Kungen av Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Kungen av Finland

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 20:38

Jag fick nyligen reda på att tyskarna efter freden i Brest-Litovsk i mars 1918 planerade att utropa flera de befriade områdena (Lutauen, Estland och Lettland förerenade, Vitryssland samt Ukraina) till kungariken under Tysklands beskydd. Läste även att finnarna utropade en tysk prins, Friedrich Karl av huset Hohenzollern, till finsk kung på tysk inrådann Han lär tydligen ha formellt innehaft titeln i några månader tills tyskarna begärde vapenvila och en tyskvänlig kung inte längre var önskvärd.

Jag kan tipsa om en bra artikel om denna ganska okända del i Finland i historia på nedanstående länk:

http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... of+Finland

Jag undar om någon skulle kunna hjälpa mig med lite mer fakta om kung Väinö I av Finland (som hans kunganamn löd), kanske bilder etc. Jag har sökt på väinö +finland både på google och altavista men inte fått några träffar.

Vet någon något mer eller har bilder?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 november 2004, 21:06

Jag tittade av en händelse i Finlands riksdagstryck från ca 1918-1920 i våras. En del korrespondens mellan finska staten och prins Friedrich fanns upptagen, ganska intressant. Han tackade nej till titeln, för övrigt.

Mvh Petter

A.F.J.
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 september 2004, 10:57
Ort: Westmanland

Inlägg av A.F.J. » 23 november 2004, 21:17

Det har gått en dokumentär om detta i SVT för några år sedan. De intervjuade den nuvarande tronarvingen(hypotetisk) i tyskland. Släkten driver ett hotell i familjens slott och uttryckte sig måttligt intresserade över att ev. behöva skicka någon till Finland. Jag tror att det var en finsk produktion ämnad som historisk återblick inför 80'års firandet av Finlands självständighet.

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 november 2004, 23:27
Ort: Täby

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 21:17

Tackade han nej? Enligt vad jag har läst om händelsen (ganska lite) så utropades han till kung (han kröntes dock ej) av den finska landagen den 9 oktober. Vad jag har förstått så accepterade han utnämningen indirekt, då han själv hade godkänt att han skulle nomineras till posten, men avsade sig sedan tronen efter Tysklands nederlag.

Jag vet inte om man kan säga att han då tackade nej till titeln innan han fått den, jag tolkar händelsen som att han utropades till kung för att sedan abdikera några månader senare. Då den beslutande församlingen väljer och utropar någon till kung så gäller väl det? Även om han sedan avsäger sig titeln så är han väl ändå formellt kung från utropandet till det att han avsäger sig?

Fortfarande; finns det någon som har en bild på Friedrich Karl/Väinö?
Senast redigerad av 1 Hogland, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 24 november 2004, 15:15

Det finns en bok om detta "Finlands kungaäventyr 1918" av Anders Huldén och där finns bilderna du söker. Boken utgavs 1989 av Söderströms förlag i Helsingfors och ger ingående information om turerna kring kungafrågan i Finland.

//MK

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 november 2004, 16:29

Jag kan minnas fel, men han skrev i alla fall ett brev där han avsade sig/tackade nej/abdikerade e dy. Men i vilken position han var då minns jag inte. :)

Mvh Petter

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ördög » 1 december 2004, 08:29

Bild

Här är han, Friedrich Karl (1868-1940), formellt kung av Finland under ett par månader hösten 1918. Porträttet av H. von Angel är från hans ungdom i början 1890-talet. Just nu kan jag inte hitta det fotografi av kungen som brukar återges i finska verk - på det ses han stram och rakryggad, i uniformsjacka och stubbad mustasch.

Jag kan tillägga att Helsingin Sanomats månadsbilaga för ett par år sen hade ett långt reportage om "tronföljaren" Philip (född 1970). De hade bjudit honom på besök till Finland, de lät honom träffa president Halonen och besöka diverse sevärdheter. En synnerligen trevlig kille, verkade det som. Han jobbade som fotograf i New York och kände en massa kändisar.

Läsarna verkar ha fallit pladask för unge Philip, om man fick döma av de brev som publicerades i nästa månadsbilaga. De tyckte att han skulle passa utmärkt som kung i Finland, och nån menade att det är en sån kille som Victoria eller Madde borde äkta ...

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Kungen av Finland

Inlägg av Krusse » 8 december 2004, 21:21

Jag har för mig att ha läst om ett finskt släktnamn Kaarle som skulle ha anknytning till ett finskt kungahus. Bl.a. hade jag en arbetskamrat som hette Kaarle och då jag påtalade kungahuset svarade han kort på typiskt finskt vis: Jo nog finns några prinsar i släkten!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 oktober 2013, 11:04

Att Lantgraf Friedrich Karl von Hessen skulle ha haft namnet Väinö I som regerande kung är en skröna och rykte som många tyvärr brukar upprepa. Jag har inte sett några samtida primära uppgifter på att detta verkligen skulle ha varit fallet. Det är inte heller troligt att han skulle ha valt kunganamnet Väinö I.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Schwemppa » 9 oktober 2013, 11:30

Fredrik Kaarle var det namn som preliminärt användes. Väinö I härstammar från ett kåseri av signaturen "Olli" (Väinö Nuorteva), och var inte menat att tas på allvar. :)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kungen av Finland

Inlägg av hilbert » 9 oktober 2013, 18:11

Fredrik Kaarle var det namn som preliminärt användes. Väinö I härstammar från ett kåseri av signaturen "Olli" (Väinö Nuorteva), och var inte menat att tas på allvar. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Poe's_law

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Leo V » 10 december 2013, 02:01

Att man ville ha en kung i Finland har ett direkt samband men det vita Finland band till Tyskland som skänkte vapen, tränade jägerrörelsen och till slut intervenerade med 9000 man. Tysklands infytande över Finland var enormt. Finland riskerade att bli ett tyskt protektorat.

När Tyskland led nederlag ändrades förhållandena hastigt. Republikanerna fick överhanden. Ententen fordrade parlamenariska val i Finland för att godkänna landet. Finlands öden hängde samman med de internationella svängningarna. Ena stunden en auktoritär tysk monarki, den andra en republikansk demokrati med parlamentarism. I valen 1919 fick sossarna hyfsade siffror.

Kungen representerad sålunda misstro gentemot Finlands befolkning.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Ördög » 15 februari 2022, 09:47

Om man vill veta mer om Finlands 1900-talshistoria kan jag rekommendera den omfångsrika och flerspråkliga webbplatsen om Juho Kusti Paasikivi, som skapades då 150-årsminnet av hans födelse firades 2020. Paasikivi var under 1918 Finlands regeringschef, och mycket aktiv för att förse landet med en tysk kung. I våra ögon verkar både hans och övriga monarkisters verksamhet helt orealistisk, snudd på vanvettig. Men det beror ju på att vi inte vuxit upp i en tid, då monarki var det helt dominerande styrelseskicket, och de fåtaliga republikerna inga direkta förebilder. Historikern, professor Vesa Vares skriver ingående om ämnet.

Paasikivi, den evige monarkisten
https://jkpaasikivi.fi/sv/paasikivi-den ... narkisten/
År 1918 var Paasikivi nästan 50 år gammal. Han hade således nått en ålder där en persons politiska åsikter vanligen redan har utformats och stabiliserats. Han hade dessutom levt sina ungdomsår i en värld där monarki var en självklarhet. Finland hade varit en monarki i över 700 år. I Europa fanns endast tre republiker: Frankrike, Schweiz och Portugal. Det förstnämnda landet var ingen bra reklam för det republikanska statsskicket eftersom dess inrikespolitik var mycket vacklande, och hela landet gav intrycket av en stormakt på tillbakagång. Schweiz var i sin tur en kuriositet, och Portugal betraktades som efterblivet.

Utanför Europa, dvs. på den amerikanska kontinenten, fanns det fler republiker. De betraktades främst som varnande exempel. Om de granskades utgående från nationalismen, som var den ledande ideologin under Paasikivis tid, kunde de rentav betecknas som onaturliga statsbildningar. Nationalismens utgångspunkt var att en nation i idealläget skulle bilda sin egen stat i ett område som den bebott i flera århundraden eller från tidernas begynnelse. Varje nation antogs ha sin egen historia, sina egna särdrag och sitt eget folklynne. I detta perspektiv var republikerna i Amerika onaturliga eftersom de uppkommit på ett “onaturligt” sätt; Förenta staterna som folkens smältdegel, republikerna i Latinamerika genom en sammanblandning av olika raser. Förenta staterna ansågs vid denna tidpunkt ännu inte vara en stormakt, utom ekonomiskt. Finska nationalister betraktade USA främst som ett materialistiskt business-land som inte producerade någon verklig kultur.
Det här synsättet vad gäller monarkier och republiker var ju förhärskande även på andra håll för ett sekel sedan. Kan vara nog så nyttigt att minnas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Hans » 15 februari 2022, 10:26

Hur vanligt är namnet Paasikivi? Jag hade en kollega, trevlig och kunnig, i Västra Rikshalvans här med det namnet. Men det var innan jag hade koll på historien.

MVH

Hans

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Kungen av Finland

Inlägg av Ördög » 17 februari 2022, 18:05

Hans skrev:
15 februari 2022, 10:26
Hur vanligt är namnet Paasikivi? Jag hade en kollega, trevlig och kunnig, i Västra Rikshalvans här med det namnet. Men det var innan jag hade koll på historien.

MVH

Hans
Enligt den här webbplatsen, med information om finska släktnamn, bars namnet Paasikivi år 2020 av 23 personer i Sverige. Totalt fanns det år 2021 totalt 268 människor med efternamnet, men jag vet inte om siffran avser hela världen eller bara Finland.

https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/paasikivi.html

Skriv svar