Är finlandssvenskar överrepresenterade i officerskåren?
Är finlandssvenskar överrepresenterade i officerskåren?
I mitt nya hemland (Belgien) så har jag vid flera tillfällen överhört samtal mellan finska militärer (både Armé, Marin och Flygvapnet) där de talar svenska med varandra.
Är det enbart en slump som gör att det just nu råkar vara många finlandssvenskar utstationerade hit eller är dom generellt överrepresenterade i försvarsmakten (eller vad det nu heter i Finland)?
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Är det enbart en slump som gör att det just nu råkar vara många finlandssvenskar utstationerade hit eller är dom generellt överrepresenterade i försvarsmakten (eller vad det nu heter i Finland)?
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Äh, det löser sig.
Re: Är finlandssvenskar överrepresenterade i officerskåren?
Jag tror inte att de är överrepresenterade i officerskåren i allmänhet. Däremot kan jag tro, att de är överrepresenterade bland dem som söker sig till sådana internationella uppdrag det handlar om här. Möjligen kan det i sin tur bero bl.a. på att de har i snitt bättre språkkunskaper.
/G:son
/G:son
Historiskt sett så har de säkerligen varit överrepresenterade på grund av klassillnaderna mellan svensktalande och finsktalande. Det är inte omöjligt att en sådan tradition hänger kvar.
Nej, det hör nog till historien. Jag tycker mig ha läst i tidningarna redan ett par decennier att det är svårt att få kompetent svenskpråkig personal ens bara till Nylands Brigad. Lyckades inte hitta någon statistik på nätet, men jag vågar påstå att de finlandssvenska ynglingarna i de flesta fall siktar på helt andra karriärer än den militära...
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsv ... n,_Finland
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsv ... n,_Finland
-
Hellbastard
- Medlem
Jag trodde faktiskt att de än idag skulle vara lite överrepresenterade. Men bland 35 generaler och amiraler som nämns på http://www.forsvarsmakten.fi/perustieto ... /index.dsp, så har ingen ett uppenbart finalndssvenskt namn (den enda med ett svenskt efternamn har ett finskt förnamn). Namn är naturligtvis ingen perfekt indikator, men kombinationen av för- och efternamn antyder språktillhörighet med hyfsad säkerhet.
Rent statistiskt borde två av de 35 vara finlandssvenskar, och om det skulle vara någon överrepresentation att tala om, hade vi väl väntat oss åtminstone en handfull.
Rent statistiskt borde två av de 35 vara finlandssvenskar, och om det skulle vara någon överrepresentation att tala om, hade vi väl väntat oss åtminstone en handfull.
-
DonaldDuck
- Medlem
Om du anser de gravt alkoholiserade "stammisar" med avlägset svesk-klingande namn som till dags dato förpestar de flesta militärförläggningar i vårt land så är mnitt svar dessvärre: Ja!
Alkoholiserade stammisar fanns för 30 år sedan, då jag gjorde lumpen. Under de senaste tre decennierna då jag som reservist blivit inkallad i olika uppdrag, har jag kunnat skönja en ändring i kulturen.
Numera kommer man inte långt om man har ett alkoholproblem, oavsett modersmålet.
Men, du som ålänning känner säkert den finska militären rätt bra? *retorisk fråga*
Numera kommer man inte långt om man har ett alkoholproblem, oavsett modersmålet.
Men, du som ålänning känner säkert den finska militären rätt bra? *retorisk fråga*
Ja där ser, tänk att sådana traditioner försvunnit så snabbt i Finland. Här i svedala hänger dock klasstillhörigheten kvar i ganska hög grad inom vissa yrkesområden. Exempelvis så har jag närstående som jobbar som läkare och inom det yrket så märks det en avsevärd överrepresentation av personer som haft en eller bägge föräldrar som själva varit läkare. Har noterat samma sak själv i mitt yrke som ingenjör i industrin. Inom det militära så vet jag inte, det har ju varit så kraftiga nedskärningar de senaste decennierna så det torde ha rubbat invanda mönster.Schwemppa skrev:Nej, det hör nog till historien. Jag tycker mig ha läst i tidningarna redan ett par decennier att det är svårt att få kompetent svenskpråkig personal ens bara till Nylands Brigad.
Jag har delat tråden och lagt diskussionen om klasskillnader finns i en ny tråd under socioekonomisk.
Har tittat på några andra listor på deras hemsida. Jag har inte räknat, men någon större överrepresentation verkar inte finnas idag. Gissningsvis runt 5% i de befordringslistor jag kollade. Hur stor andel av befolkningen i Finland är svensktalande? Skall man räkna i ålänningarna, dvs. gör de värnplikt (jag har för mig Åland var demilitariserat)?Hellbastard skrev:Jag trodde faktiskt att de än idag skulle vara lite överrepresenterade. Men bland 35 generaler och amiraler som nämns på http://www.forsvarsmakten.fi/perustieto ... /index.dsp, så har ingen ett uppenbart finalndssvenskt namn (den enda med ett svenskt efternamn har ett finskt förnamn). Namn är naturligtvis ingen perfekt indikator, men kombinationen av för- och efternamn antyder språktillhörighet med hyfsad säkerhet.
Ålänningar gör inte värnplikt, men detta torde inte bero på demilitariseringen, utan på att du inte kan göra värnplikt i Finland utan att bli utsatt för finska. Även i Dragsvik är kommandoord som givakt (asento) osv på finska, även om instruktioner och utbildningen i övrigt går på svenska.
Ålänningar kan pliktas till lotsverket, vilket inte gjorts och de kan göra värnplikten frivilligt, vilket några få gör.
2012, 5,4 % , inklusive ålänningarna. Svenskspråkigas antal 290.977.
http://www.stat.fi/til/vaerak/2012/vaer ... 02_sv.html
Ålänningarna är ca 30.000, av vilka mer än 90 % torde ha svenska som modersmål.
Edit: kollade ändå
Ålands befolkning 2012 28 355 personer
Svenska 89,4 % (25 361pers) Finska 4,8 Annat 5,7, alltså lite under 90 % med svenska som modersmål.
http://www.asub.ax/files/statistisk_ars ... land12.pdf , sida 33
Ålänningar kan pliktas till lotsverket, vilket inte gjorts och de kan göra värnplikten frivilligt, vilket några få gör.
2012, 5,4 % , inklusive ålänningarna. Svenskspråkigas antal 290.977.
http://www.stat.fi/til/vaerak/2012/vaer ... 02_sv.html
Ålänningarna är ca 30.000, av vilka mer än 90 % torde ha svenska som modersmål.
Edit: kollade ändå
Ålands befolkning 2012 28 355 personer
Svenska 89,4 % (25 361pers) Finska 4,8 Annat 5,7, alltså lite under 90 % med svenska som modersmål.
http://www.asub.ax/files/statistisk_ars ... land12.pdf , sida 33
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Mig veterligen regleras ålänningars rätt att slippa värnplikt i samma fördrag som demilitariserar deras öar. Språkförklaringen har jag aldrig hört; förmodligen är inte ålänningar dummare än andra finlandssvenskar, utan skulle nog också kunna lära sig enklare kommandoord på finska.
Det är inte fråga om dumhet. Ålänningarna har blivit garanterade svenska som enda språk, dvs. inte ett ord finska ska behöva yttras eller förstås.Vysotskij skrev:Mig veterligen regleras ålänningars rätt att slippa värnplikt i samma fördrag som demilitariserar deras öar. Språkförklaringen har jag aldrig hört; förmodligen är inte ålänningar dummare än andra finlandssvenskar, utan skulle nog också kunna lära sig enklare kommandoord på finska.
Gräv fram fördraget.
Dessutom, de flesta ålänningar vill inte inkludera sig i begreppet finlandssvenskar, utan vill vara ålänningar.
Du är inte riktigt insatt i minoritetens minoritetens känsliga frågor.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Det är helt riktigt att jag inte kan minoritetsfrågorna i detalj. Jag är dock tämligen säker på att det inte är enstaka kommandoord på finska som ligger bakom ålänningarnas rätt att slippa värnplikt. Hade det varit enda stötestenen hade man förstås kunnat gå över helt till svenska i Dragsvik.
Du får notro vad du vill.Vysotskij skrev:Det är helt riktigt att jag inte kan minoritetsfrågorna i detalj. Jag är dock tämligen säker på att det inte är enstaka kommandoord på finska som ligger bakom ålänningarnas rätt att slippa värnplikt. Hade det varit enda stötestenen hade man förstås kunnat gå över helt till svenska i Dragsvik.
Ålands lagting (motsvarar parlament) är av annan åsikt än du:
http://www.lagtinget.ax/text.con?iPage=57&m=136Den som har hembygdsrätt och som har flyttat till Åland före 12 års ålder är befriad från värnplikt. Demilitariseringen är dock inte orsaken till värnpliktsbefrielsen utan befrielsen är i första hand ett språkskydd.
Har du ändrat åsikt nu?
Kommandoorden på finska är en annan debat, till vilken jag inte ämnar gå.