Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 17 april 2019, 07:48

Frågan löd: "Personen jag söker funkade enligt uppgift inte riktigt med en huvudbonad som inte var hans."

Alltså en soldat som inte stred så tappert i främmande hjälm, eller?

Eller en usurpator som inte var så duktig som kung enligt historiesyn?

Nej, det där med skillnaden mellan nylänningar och österbottningar var kanske menat som ett tipps och det rätta svaret är en bit finlandssvensk populärkulturhistoria?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 april 2019, 10:45

En ny dag, men frågan har förblivit lika svår och kryptisk som den var igår.

Jag kan bara hoppas att personen som vi söker (och som enligt uppgift finte riktigt funkade med en huvudbonad som inte var hans) är en historisk och inte en fiktiv person...

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 18 april 2019, 17:24

Ja, Femtiotrean är nog på rätt spår. Allmänna åsikten är att personen trots att han omfamnats av finsknationalister inte kanske är så verklig som han marknadsförts som.

I alla fall skall han ha varit mån om att främmande inte äter hans mat. då han inte är hemma. Tidig främllingsfientlighet kanske, eller senare tiders fabulering om sådant? Till berättlsen hör ju även en fru som ljugit om att maten inte betalats för.

-----

Med skillnaden i kunskap om kulturella frågor mellan österbottningar och nylänningar avsåg jan nog inget döljt, eller något om finlandssvenskar, vilka nog inte var inblandade, dels för att begreppet finlandssvensk tog i bruk på 1910-talet, bara att vi nylänningar inte är lika insatta i sverigesvenskt kulturliv som österbottningar, vilket dels har praktiska orsaker. I Sverige är därför kanske svårt att komma på vem jag avser, även om första dokumenterade källa om personen är från år 1616, vilket dock är 460 år efter det som gjorde honom känd skulle ha hänt, och vi var ett rike tills 1809.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2019, 17:40

Då hamnar vi på 1350-talet. Jag får ju erkänna att min kunskap om Finlands historia är lika dålig som alla andra rikssvenskar, men de vibbar jag får är att det kanske hänger ihop med någon biskop inom någon av Finlands kyrkor? Kan det vara någon tvångs-konvertering eller liknande?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 18 april 2019, 18:38

Markus Holst skrev:
18 april 2019, 17:40
Då hamnar vi på 1350-talet. Jag får ju erkänna att min kunskap om Finlands historia är lika dålig som alla andra rikssvenskar, men de vibbar jag får är att det kanske hänger ihop med någon biskop inom någon av Finlands kyrkor? Kan det vara någon tvångs-konvertering eller liknande?
Vi hamnar nog lite längre bakåt, men en biskop är definitivt inblandad i händelserna som berättelsen handlar om. Enligt medeltida källor var han dessutom inte från Sverige, utan från England. Denna biskop nämns dock ca. 100 år efter att han ska ha dött, och att han är från England kan enligt en åsiktsriktning ha varit för att man ville härleda den svenska kyrkan från England istället för från Danmark.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2019, 19:12

Inte är det väl Sigfrid?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 18 april 2019, 22:43

Markus Holst skrev:
18 april 2019, 19:12
Inte är det väl Sigfrid?
Nej biskopen i detta händelseförlopp fanns först ca. ett sekel senare, enligt berättelsen. I berättelsen finns såleda biskopen, en fru (till mannen som söks), och banemannen som söks.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 19 april 2019, 05:40

Det här är Skalmanforum, quizzarna är mysiga och vi kramar varandra och det skulle vara i fel ton att anmärka att egentligen är frågan felaktigt ställd: et var inga som helst problem för personen att funka *så länge han höll huvudbonaden (som inte var sin) på*.
huvudbonadenav.jpg
huvudbonadenav.jpg (51.49 KiB) Visad 2694 gånger
"Som byte tog han biskopens mitra och satte den på sitt eget huvud. Glad i hågen med mitran på sniskan kom han hem till sin kära fru, men nu skulle han drabbas av Guds hämnd. Då han försökte ta av sig den heliga huvudbonaden följde hela skalpen med. Såret började vara sig och snart upptäckte mördaren att han ständigt plågades av möss som ville gnaga på honom."

"Sedan tog denne brottslige mördare från den heliga biskopens huvud hans huvudbonad, som han brukade bära, och satte den på sitt eget huvud. Efter att ha återvänt hem sade han skrytsamt om sitt illdåd att han hade fällt en björn, och avsåg med detta dråpet på den helige mannen. Så gladde han sig då han hade gjort ont och jublade över denna mörksens gärning. Men då han försökte ta av sig huvudbonaden som han hade satt på sitt huvud, hängde huden och köttet fast vid den och på samma gång ryckte han dem från huvudskålen. Det var förvisso den gudomliga vedergällningens rättvisa straff, att han blev ömkligen plågad av ett sådant straff, som inte fruktat att grymt anfalla Herrens smorde och därtill plundra den dräpte."
utanögonvittnen.JPG
Det mest kända av Finlands alla mord.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 20 april 2019, 05:24

Ja, det var Lalli jag sökte med "den fel ställda" frågan. Det var en bra artikel du hittat, men den berör inte hur Lalli blev en symboll för en hel del finsknationella som såg honom som en nationell symbol som motsatte sig utländska inflytanden och ansåg att Finland koloniserats.

I tävlingen om den största finländaren, som nämns lite tidigare i kedjan kom Lalli i första rundan från utanför listan på plats fjorton, och sålunda kom inte denna sagofigur in på andra rundan bland de tio kandidater som röstades om på andra rundan. Men det berättar om hur han ännu finns i nationen berättelser.

Femtiotrean tar kvissen vidare med egen mössa.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 20 april 2019, 08:42

Den finsknationella versionen är ganska endimensionell. Biskopen är en skurk, Lalli är en hjälte. Att han kanske också var först och främst en lömsk yxmördare är en bisak och vad hände sen eller att han fick sitt gudomliga straff är helt onintressant. Det är få - och jag var inte en av dem - som ens vet vad skedde med Henriks mitra eller Lallis skalp efter dådet. A man did what a man had to do, det är allt.

Jag tar kvissen vidare med min cykelhjälm som sitter tajt och stadigt på huvudet. En fråga som jag tror och hoppas är lika intressant (eller ointressant men ändå interessant och man intresserar sig för saker utanför sin egentliga intressseområde) för både finländare och svenskar - och lika svår (om frågan är svår) eller lika lätt (om den är lätt; jag har tyvärr ingen aning om det).

I höstas eller det var redan november åkte jag grusväg - "gravel grinding" heter det och är i högsta mode, med nya cyklar, hjul och däck som man måste ha om man vill göra det som man har alltid gjort - och för en allmänt historieintresserad person det är kul att åka på sådana småvägar och helt plötsligt se ett gammalt fint manbyggnad på en herrgård som man inte ens visste om eller ett minnessten som väcker ens nyfikenhet.

cykelnochjagpåpinkapaus.jpg

Det går inte att läsa vad det står på minnesplattan, men jag kan berätta att inskriptionen är på svenska. Stenen restes av en förening för circa femtio år sedan till minne av någonting som hade skedd på den platsen 60 år tidigare. (Ni kan säkert räkna att 50 + 60 = ungefär 110?)

Jag kan och kanske bör berätta att det var inte en hembygdsförening eller någon annan förening på ortet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 21 april 2019, 09:10

Om det nu skulle vara någon som vill sysselsätta sig på en vacker vårsöndag med en quizfråga i Finlands historia, så kan jag avslöja att det var en förening som reste stenen och en förening som grundades på ort och ställe. Föreningen som grundades var en lokalförening och föreningen som reste stenen var, tja, inte lokal men inte heller centralförening, om jag kan uttrycka det så.

Vi talar alltså om ett rörelse - och ett nationellt eller landsomfattande rörelse.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 22 april 2019, 22:38

Föreningen som grundades på platsen var inte den första i Finland, men helt säkert bland de första i Svenskfinland. Vi talar nämligen för en gngs skull om ett rörelse som man på svenskt håll följde finskt exempel, idén kom alltså inte från Sverige.

PS Föreningen grundades inte ute under bar himmel, det fanns en byggnad på platsen, en skola eller en samlingslokal.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 25 april 2019, 07:23

Vi befinner oss i Östra Nyland, nånstans mellan Helsingfors och Borgå.

Rörelset som är aktivt och levande i dag...
Förbund.png
Förbund.png (18.76 KiB) Visad 2637 gånger
...hade startat några år tidigare på finskt Österbotten och ett år tidigare hade den första finlandssvenska föreningen grundats. Vid sekelskiftet hade nästan sjuttio föreningar stiftats. Man kan utan att överdriva påst att det blev ett folkrörelse som vallade fram. Som mest fanns ca 300 lokalföreningar och över 200 föreningshus.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 26 april 2019, 14:49

En folkrörelse med början i slutet av 1900-talet, Svenskfinland, unga människor - hur svårt kan det vara?!

Men nu måste jag kanske ändå be om ursäkt! Jag ser först nu att jag har haft en av mina många helt oförklarliga "brain fades": hur i all världen kunde jag få 80 år till 60 år?! Det blir inte ett dugg mindre pinsamt och ofattbart att jag sedan fortsatte med att addera 50 och 60 och få 110 - vilket förstås var i och för sig helt rätt men...
kollaårtalen.jpg
(Vi är ungefär här.)

Om det nu var någon stackars skalmanit som visste eller kom på det rätta svaret men låt bli att svara därför att 130 år stämmer inte med de 110 år som den där j-la idioten gav i sin fråga, så bugar jag djupare än någon japan någonsin bugade och ber om uppriktig och evig ursäkt!

Ungdomsrörelsen


Jag ger inte frågan fri för det skulle vara för lätt och enkelt för mig, jag försöker med en ny fråga i stället:

generalmöterflicka.jpg
Generalen känner ni säkert, jag vet inte vem flickan var (och ingen aning om vad det blev av henne senare i livet), men den jag vill veta mer om är mannen till höger.

Vilken militärgrad är han? Vad för en kommendering har han? Vad heter han?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 27 april 2019, 16:29

Bild

"Lapplandsarmén, namn på den tyska armé (20. Gebirgsarmee) som var stationerad i Lappland 1941-44. Den bestod av tre armékårer med sammanlagt nio divisioner, eller ca 220 000 man. Befälhavare var från början av 1942 generalöverste Eduard Dietl, som omkom i en flygolycka sommaren 1944 och efterträddes av generalöverste Lothar Rendulic. L. misslyckades redan sommaren 1941 med sin egentliga uppgift, att erövra Murmansk, och inriktade sig därefter huvudsakligen på att försvara Petsamo och dess för Tysklands krigföring livsviktiga nickelfyndigheter. Överkommandot för L. fanns i Rovaniemi, där även en finländsk förbindelsestab under befäl av jägaröverste Oiva Willamo etablerades."

"AOK 20:s stab var inrymd i den moderna centralfolkskolebyggnaden i Rovaniemi. På dess gård hade för officerarnas behov inrättats en Bayernstube, en ölstuga inredd i bayersk stil. Fotografier visar interiörer och supscener från klubben som även fungerade som officersmäss. Då Reichskommissar Norwegen Joseph Terboven 13.3.1943 besökte Rovaniemi deltog han tillsammans med bl.a. AOK 20-kommendören Eduard Dietl, övriga högre officerare, jägaröverste Oiva Willamo och överstelöjtnanten Sixten Frey i en supfest med öl, champagne och snaps som varade till klockan fyra på morgonen. Löjtnanten Harri Willamos hågkomstbok skildrar Dietls och Förbindelsestaben Rois kommendör Oiva Willamos regelbundna alkoholförtäring en kväll i veckan. Bakom Litsa-fronten fanns redan i augusti-september anseliga högar med tomma vin-, skumvins- och konjakflaskor.

Också i samband med rustningsministern Albert Speers besök i Rovaniemi ordnades 26.12.1943 en kvälssamling i Bayernstube, i vilken bl.a. Speer deltog. Efter ett underhållsprogram med musik och en trollerikonstnär vidtog "ett allmänt dryckeslag". Willamo fick då anledning att förundra sig över "hur det också bland de äldre officerarna rådde ett barnsligt, studentaktigt tokeri. De klappade varandra på huvudet och slet i varandras hår och detta fortsatte ganska långt in i småtimmarna"."


Frågan är fri!

Låst