Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 11 maj 2018, 00:31

Jag kom nog inte ihåg att jag läst om detta, men det ser ut att finnas en artikel i Helsingin Sanomat från 2001 (bakom en betalmur) och sedan har Ilta-Sanomat skrivit om att detta med att Voroshilov ledde en kommitte som våren/sommaren 1944 föreslog tilläggsvillkor, men enligt artikeln godkände Stalin inte villkoren för att han ville ha ett snabbt slut på kriget med Finland p.g.a. det besvärliga läget i Polen. Ilta-Sanomat grundar artikeln på en ny bok som nämns i artikeln, men detta har tydligen varit i kännedom redan ca. 15 år tidigare.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001929224.html

HS artikeln om nu någon råkar ha en prenumeration
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000003965207.html

-----

Edit: Jag ser att man länkat till Max Jakobsens artikel i världskrigskvissen. Ilta-Sanomats artikel nämner inte ockupation av de största städerna, men nog en marinbas på Sveaborg och artikeln har ju även en karta på den av Voroshilovs kommite föreslagna gränsen.
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 11 maj 2018, 00:45

Ännu om Rytis förbindelse som nämns i inlägget:

Ryti skrev ju en personlig förbindelse att han eller en regering som är utnämnd av honom inte skulle sluta en separatfred. Han visste mycket väl att en sådan förbindelse inte binder staten. Tyskarna som körde med führerprincipen kom inte att tänka på sådana petitesser, eftersom de genast började leverera vapen och hjälp.

När värsta krisen var över, kunde Ryti sedan avgå, Mannerheim väljas till president av riksdagen och en ny regering tillsättas. Därefter kunde man sedan komma överens om ett vapenstillestånd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 01:33

erep skrev:Jag kom nog inte ihåg att jag läst om detta, men det ser ut att finnas en artikel i Helsingin Sanomat från 2001 (bakom en betalmur) och sedan har Ilta-Sanomat skrivit om att detta med att Voroshilov ledde en kommitte som våren/sommaren 1944 föreslog tilläggsvillkor, men enligt artikeln godkände Stalin inte villkoren för att han ville ha ett snabbt slut på kriget med Finland p.g.a. det besvärliga läget i Polen. Ilta-Sanomat grundar artikeln på en ny bok som nämns i artikeln, men detta har tydligen varit i kännedom redan ca. 15 år tidigare.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001929224.html

HS artikeln om nu någon råkar ha en prenumeration
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000003965207.html

-----

Edit: Jag ser att man länkat till Max Jakobsens artikel i världskrigskvissen. Ilta-Sanomats artikel nämner inte ockupation av de största städerna, men nog en marinbas på Sveaborg och artikeln har ju även en karta på den av Voroshilovs kommite föreslagna gränsen.
Tusen tack erep.
För svenskspråkiga medlemmar - tog jag mig friheten översätta artikeln till svenska: (Tack google!)

''
Historia År 1944 övervägde Sovjetunionen stränga regionala krav i Finland.

Under våren 1944 ansåg Sovjetunionen en gränsförändring som skulle ha tagit den till Saimaa. Lappeenranta och Imatra skulle vara kopplade till Sovjetunionen. Sovjetunionen skulle dessutom ha hytt Suomenlinna, som hade sina trupper framför Helsingfors och fick en bas från Åland. Detta förklaras i den nya boken av professor Kimmo Rentola, Stalin och Finlands öde (Otava).

Stalin gjorde ytterligare villkor
Dessa krav ingick inte i listan som presenterades för de finska fredssökarna i mars 1944 i Moskva, men betraktades som ytterligare villkor. Sovjetunionen berättade inte för sina förbundsmedlemmar till Förenade kungariket, vilken del av avtalet lämnades för kommentarer. Professor Kimmo Rentola uppskattar att Stalin och utrikesminister Molotov gjorde extra villkor, men situationen gick inte så långt som de skulle ha varit.

Finland fortsatte att slåss

Marsalkka Voroshilov-utskottet utformade en gräns som skulle ha tagit Kotka, Lappeenranta och Imatra från Finland. Planen fick inte Stalins välsignelse.
Voroshilov-planen.jpg
Voroshilov-planen.jpg (46.25 KiB) Visad 634 gånger
Även hårdare krav beaktas

Fred uppnåddes inte under våren 1944 men först efter sommarens tunga strider. Populariteten av sovjetiska krigsfartygens sovjetiska krigsfartyg, som beställdes av Marshal Kliment Voroshilov, gjorde ett förslag till fredsförhandlingarna, där de områden som krävs av Sovjetunionen skulle ha ökat. Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Sovjetstyrkorna skulle vid behov ockupera "Helsingfors fästningsområde", Åland, Åbo, Vasa och Tornio tills kriget med Tyskland var över. Sovjetunionen skulle få Hanko, Porkkala, Kotka Fortress, Haapasaari och Mäkiluoto. Enligt Rentola var det emellertid bara ett "proaktivt förslag" som inte hade Stalins välsignelse.



Stalin ville hantera det snabbt
Voroshilov hade upplevt personlig förödmjukelse i vinterkriget, för vilken Stalin hade blivit utspottad av hans dåliga behandling. Rentola tror inte att detta påverkar kraven, men marskalken gjorde bara ett kallt jobb. Enligt Rentola ser den ursprungliga kartan ut som om någon drog kartan ur den röda linjen med en penna och tjänstemännen letade efter lämpliga platsnamn för förslaget.

Till sist, efter hårda strider, var uthyrningsområdet Porkkala tillräckligt för Sovjetunionen och gränsen för 1940-talet tillkom till Petsamo. Rentola uppskattar att Stalin störde den obekväma situationen i Polen, där Sovjetunionen gjorde vrede mot de västerländska förbunden. Därför ville den finska regeringen lugna sig så fort som möjligt.''

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 11 maj 2018, 14:24

Varjag, här har Google missat titeln. Planens titel "Suomen antautumisehdot” betyder "Finlands kapitulationsvillkor".

Ryssland krävde ju ovillkorlig kapitulation tills medlet av juni 1944 då Finland avvärjde Sovjets strategiska offensiv vars mål var att få Finland att kapitulera. Numera förklarar ryska historiker, att målet var att få Finland avskilt från kriget, men det är en typisk efterhandskonstruktion. Finland sökte en separatfred sedan 1943, men stormakten gick inte med på gränserna från 1939.

-----

Och så måste jag ju korrigera mig själv också. Visst nämner artikeln ockupationen av de större städerna.

------

Nu är ju detta en kvisstråd och det är min tur att fråga, och de skall jag göra, men om någon känner sig hugad att ställa en fråga före jag hinner, tar jag inte illa u. pp

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 12 maj 2018, 22:52

OK erep, jag kniper den. Fjärran från militärer och krigare....till en beundransvärd finländare i Dagens Värld.
Där han är -
værldsmæstare -.jpg
værldsmæstare -.jpg (78.59 KiB) Visad 572 gånger
i sitt eget speciella fack......vem?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 13 maj 2018, 22:11

Han -
- har tungans Gudagaava....jpg
:wink: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 14 maj 2018, 23:46

Ingen? Här ses han
i full aktion -.png
i full aktion -.png (169.47 KiB) Visad 507 gånger
Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 09:37


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 15 maj 2018, 11:08

Rätt så klart! Jussi Pylkkänen, President för världens bäst kända Auktionshus - Christies of London......
Och - världens idag, skickligaste auktionsförrättare!

Mannen vars magi med käften och klubban - kan trolla fram oanade miljoner ur den ytterst selekta publiken :D

Om det gäller en Vaxholmsvilla eller Topptrea på Östermalm - besvära honom inte.

Men för dom som har en Rembrandt, da Vinci eller Picasso till salu - rekommenderas han varmt!

sveahk lägger nästa fråga ''på blocket''

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 12:20

Tack...och vi stannar vid "konsten". En ung finsk konstnär gjorde sin insats under krigsåren på 40-talet medelst bilder - som dessa...
bild1.jpg
bild1.jpg (10.56 KiB) Visad 490 gånger
bild3.jpg
bild3.jpg (9.22 KiB) Visad 490 gånger
bild2.jpg
Vem var han?

Hans K

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 15 maj 2018, 15:27

Eventuellt visst samband med herren som 1958 nyproducerade Ilja Repins Pråmdragarna på Volga

Bild
Volgan-lautturit-157.jpg
Volgan-lautturit-157.jpg (71.25 KiB) Visad 481 gånger
Nikita sitter i lodjan, vilken dras av satellitstaterna - Tjeckoslovakien, Ungern, Östtyskland, Rumänien och Polen,Bulgarien och Albanien. Nikita ropar åt väststaternas representanter, Eisenhower och Macmillan: "Skäms, imperialister!"

Ritningen förorsakade så klart en hel del krambambuli

Han kunde också vara rätt politisk inkorrekt. Här från 1993 då det skulle anlända sårade barnpatienter från inbördeskriget i forna Jugoslavien och de visade sig vara vuxna muslimmän
Bild
Repliken är "En nyss anländ barnpatient från Sarajevo"

Och det är Kari Suomalainen vi pratar om

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 17:38

Tack för Kari Suomalainen som var ny för mig - men tyvärr inte den rätte...

Men den vi söker var faktiskt också en TK-tecknare/konstnär i ett informationskompani - efter kriget berömd för konst i en annan riktning.

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 00:07

Alexander Lindeberg?

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av sveahk » 16 maj 2018, 09:40

varjag skrev:Alexander Lindeberg?

Varjag
Just han var det! En hundraåring som dog förra året. Född i Ryssland, virrade omkring i halva Europa med familjen innan han definitivt kom till Finland 1932. Mest känd kanske för sago- och legendillustrationer, men också för färggranna reklambilder, som den här...
fazer.jpg
fazer.jpg (32.17 KiB) Visad 446 gånger
https://kuvittajat.fi/blogi/aleksander- ... 100-vuotta

Varjag begåvar oss med nästa, säkert intressanta fråga!

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 11:37

Tack sveahk - en ''Finlands Hans Liska'' - tyvärr mest bortglömd :(

Nästa - nåt så ovanligt som- en ''rikssvensk'' som redan 1922 ( 8O )
- valde Finland -.jpg
- valde Finland -.jpg (16.19 KiB) Visad 437 gånger
för en mycket framgångsrik affärsverksamhet......

Vem var han?

Varjag

Skriv svar