Detaljerade kartor över Finland 1917-1944

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Detaljerade kartor över Finland 1917-1944

Inlägg av Sergeant Pepper » 6 december 2004, 22:17

Söker kartor över länsindelning/administrativ indelning av Finland före frihetskriget, under mellankrigstiden, efter vinterkriget och efter fortsättningskriget. Någon som har tips?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 december 2004, 22:50

Du kan ju höra med Finska motsvarigheten till Lantmäteriverket, dock lär du ju få betala en slant om de har något av intresse.

Vad det gäller nätpublikationer är jag också nyfiken.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Inlägg av Sergeant Pepper » 7 december 2004, 09:02

Bra tips! Finns faktiskt en del gratismateriel på deras sida också!
Bara att leta på http://www.maanmittauslaitos.fi/
Dock har jag ännu inte hittat länsindelningskartor. Vore även intressant att se dessa för svensktiden och då inte bara nuvarande Finland utan även Kexholm, Ingermanland och de baltiska provinserna.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 december 2004, 15:22

Vad bra att det funkade! JAg visste inte vad lantmäteriverket heter på finska, det var därför jag inte kunde länka, men nu tackar jag dig!

/Robert Sköld

(det är det här Pedagogerna kallar sociokulturellt lärande, dvs, vi lär i grupp :) )

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Inlägg av Sergeant Pepper » 7 december 2004, 16:15

Robert Sköld skrev:Vad bra att det funkade! JAg visste inte vad lantmäteriverket heter på finska, det var därför jag inte kunde länka, men nu tackar jag dig!

/Robert Sköld

(det är det här Pedagogerna kallar sociokulturellt lärande, dvs, vi lär i grupp :) )
Vad lantmäteriverket heter på finska visste heller icke jag men eftersom Finland är tvåspråkigt antog jag att sökorden Lantmäteriverket + Finland på Google skulle ge resultat vilket det också gjorde! :D

Däremot vet jag att "Det var så lite så" på japanska uttalas [Do itaschimashte] :P

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Finska kartor

Inlägg av Krusse » 8 december 2004, 20:59

Jag drar mig till minnes ett verk jag såg på Kungl.biblioteket som hette något som Suomen sotta (osäkrt på stavning) Finlands krig eller finska krig i översättning. Verket var dock helt på finska men kartbilder når över språkbarriärer. Mycket intressant verk som manade till vidare studier kommer jag ihåg

Skriv svar