Quiz: Finlands historia
-
Cujomannen
- Medlem
Re: Quiz: Finlands historia
En av bröderna hade förutom sin krigiska läggning även en poetisk ådra, nedan följer ett "avslöjande" citat:
"Evinnerlig är mitt hopp till gud, Han är min livströst och hälsa, [...] Rikedom och visdom ej hjälpa må, Ej mandom, ej Konungligt välde, [...]Flätade Dina sitt hår och gick beskåda de hedniska kvinnor, [...] Min Gud, som allting har i din makt, [...] Rider jag, gångar, eller vad jag gör, [...] Därför råder jag allra mest,[...]."
"Evinnerlig är mitt hopp till gud, Han är min livströst och hälsa, [...] Rikedom och visdom ej hjälpa må, Ej mandom, ej Konungligt välde, [...]Flätade Dina sitt hår och gick beskåda de hedniska kvinnor, [...] Min Gud, som allting har i din makt, [...] Rider jag, gångar, eller vad jag gör, [...] Därför råder jag allra mest,[...]."
Där gick min teori om idrottsliga bragder åt fanders men det är fortfarande en smula förbryllande med "ockupationsmakt" inom citationstecken.... 
-
Cujomannen
- Medlem
Ville vara lite lagom otydlig eftersom Kalmarunionen upplöstes först 1523, så det kan väl diskuteras om det riktigt räknas som en ockupation.lago skrev:Där gick min teori om idrottsliga bragder åt fanders men det är fortfarande en smula förbryllande med "ockupationsmakt" inom citationstecken....
Det är förstås ok. Gåtor stimulerar fantasin 
-
Cujomannen
- Medlem
Den ene brodern fick epitetet "Finlands blomma och pelare".
Erik och Ivar Fleming, och samma danskar som tidigare. Året var 1523. 
-
Cujomannen
- Medlem
Stämmer bra, Schwemppa!
I Psalmen (382 i den gamla svenska psalmboken) ovan förekommer Eriks namn och titel som en akrostikon,
"Evinnerlig är mitt hopp till gud, [...] Rikedom och visdom ej hjälpa må, [...]Flätade Dina sitt hår [...] Min Gud, [...] Rider jag, gångar, [...] Därför råder jag allra mest,[...]." om ni undrar över den kryptiska ledtråden.
Erik frigjorde Åbo, Viborgs slott och Olofsborg, och tillsammans med brodern Ivar Raseborg.
Erik hade 2400 ryttare under sitt befäl, medan Ivar var hövitsman för de tyska hjälptrupperna.
I Psalmen (382 i den gamla svenska psalmboken) ovan förekommer Eriks namn och titel som en akrostikon,
"Evinnerlig är mitt hopp till gud, [...] Rikedom och visdom ej hjälpa må, [...]Flätade Dina sitt hår [...] Min Gud, [...] Rider jag, gångar, [...] Därför råder jag allra mest,[...]." om ni undrar över den kryptiska ledtråden.
Erik frigjorde Åbo, Viborgs slott och Olofsborg, och tillsammans med brodern Ivar Raseborg.
Erik hade 2400 ryttare under sitt befäl, medan Ivar var hövitsman för de tyska hjälptrupperna.
Tack för det.
Vem kan det vara som har fått ett så här ståtligt monument rest till sitt minne?
- Bilagor
-
- monument.jpg (193.99 KiB) Visad 304 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
Eftersom det är en anfader till mig så måste jag väl svara, det är Jacob (Jaakko) Bengtsson Ilkkas och klubbekrigets monument i Ilmola (Ilmakoki) som färdigställdes 1924.
Attans, nu får jag säga som Lago att "jag som hade ett antal ledtrådar färdiga"...
Visst är det Jakob Ilkkas monument. Cujomannen frågar.
Visst är det Jakob Ilkkas monument. Cujomannen frågar.
-
Cujomannen
- Medlem
Vi fortsätter med samma genre:
- Bilagor
-
- merk.jpg (112.23 KiB) Visad 300 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
Rätt (ungefär samma svårighetsgrad som jag tänkte mig:) )!
Apropå min tidigare fråga så upptäckte jag precis att Schwemppa kommer från Sjundeå, där ligger ju Qvidja och Svidja Slott som Erik Fleming lät uppföra!
Apropå min tidigare fråga så upptäckte jag precis att Schwemppa kommer från Sjundeå, där ligger ju Qvidja och Svidja Slott som Erik Fleming lät uppföra!
Tackar, tackar. Jag snöade in på bröderna Grabbe och kom faktiskt inte att tänka på Flemingarna. Det är alldeles riktigt att Svidja ligger i Sjundeå, men Qvidja däremot ligger i Pargas (nuvarande Väståboland).
http://www.siuntio.fi/matkailu/sve/svidja.htm
Vi kör på monumentllinjen. Var och vad?
http://www.siuntio.fi/matkailu/sve/svidja.htm
Vi kör på monumentllinjen. Var och vad?
- Bilagor
-
- monument2.jpg (25.69 KiB) Visad 293 gånger
Utan att kontrollera det så gissar jag på Frihetsmonumentet i Hangö. P g a bildens kvalitet bör det här vara den senaste utgåvan, det har ju förstörts några gånger.