Idag

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Idag

Inlägg av Crister » 6 december 2009, 01:39

Firar vi finska nationaldagen. Personligen gör jag det alltid genom att se filmen "vinterkriget" Det känns passande.
Jag hade min farfar och far som deltog i kriget. farfar i IR13 och min far i IR61. Detta känner jag alltid stor stolthet över. Tack för er insats kära förfäder.

Ördög
Medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Idag

Inlägg av Ördög » 6 december 2009, 10:45

SvD har på sin sajt publicerat några av sina klassiska understreckare från vinterkrigets tid, däribland Frans G. Bengtssons "Att vara neutral". En kulturgärning! Tack, SvD!
Gå hit för att klicka vidare ...
http://blogg.svd.se/understrecket?id=16983

Ja, och tack också till alla er som satte hårt mot hårt då när det begav sig. Farfar med sin luftvärnskanon, morfar med sina handgranater, och alla ni andra.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Idag

Inlägg av Schwemppa » 6 december 2009, 18:16

Dagen fyller en med tacksamhet och stolthet.

Det blir det vanliga, en kväll framför teven. Försvarsmaktens parad sedd, och nu har slottsbalen börjat... :)

Falckkjelle
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 maj 2007, 19:52
Ort: Kgl. Hufvudstaden

Re: Idag

Inlägg av Falckkjelle » 6 december 2009, 19:49

Ljuset i fönstret är tänt, tv'n står på den finska kanalen, just nu hälsar diverse potentater på Presidenten...

Skänker en tanke till veteraner och deras anhöriga, med tacksamhet för deras uppoffringar under och efter kriget.

Kjelle

Skriv svar