Finlands språkliga våndor

Jurgen Wullenwever
Medlem

Re: Finlands språkliga våndor

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 januari 2011, 19:20

Jotuni skrev:Varför väljer svenskarna handikappighet och förbjud? Sverige kunde bestämma, att alla är tvungen att lära sig finska på alla utbildningsnivåer från grundskola till universitet och att alla tjänstemän måste tala finska. Skulle det lyckas?

Varför inte? Orsakerna du tänker kan vara exakt samma som finnarna har emot tvångsvenskan i Finland.
Häromåret föreslog någon kommun i Sverige (jag tror det var Kiruna) att skoleleverna skulle få läsa ett lokalt språk i skolan, och eleven skulle välja antingen nordsamiska, meänkieli eller finska.

Det blev protester bland föräldrarna, som skrek att "politikerna skall inte tvinga våra barn att lära sig något i skolan!"

Med en sådan inställning hos befolkningen lär det vara svårt att ändra den svenska hållningen.

För egen del håller jag med om att Sverige borde bli mer mångspråkigt i den offentliga administrationen och i skolan.
Vi har fått några officiella minoritetsspråk, men görs det något för dem?

Det är förbjudet med etnisk statistik, så uppgifter om antalet talare är bara uppskattningar. Även här borde Sverige ändra sig, så att alla i sin årliga självdeklaration fick ange vilka språk de använder i vilka sammanhang.

Jotuni
Medlem

Re: Finlands språkliga våndor

Inlägg av Jotuni » 30 januari 2011, 13:38

Jurgen Wullenwever skrev:
Jotuni skrev:Varför väljer svenskarna handikappighet och förbjud? Sverige kunde bestämma, att alla är tvungen att lära sig finska på alla utbildningsnivåer från grundskola till universitet och att alla tjänstemän måste tala finska. Skulle det lyckas?

Varför inte? Orsakerna du tänker kan vara exakt samma som finnarna har emot tvångsvenskan i Finland.
Häromåret föreslog någon kommun i Sverige (jag tror det var Kiruna) att skoleleverna skulle få läsa ett lokalt språk i skolan, och eleven skulle välja antingen nordsamiska, meänkieli eller finska.

Det blev protester bland föräldrarna, som skrek att "politikerna skall inte tvinga våra barn att lära sig något i skolan!"
Låter som få läsa är synonym till tvungen att läsa för några föräldrar. I Finland ha vi mycket att båda finnar och finlandsvenska vill få välja, men de är tvungen emot deras vilja.
Jurgen Wullenwever skrev:Det är förbjudet med etnisk statistik, så uppgifter om antalet talare är bara uppskattningar. Även här borde Sverige ändra sig, så att alla i sin årliga självdeklaration fick ange vilka språk de använder i vilka sammanhang.
Finland har officiella etniska register. Jag har försökt reda vilka andra länder har etniska register. Tydligen Ryssland är den andra land som har detta i Europa. I Ruanda de hade etnisk märkning i identitetskort enligt amerikanska filmen om folkmord.

Varje medborgares modersmål är registerad i Finland. Detta används t.e. för att välja vem som vill ha jobbet och vem vill blir betjänat av ämbetsverket och vem inte. Registeret är grund till etnisk separation.

Ursprung till obligatorisk etnisitet registering är i början av Finlands självständighet. Efter inbördeskriget Svenska folkpartiets ordförande von Rettig gav ut ett tal i Folkingets grundande möte. Han nämde inbördeskriget som krig mellan två folk, ras och språk. I sådana förhållandet var det naturligt att registera modersmål som bestämde vilken ras, folk och språkgrupp varje medborgare tillhörde.

Jag tror att det är dags att sluta etnisk registering i Finland.

Skriv svar