenten såg som huvudsak att ta ställning till huruvida skeenden i historien är "bra". Från vems synpunkt var det bra med den extra repövningen?? frågar man ju sig. Från Finlands eller Sovjets eller kanske någon tredje parts? Det är väl inte meningen att komma med ställningstaganden till vad som är "bra" (från finsk eller sovjetisk synvinkel) utan att beskriva och förstå historiska skeenden, inte att döma eller fördöma dem eller komma med subjektiva synpunkter om huruvida något är "bra" eller "illa".
(För övrigt kan nog inte Heikkis inlägg betraktas som moraliskt neutralt.)

Är båda exempel på moraliska ställningstaganden, lika mycket som motsatsen.

Snarare är det väl så att det är extremvarianterna moralism och nihilism man ska undvika.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av oxford » 25 december 2010, 12:42

Örjan skrev:
Oingo Boingo skrev:3 Angående "Finlands anfall" på Öst Karelen och Petsamo.
Det officiella Finland/Finlands armé hade ingenting att göra med de uppror eller med de som organiserade frivilligkårer från Finland för att befria Öst-karelen och Petsamo från Sovjetunionen. Frivilligkårer organiseras av frivilliga. Ingen finsk militär gick över gränsen, Finland anföll inte. Som ett resultat av dessa revolter flydde runt 20 000 Karelare och ingermanländare till Finland.
Expeditionen mot Petsamo skedde utan Finlands vita regerings mandat.
I Karelen skedde ett uppror mot Sovjetstaten då Karelare och befolkningen i de nyligen avträdda Repola och Porajärvi krävde att införlivas i nationen Finland.
Så du menar att Finland skulle tycka att Sveriges regering inte har gjort något fel ifall svenska frivilligkårer skulle angripa Finland från svenskt territorium och ockupera svenskbygder för att sedan dra sig tillbaka till Sverige där de undgår straff?
Ett par reflektioner.

1: Sovjetunionen och Finland var tekniskt i krig sedan frihetskriget, då Sovjetunionen sänt Sovjetryska förband som hjälp till den rödasidan.

2:Sovjetunionen hade inga erkända gränser och låg i ett inbördeskrig med den vita sidan, Östkarelen ditt de finska frikårerna angrep var till stor del ockuperad av Engelsmännen. Länder med Expeditionskårer i Ryssland vid den här tiden är många. England, Frankrike, Tyskland, Usa, Japan, Grekland, Serbien m.m. Vid sidan av de här nationerna var de finska expeditionerna obetydliga.

3:Östkarelarna själv gjorde uppror och gjorde en framställan till Storbritanien om att få bli britiskt protektorat.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 december 2010, 13:02

Finlands självständighet erkändes väl redan 31 december 1917 av Lenin och bolsjevikregeringen. Sovjetunionen bildades väl inte förrän i december 1922. Sovjetunionen erkändes av Storbritannien i december 1924.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 25 gånger.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av oxford » 25 december 2010, 13:28

Heikki Jansson skrev:
Martin Lundvall skrev:Jag anmser inte att moraliserande historieskrivning är fruktbar. Sovjetunionen, som så många andra länder, bröt vid upprepade tillfällen mot ingångna avtal och tolkade situationer som det passade det egna landets intressen. Det är självklart fel, men om Finland eller något annat land gjorde likadant är det också fel. Ska man däremot rättfärdiga hur länder agerade är det inte längre historia utan politik. Att hitta rätt eller fel innebär alltid att vi gör en egen subjektiv tolkning, bättre att hitta förklaringar till händelser utan att för den saken gradera och beetygsätta vilka som var "rätt" och "fel"
Det ojämförligt bästa inlägget i någon diskussion här.

En gång besvarades ett inlägg, som jag skrivit med "För övrigt" skrev skribenten då, "anser jag, att det var bra, att man i Finland utförde den sk. extra repövningen i oktober 1939". Skribenten såg som huvudsak att ta ställning till huruvida skeenden i historien är "bra". Från vems synpunkt var det bra med den extra repövningen?? frågar man ju sig. Från Finlands eller Sovjets eller kanske någon tredje parts? Det är väl inte meningen att komma med ställningstaganden till vad som är "bra" (från finsk eller sovjetisk synvinkel) utan att beskriva och förstå historiska skeenden, inte att döma eller fördöma dem eller komma med subjektiva synpunkter om huruvida något är "bra" eller "illa".

Varför hade finnarna t.ex rätt att hävda en tillräcklig försvarszon för Viborg (ingick i den finska motiveringen till att förkasta ett av de upprepade gränsjusteringsförslagen (ryssarna föreslog, finarna sade "nej" under Moskvaförhandlingarna i oktober/november 1939 men "rätt" (av Gud given?) att förvägra Sovjet från en försvarszon för Leningrad (en stad med lika stor befolkning som hela Finland hade). Att blanda in "rätt" och "fel" i stormaktspolitik är att liktydigt med att blanda in barnkammajargong (typ "men mamma Peter - eller Kalle - slog först") med maktspel.

"Avbryt förhandlingarna" (keskeyttäkää neuvottelut) , lydde den finska regeringens instruktion i telegram den 9. november 1939 till förhandlarna i Moskva. Finlands regering formligen tiggde om krig - och fick det - det betalade de finska "tappra" pojkarna sedan, under kriget för. Med den överlägsna attityd som utrikesministern, han hette Eljas Erkko, (stödd av den övriga regeringen) visade gentemot Sovjet såväl under hela 30-talets senare del (inställningen till Litvinov-politiken), och sedan under båda Jartsev- och Steinförhandlingarna (1938-39) och till sist under förhandlingarna i Moskva funderar jag så smått om inte angreppets omfattning berodde på att Kremls tålamod brustit (dvs. att Stalin/Molotiv sagt sinsemellan något som "Nå, finnarna ville ju inte med lämpor, de får skylla sig själva." Det är ett känt faktum att stormakter är ytterst måna om sin värdighet. Jag tippar så smått att Molotov - Stalin fått nog av Erkkos överlägsenhet och ville få sitt ord med i laget.

Alltså oerhört oskicklig diplomati, att i underläge spela stort, stenrik eller urfattig, ("upporikasta tai rutiköyhää") som prof. Keijo Korhonen uttryckte Finlands attityd i sin avhandling (i boken Keijo Korhonen: Turvallisuuden pettäessä II, 1936-40). Men - Finland fick ju "rätt" - i Nationernas förbund med sydamerikanska och andra avlägsna staters röster. Men Sverige röstade blankt. Eter det beslutet rasade Nationernas förbund i spillror krossat av Nazitysklands aggressivitet, så det blev Nationernas förbunds sista beslut. Men "rätt", det hade ju Finland.

Kanske Finland hade "rätt", vad vet jag. Men Finland handlade urbota dumt. Med Sovjetumionen sittande med Molotiv-Ribbentroppakten i fickan - den hade Sovjet betalt dyrt för - borde den finska regeringen ha visat god min i elakt spel. Nu tog regeringen något som alla förstod på förhand att var ett förlustkrig för "vi hade ju rätt". Eller egentligen tog inte regeringen kriget, utan trodde blåögt på att Sovjet bara "spelade" eller "bluffade" - med gränsen på 32 kilometers avstånd från Leningrad! Den diplomatiska dundertabben fick sannolikt finnarna betala för i 50 år.

Hälsn.

// Heikki Jansson
Heikki, det här är bara trådkapning du håller på med för att föra fram din egen POV.

Inte någonstans nämner Henrik Arnstad i sina alster Erkko som orsak till vinterkriget. Efter att ha läst det mesta Henrik Arnstad kan jag bara konstatera att HA inte har den den kunskapsnivå om Finland och de interna förhållandena under den här tiden för att över huvudtaget behärska en sådan här diskusion. Inget i hans publicerade källmatrial tyder på det.
Vi kan ju bara titta på hur han undvikit att ta någon diskusion här, trots att han är en aktiv forum medlem.

Henrik Arnstads metodik är väldigt enkel, Svart eller vit, avslutande med att alltid dela ut stora Nazistämpeln.
Denna osofistikerade metod har han annvänt emot Israel, Folkpartiet, Sverigedemokraterna, Kungahuset, Humanisterna och senast i wikileaks debaten.

Om Henrik Arnstad skulle drista sig till att nämna orsaken till Vinterkriget, säger min magkänsla att han skulle ge Mannerheim hela skulden, avslutat med en nazibeskylning av den samme.



Och så Heikki angående det du skriver, så är det en teori som inte "ser skogen för alla träden". Som jag redan tidigare nämnt är det en historieteori som hör hemma i Kekkonenerans 60-70 tal.

Alltså du säger att det är Eljas Erkko som var huvudorsak till kriget.

-Alltså, skrev Stalin på Molotov-Ribbentropp avtalet pga av Eljas Erkko?
-Vad det Eljas Erkkos fel att Baltikum, Östrapolen och Bessarabien blev Ockupperat?
-Om Finland varit så visa som du efterfrågar under förhandlingarna 1939 och gått Stalin till mötes, vad säger att Finland då inte gått samma öde som de baltiska länderna sommaren 1940?
-Att Finland skulle ha överlämnat enstor del huvudförsvarslinjen (Mannerheim linjen) och demonterat den resterande försvarslinjen som ett av de krav Sovjet ställde, kan inte med bästa vilja anses vara ett smartdrag i ett historisktperspektiv.
-Sedan när du lägger krutet på att förlöjliga Finlands förhandlings taktik under den andra förhandlings omgången så kanske du borde drista att Stalin redan innan den omgången gett order till rödaarmen att anfalla Finland.

Slutligen anser du inte att Finland hade några moraliska fördelar emot Sovjetunionen.
I och med att Finland under 1920 talet gått med i NF Nationernas förbund anslöt man sig till en tanke om staters okränkbarhet. Med din argumentation angående Sovjetunionens moraliska rätt under vinterkriget så ansluter du dig till en tanke där det är den starkes rätt som gäller i de interstatliga relationerna. Med andra ord du kunde lika gärna försvara Italiens ivasion av Etiopien eller Tyskalnds invasion av Tjekoslovakien, de byggde på samma princip.
Senast redigerad av 2 oxford, redigerad totalt 25 gång.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av oxford » 25 december 2010, 13:29

Dubbel post
Senast redigerad av 1 oxford, redigerad totalt 25 gånger.

Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Oingo Boingo » 25 december 2010, 14:39

Heikki Jansson skrev: Varför hade finnarna t.ex rätt att hävda en tillräcklig försvarszon för Viborg (ingick i den finska motiveringen till att förkasta ett av de upprepade gränsjusteringsförslagen (ryssarna föreslog, finarna sade "nej" under Moskvaförhandlingarna i oktober/november 1939 men "rätt" (av Gud given?) att förvägra Sovjet från en försvarszon för Leningrad (en stad med lika stor befolkning som hela Finland hade). Att blanda in "rätt" och "fel" i stormaktspolitik är att liktydigt med att blanda in barnkammajargong (typ "men mamma Peter - eller Kalle - slog först") med maktspel.
Varför inte? Vilken av staterna Finland och Ryssland/Sovjetryssland/Sovjetunionen har historiskt varit den aggressivaste och expansivast? Vilken stat borde rimligtvis ansåg sig behöva mer skydd från vem?
"Avbryt förhandlingarna" (keskeyttäkää neuvottelut) , lydde den finska regeringens instruktion i telegram den 9. november 1939 till förhandlarna i Moskva. Finlands regering formligen tiggde om krig - och fick det - det betalade de finska "tappra" pojkarna sedan, under kriget för.

Förhandingarna avbröts eftersom de var fruktlösa, inte för att orsaka krig.
Kanske Finland hade "rätt", vad vet jag. Men Finland handlade urbota dumt. Med Sovjetumionen sittande med Molotiv-Ribbentroppakten i fickan - den hade Sovjet betalt dyrt för - borde den finska regeringen ha visat god min i elakt spel.
Finlands regering kände väl inte till MR pakten?
Även om de gjort, menar du att de skulle med god min ge efter för alla krav som garanterat komma skulle efter det första?

Oingo Boingo
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: 19 februari 2009, 16:37

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Oingo Boingo » 25 december 2010, 14:42

oxford skrev: Henrik Arnstads metodik är väldigt enkel, Svart eller vit, avslutande med att alltid dela ut stora Nazistämpeln.
Så sant och så irriterande.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av jeger » 26 december 2010, 19:33

Gentlemen
Jeg har interesse fulgt debatten og kan bare anbefale følgende artikkel i sammendrag som kort,edruelig,sikkert,konsist og historisk riktig setter tingene på rett plass,-altså vennligst les "Finland sedan 1930-tallet-Den återvunna neutraliteten" av Professor Jan-Magnus Jansson ( Åbo Akademi), tidligere chefredaktør av Hovedstadsbladet og tre ganger ordførande for Finlands parlamentariske forsvarskommitte. Han tar leserne med fra tiden etter borgerkrigen og den formelle (1920) fredsslutningen mellom Finland og Sovjet etter at Sovjet hadde støttet "de røde" i borgerkrigen og hvor Finland følte behovet for en beskyttelsesmakt, Tyskland, som også hadde intervenert i borgerkrigen til fordel for det hvite, men som samtidig hadde gjort Finland avhengig av tysk politikk.Etter Tysklands sammenbrudd 1918 kunne Finland imidlertid regne med støtte fra England og Frankrike mot Sovjet, men Finland tilsluttet seg aldri det fransk-britiske alliansesystem. I 1932 inngikk Finland og Sovjet en ikke-angrepspakt som viste seg å være verdiløs. I 1933 tiltrådte Findland Oslo-konvensjonen, en avtale mellom ni vesteurpeiske småstater og forløperen for Findlands plass i Nordisk Råd. Det neste var forslaget om et militært samarbeid med Sverige, som ble skarpt imøtegått av Sovjet og så de hemmelige forhandlinger Finland førte med Sovjet 1938-39 før vinterkrigen var et faktum.Med fredsslutningen i Moskva 1940 var alle sjanser for britisk-fransk intervensjon borte.Under WWII ble den fiske nøytraliteten satt på prøve,både sovjetisk og tysk press øket og man gikk med Tyskland som den minste av to onder. Dette førte til at Finland deretter under drøyt tre år var part i WWII på taperens side, og under ytterligere 9 mnd kom til å føre krig mot tyskerne i Lappland. Men for den som kritiserer Finland;-husk også at Mannerheim avslo i 1941 å delta i operasjonene mot Leningrad tross henstilling fra den tyske general Jodl på vegne av Tyskland, og Mannerheim avslo også et tilsvarende press fra den tyske befalshaver i Norge,general von Falkenhorst om et finsk storstilt angrep mot Murmanskbanen til støtte for tysk angrep fra Norge mot Murmansk.Det var for Finland en balansegang som endte med VSB-avtalen fra 1948 hvor ingressen slår fast "Finlands stravan all hålla sig utenfør interessemotsattningarne mellan stormakterna".Det tok den finske nasjon og den finske folk fire kriger og 30 år (1918- 1948) å komme frem til den formuleringen, men Findland beholt sin frihet og hele verdens respekt. Jeg våger til slutt i denne debatten å stille et eneste spørsmål, hvordan kunne Finland ellers ha handet?
JEGER

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad, Han gör det igen!

Inlägg av oxford » 6 april 2011, 11:44

Henrik Arnstad har ju bland annat tidigare skrikit ut att "Det var rätt av Sovjetiska ubåtar att attacker svensk sjöfart under andra världskriget har nu efter att ha avslutat sin föredrags serie om "Finlands skuld" som han bland annat hållit för det gamla kommunistpartiet- Vänsterpartiet kommit med nya sensationella uttalanden. (Jag antar att han inte tog upp Kiruna svenskarnas öde under de här träffarna)

Först med anledning av ett föredrag som hölls av Henrik Meinnader på armemuset om Mannerhiem, twittrar Arnstad.
27 jannuari:

På Armemuseum kommer en Förintelse-nedtystare att oemtosagd hylla Hitlers vapenbroder. Extra upprörande idag.

Men kanske mest upprörande var hans twitter från igår när kunskapskanalen visade "Finlands sak är vår" ett program om de Finlands friviliga svenskarna, där tyngdpunkten låg på vinterkriget.
Arnstad twittrar:


Kunskapskanalen slår just nu rekord i att glorifiera svenska nazister, i program om Finlands krigföring under ww2. Skrämmande.


Programet som verkligen var sevärt går igen 2300 imorgon 7/4 på kunskapskanalen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av B Hellqvist » 6 april 2011, 12:55

Arnstad må vara medlem på forumet, men hans tystnad är talande. Inte ett inlägg på över ett år. Det jag läst av honom i andra sammanhang har inte ingett något förtroende för hans förmåga till historisk analys.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Torbjörn J » 7 april 2011, 11:19

OT - Programmet "Finlands sak är vår" kan verkligen rekommenderas, och på lördag sänds "Hangökriget" i samma kanal. Båda programmen är av Greger Grönqvist vid Finlands Television.

Skriv svar