Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Amund » 8 april 2019, 17:57

Risto Ryti..?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 8 april 2019, 19:49

Ja, det var ju Risto Ryti som år 2004 blev tvåa i en TV-serie som man tagit konceptet på från BBC.

Kort på svenska
https://sv.wikipedia.org/wiki/100_stora_finl%C3%A4ndare

I ett nötskal gick det ut på att först hade ett expertlag nominerat 99 st. finländare med förtjänster. Därefter röstade publiken på kandidaterna, men man fick även rösta på andra. 31 av de nominerade rymdes inte med bland de hundra som fick mest röster och bara en av de onominerade kom med bland de 10 som fått mest röster. Kandidaten utanför expertlistan var Risto Ryti.

Därefter visades 10 program på en halv timme där olika könda personer presenterade sin kandidat.
Sedan hölls andra omgången i röstningen.

Till sist debatterades kandidaterna i en finalsändning och röstningsresultatet presenterade. Otippat kom Risto Ryti förbi Urho Kekkonen i denna omröstning:

Carl Gustaf Emil Mannerheim, 104 244 ääntä (28,7 procent)
Risto Ryti, 80 790 (22,2 %)
Urho Kekkonen, 57 456 (15,8 %)
Adolf Ehrnrooth, 27 477 (7,6 %)
Tarja Halonen, 26 536 (7,3 %)
Arvo Ylppö, 22 136 (6,1 %)
Mikael Agricola, 15 974 (4,4 %)
Jean Sibelius, 15 397 (4,2 %)
Aleksis Kivi, 7 622 (2,1 %)
Elias Lönnrot, 6 099 (1,7 %)

Vad har gjort att Ryti är så populär? Det är nog två händelser.

Dels så "lurade" han Htler genom att skriva ett brev i sitt eget namn där han bekräftade att varken han eller en regering utsatt av honom kommer att ingå en separatfred med Sovjetunionen. Detta brev kallas lite missvisande Ryti-Ribbentropp pakten. Bakgrunden till brevet var att Tyskland visste om att Finland hade haft kontakter med Sovjetunionen tidigare om ridiska regler stiftades en retroaktiv separatfred, och att Tyskland stoppat sädes- och vapenleveranser till Finland för påtryckning för att Finland skulle ingå en politisk allian med Tyskland. Brevet kom till för att få igång vapen- och sädesleveranser då Sovjetryssland anföll på Karelska näset sommaren 1944. Ryti visste att brevet inte binder Finland folkrättsligt. Efter att den ryska offensiven var stoppat och läget var stabiliserat avgick Ryti och Mannerheim valdes av riksdagen till president, för att kunna ingå vapenvila med Sovjetryssland. Det var klart att de allierade vinner kriget och att brevet kommer att stå Ryti dyrt.

Den andra händelsen är just domen i krigsanvarigetsrättegången, där det mot alla juridiska principer stiftades en retroaktiv lag och en särskild domstol inrättades för att döma ut straff. Detta gjordes på grund av krav från den allierade kontrollkomissionen, som bestod mest av ryssar och tre britter utan ryggrad. De "krigsansvariga" dömdes sålunda till fängelsestraff. Ryti dömdes till 10 års fängelsestraff i tukthus. Han benådades efer 3 år. Hela Finland visste att processen var ett justitiemord och Ryti har numera en martyrgloria.

Så resultatet blev att Ryti fick mera röster än Kekkonen.

Andra namn finns i den finskspråkiga versionen av artikeln på https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_suomalaiset

Nedan på brittiska originalseriens wikisida finns länkar till motsvarande evenemang i andra länder.
https://en.wikipedia.org/wiki/100_Greatest_Britons

Nämnas kan även att i den tyska tävlingen var listan sluten.

-----

Amund frågar vidare

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 8 april 2019, 21:21

Det måste kanske påpekas att i sådana röstningar kan man ofta relativt lätt påverka resultaten genom en "social media campaign", d.v.s. aktivera en viss grupp människor att rösta på en viss kandidat. Om jag minns rätt så kunde man rösta hur många gånger som helst.

Poängen var precis att slå Kekkonen och rösta emot allt som srod för tiden med vänskap och samarbete och så vidare med Sovjetunion.

PS Den finska Eurovision Song Contest vinnaren hade bev några ar senare vann uttagningen genom samma slags telefonröstning. Utan heavyrockvänner som normalt hade skitit i allt vad ESC heter hade det aldrig skett.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Amund » 8 april 2019, 21:41

Tack Erep! Det låter som en ganska kul omröstning. Bra att kandidaterna presenterades eftersom det är svårt för alla att känna till alla kändisar genom historien och vad de har betytt, det är alltid en risk att samtida personer övervärderas.
Såg att det även fanns en omröstning om de 100 värsta/mest avskydda britterna. Störste svensk vet jag inte vem som skulle bli - Astrid Lindgren brukar poppa upp tidigt i sådana sammanhang. Av de 100 värsta/mest avskydda svenskarna skulle det förmodligen finnas med en hel del Finlandskoppling, typ Sprengtporten, Cronstedt? Nu till nästa fråga:

Kekkonen ja - Den svenske ambassadören i Helsingfors på 60-talet Ingemar Hägglöf beskriver hur hans västliga kolleger anser att Kekkonen "lutar alltför mycket åt öster i omdömen och sympatier" och att staden är en diplomatisk "skvallerhåla" utan dess like. Han håller med om att Sovjetunionen har ett stort inflytande men har även viss förståelse för presidentens balansgång och att hans relationer med Moskva är viktiga för som partiman och politiker.
Under ett besök i Moskva 1962 presenterar Chrustjov en person för Kekkonen med de ungefärliga orden: "Här är en person som ni måste fästa stort avseende vid, han är Leningradbo och ni vet vad de tycker om Finland"

Vem kan det ha varit..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Amund » 10 april 2019, 16:18

Kanske Krusse själv borde fäst större avseende vid denne man..? En man som likt Putin (också Leningradare) var både intelligent och organisatorisk.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 10 april 2019, 20:14

Kalajoella.jpg
Raahessa.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Amund » 10 april 2019, 21:44

Det är alldeles riktigt att det handlar om Kosygin. Kekkonen ska själv ha berättat om detta samtal för ambassadör Hägglöf.

Femtiotreans fråga - varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 11 april 2019, 07:46

Egentligen tycker eller tyckte äkta leningradborna så illa om finnar trots krigpropaganda och sovjetisk historieskrivning.

För min generation som hade sin barndom och ungdom mellan åren1964-1980 var Finland och Sovjetunion lika med Kekkonen och Kosygin, och vice versa.


Men nu ställer jag en fråga om en byggnad som jag har själv inget minne av - trots att jag vet och känner platsen där byggnaden står i bilden!
vittlinne.jpg
(1) Var befinner vi oss och (2) vad hette byggnaden?

PS Om ni har svenskt pass, så räcker det mer än väl att svara rätt antingen på (1) eller (2)!

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 12 april 2019, 12:30

Platsen är Sveaborg och kyrkan är Alexander Nevskijs kyrka, eller katedral efter 1891.

http://suomenlinna.fi/krepostsveaborg/s ... irkko.html

Bakom länken finns ett 360 graders foto där även kyrkan i dess nuvarande lutherska form syns. Ombyggnaden skedde 1927-29
Finska wiki sidan har detaljer om ombyggnaden (använd översättare)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenlinnan_kirkko (edit, glömde läken)

https://www.suomenlinna.fi/sv/besokare/ ... rgs-kyrka/
-----

Jag sökte först rivna ortodoxkyrkor och kom till att i Tavastehus hade garnisonens kyrka rivits efter självständigheten, samt att i Hangö hade ortodoxkyrkan först blivit bio under sovjetiska ockupationen och efter kriget användes av lutherska församlingen tills de byggt sin kyrka. Men båda såg annorlunda ut. En ledtråd var att på platsen måste ha funnits rysk militär, vilket nog passade på ett antal orter. Så jag började först med den närmaste, och det såg ju lika ut.

Alexander Nevskij katedraler finns bl. annat i Tallinn och Sofia. Jag vill inte gissa hur många Alexander Nevskij kyrkor det finns i Ryssland.
Senast redigerad av 3 erep, redigerad totalt 12 gång.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 12 april 2019, 14:26

vidhavet.png
uppstolpet.png

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 13 april 2019, 07:45

hittarätt.png
hittarätt.png (532.83 KiB) Visad 2058 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 14 april 2019, 11:07

Jag lämnar frågan kvar som det är.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 14 april 2019, 18:23

Nu vet jag inte vad du är ute efter.

Du lägger in flera bilder på kyrkan och en del av Sveaborgs turistkarta. Numera kallas kyrkan helt enkelt Sveaborgs kyrka, men det frågade du ju inte om.
Screenshot 2019-04-14 at 19.16.06.png
Om du vill ha ön på vilken kyrkan är, så är det Stora Öster Svartö, en av öarna som Sveaborg byggdes på.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 14 april 2019, 22:03

Ber om ursäkt. Jag fattar absolut inte hur jag kan ha helt missat ditt svar "12 apr 2019, 12:30" - men för fan, du kunde ju ha gjort mig uppmärksam på att jag har faktiskt redan fått ett rätt svar eller frågat mig genast och inte väntat till den fjortonde!

Jag kanske bryr mig inte så hemskt mycket om vad du eller någon annan tycker om mig, men trodde du verkligen att jag är en sån dar jävla idiot som "är ute efter" nånting helt mystiskt?

Frågan är din - keep it and shove it where you wish - precis som det har varit redan för två dagar!

PS :thumbsup: :lol: :kramis:

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 15 april 2019, 16:29

Femtiotrean skrev:
14 april 2019, 22:03
Ber om ursäkt.
Misstag begås. Inget att bry sig om.

-----

Jag tar igen en som kan vara lätt för finländare, men kanske inte uppenbar för andra.

Personen jag söker funkade enligt uppgit inte riktigt med en huvudbonad som inte var hans.

-----

Lätt eller svårt? Det är lite som att spela Trivial Pursuit (som inget har att göra med frågan) på svenska. Frågorna om rikssvenska band och filmer o tv-program från anno dazumal är rätt omöjliga för en nylänning. Har man inte vuxit upp med det, beror det på om man senare av någon orsak läst sig in på ämnet. För österbottningar torde det vara lite annat, alltså gällande Trivial Pursuit på svenska då de följt sverigesvenskt kulturliv på ett annat sätt än vi i Nyland, i.a.f. i Helsingforstrakten.

Låst