Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors (Många bilder!!)

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors (Många bilder!!)

Inlägg av OJJE » 17 augusti 2007, 21:00

Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors

Besökte i slutet av Maj i år hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors efter att ha bestämt mig för en minisemester. Finländare som man är så bestämde jag mig för att besöka hjältegravarna, passade även på att besöka en hel drös med olika museum under mina få dagar i Helsingfors innan det bar av till Sverige och den bittra verkligheten.

Måste säga att Sandudden ligger ovanligt central som den ändå gör. Tog ~10-15 min att gå dit från Mannerheimsvägen/järnvägstationen.

Bild

Översiktbild av Sandudden.


Då börjar vi:

Bild

Det första man möts av är Risto Rytis grav, bilden blev inte så bra som jag hade hoppats, men det var till största del den roterande vattenspridarens fel till höger om mig. Hann inte riktigt undan innan den överrumplade mig och gav mig en härligt svalkande dusch.

Fortsatte min upptäcktsfärd på stengången mot Hjältegravarna.

Bild

Till höger går det två stycken stenmurar med namnen på ca 800 försvunna från krigen. Längre upp ligger Mannerheims stora gravmonument och det gigantiska korset.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr var inte inskriptionen läsbar längre på den!

Bild

Underhåll av hjältegravarna pågick för fullt under mitt besök.

Bild

Mannerheims grav och till höger fanns det gigantiska korset. Vet inte hur högt det är, men hög var den iaf.

Bild

Det gigantiska korset – fridfull omgivning, man kunde även sitta ned på bänkarna och vila en stund och minnas.

Bild

Närbild på Mannerheims grav

Bild

Närbild på en vanlig soldats enkla gravsten.

Bild

Vy över hjältegravarna

Bild

Fanns även minnesmärken över tyska soldater. Upptäckte att de flesta minnesmärken och monument låg inom ett par meter ifrån varandra. Ganska tätt koncentrerade.

Bild

Bild

Minnesmärke över saknade Rikssvenska frivilliga som offrade sina liv för Finland och som aldrig återfanns.

Bild

Bild

Minnesmärke över döda och försvunna romer från kriget 1939-1945

Bild

Minnesmärke över Norrmän som gav sina liv för Finlands sak

Bild

Adolf Ehrnrooths grav får avsluta detta inlägg. Jag kommer definitivt att besöka hjältegravarna igen! Tänk att sitta på parkbänken 3 meter ifrån denne mans grav och läsa ett par sidor ur hans bok, Generalens Testamente.

Har kraftigt förminskat bilderna,
Senast redigerad av 2 OJJE, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 17 augusti 2007, 22:01

Tack för bilderna, jag får absolut ta och besöka den kyrkogården nästa gång jag är i Helsingfors.

/Marcus

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Inlägg av Possi » 17 augusti 2007, 22:13

Jag tror inte 3je bilden nerifrån är för Rumänier utan för romer.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 augusti 2007, 22:20

Possi skrev:Jag tror inte 3je bilden nerifrån är för Rumänier utan för romer.
Javisst, kärrhjulet symboliserar deras tidigare nomadliv. Fina bilder, Ojje.

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 17 augusti 2007, 22:22

Texten överst är på finska och lyder:
"Sodissa 1939-1945 kaatuneiden ja menehtyneiden romanien muistolle"
Texten under den finska lyder:
"Aro kurribi berehh 1939-1945, Muule ta merime romaseelengo minsiboske"
Senast redigerad av 1 OJJE, redigerad totalt 17 gånger.

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 17 augusti 2007, 22:25

G:son skrev:
Possi skrev:Jag tror inte 3je bilden nerifrån är för Rumänier utan för romer.
Javisst, kärrhjulet symboliserar deras tidigare nomadliv. Fina bilder, Ojje.
Där ser man! Då har man lärt sig något nytt :D

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:45
Ort: (född i) Malmö

Inlägg av Johan Olofsson » 18 augusti 2007, 00:19

OJJE skrev:Texten överst är på finska och lyder:
"Sodissa 1939-1945 kaatuneiden ja menehtyneiden romanien muistolle"
Till minnet av romer stupade och omkomna i krigen 1939-1945.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Inlägg av Possi » 18 augusti 2007, 01:12

Bilden där inskriptionen är oläslig, tror jag om man tittar på korset still är för de grekisk-ortodoxa som stupade.

Fanns det något monument för de stuppade judiska soldaterna?

Patrik

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 augusti 2007, 01:20

Marcus Wendel skrev:Tack för bilderna, jag får absolut ta och besöka den kyrkogården nästa gång jag är i Helsingfors.

/Marcus
Väl värt ett besök, speciellt som Sandudden är föga känd utanför Finland.
Vill minnas att närmast omkring Marskalk Mannerheims grav - vilar 'hans Riddare' - där stenen (se OJJE's 13:e bild) inhugget, visar Mannerheims Riddarkors. Andra stenar bär ett litet järnkors(? kan minnas fel) och siffrorna 27 som anger att den fallne tillhörde den 27:e Jägarbataljonen. Som utbildades i Tyskland 1917 och kom till Finland 1918 som Mannerheims kärntrupp för Frihetskriget och sedermera basen för finska arméns befälskader.
Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 augusti 2007, 06:03

Vid närmare eftertanke, synbarligen tänker jag bättre när jag sover :) , så symboliserar nog kärrhjulet inte romernas nomadliv, utan det faktum, att de allra flesta romer var hästkarlar under kriget. Men roten till symboliken är ju den samma, hästen och kärran.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 augusti 2007, 06:11

Possi skrev:Bilden där inskriptionen är oläslig, tror jag om man tittar på korset still är för de grekisk-ortodoxa som stupade.

Fanns det något monument för de stuppade judiska soldaterna?

Patrik
Nja, jag tycker inte, att det är ett ortodoxt kors. Min gissning är, att monumentet är till minne för dem, som dog i krigsfångenskap. De ortodoxa har egna begravningsplatser, liksom judarna och muslimerna. De ligger på samma område i Sandudden, men avskilda från varandra.

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 18 augusti 2007, 12:13

Glömde tillägga att Korset i stenen med den där ringen var på andra sidan grusgången brevid dem två raderna med stenmuren med dom försvunnas namn. Det kändes som att dom två monumenten hörde samman. Men när man inte kunde tyda vad det stod så kan jag inte vara 100% säker.

Jag kan även lägga upp en tråd med bilder från den finska ubåten Vesikko som står uppställd på Sveaborg om intresse finns. Jag kan också lägga upp en tråd med bilder från Krigsmuseet Manegen som ligger på Sveaborg. Tror att jag också har ett par bilder från Kustartillerimuseet.
Manegen: Utställningen visar olika försvarsgrenar från vinter- och fortsättningskrigen (1939-1945) och främst tyngre materiel.

Ubåten "Vesikko": Byggd i Åbo 1933, fungerade som en del av Marinen under vinter- och fortsättningskrigen under åren 1939-44. Hon undgick skrotning och öppnaades 1973 för almänheten efter att ha restaurerats till museibåt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 augusti 2007, 12:34

Tack för bilderna - och minnena!
Fick du en bild också - av 'Taipalekanonen'? Som 'höll' Taipalelinjen - och med oändliga mödor - till slut hamnade på Suomenlinna?, mvh, Varjag

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 18 augusti 2007, 12:56

varjag skrev:Tack för bilderna - och minnena!
Fick du en bild också - av 'Taipalekanonen'? Som 'höll' Taipalelinjen - och med oändliga mödor - till slut hamnade på Suomenlinna?, mvh, Varjag
Vet faktiskt inte om jag fick med dom på bild. Men jag lägger snart upp en tråd med bilder från Ubåten "Vesikko.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Inlägg av Oskar R. » 19 augusti 2007, 02:22

Intressanta bilder. Bra att du la upp dem. Då har man ett nytt mål att besöka när man är i finland.

Skriv svar