Quiz: Finlands historia
-
Torbjörn J
- Medlem
Re: Quiz: Finlands historia
Inget jubileum på sätt, kan tillägga att de är inte ensamma, en stad i Estland delar samma "öde"!
-
Torbjörn J
- Medlem
Jajjemen, Åbo delar uppdraget med Tallin som kulturhuvudstad nästa år.
Schwemppa frågar vidare!
Schwemppa frågar vidare!
Så kulturell är jag inte att jag skulle ha kommit ihåg det där. Råkade snava över sidan när jag sökte efter någonting annat på jobbet...
Men det var ju tur, tackar.
Nå, här kommer fienden igen. Var den här gången och i vilket sammanhang?
Nå, här kommer fienden igen. Var den här gången och i vilket sammanhang?
- Bilagor
-
- skärmytsling.jpg (34.79 KiB) Visad 465 gånger
-
Ostrobothnia
- Medlem
Kan de vara britter vi halkokari under krimkriget?
En från österbotten
Rätt, de här killarna hade inte fått vodka inför anfallet som det brukar vara, utan kanske en slurk grogg. Britterna försöker landstiga vid Halkokari 1854. Österbottningarna var av annan åsikt, och kanonbåten som de erövrade av Royal Navy finns fortfarande att beskåda i Engelska parken i Karleby, har jag förstått.
Ostrobothnia frågar
Ostrobothnia frågar
-
Ostrobothnia
- Medlem
Hihi, bra med lite hemmaplans favör ibland, fast jag nu kommer från den yngre av de båda Karlebyarna
Nåja jag kommer att vara borta tills kvällen på onsdag antingen kör ni en fråga emellan eller så får ni vänta tills då på en ny fråga.
Nåja jag kommer att vara borta tills kvällen på onsdag antingen kör ni en fråga emellan eller så får ni vänta tills då på en ny fråga.
Nå, då sticker vi emellan med fråga om ett mindre slag. Medverkande är den avbildade mannen och hans motpart som sedermera minst sagt kom att hamna i kylan.
Slaget startade ganska framgångsrikt för de försvarande men då de anfallande gjorde en omfattning vänster med båtar så kunde de rulla upp de försvarandes ställningar.
Tyvärr hade det finska kavalleriet inte här en av sina mest stolta stunder. Vissa har t o m påstått att det finska kavalleriet svek sina infanteribröder och att det var orsaken till att slaget förlorades.
Vilket slag talar vi om?
Slaget startade ganska framgångsrikt för de försvarande men då de anfallande gjorde en omfattning vänster med båtar så kunde de rulla upp de försvarandes ställningar.
Tyvärr hade det finska kavalleriet inte här en av sina mest stolta stunder. Vissa har t o m påstått att det finska kavalleriet svek sina infanteribröder och att det var orsaken till att slaget förlorades.
Vilket slag talar vi om?
- Bilagor
-
- En av hans mindre segrar.jpg (50.21 KiB) Visad 425 gånger
Glömde att tillägga att slaget förstås har sitt eget minnesmärke:
- Bilagor
-
- Minnesmärke.jpg (247.92 KiB) Visad 421 gånger
Befälhavaren för de finska styrkorna skulle sex år senare göra sig ryktbar som kommendör över minst sagt förfrusna, mestadels finska, trupper.
Vilket förlorat slag frågar vi efter?
Vilket förlorat slag frågar vi efter?
Inte ens en gissning eller en begäran om ledtråd.
Nå, vi får hoppas att att Ostrobothnia har bättre tur med den fråga han lovat ställa efter sin återkomst.
Frågan går alltså åter till Ostrobothnia.
Nå, vi får hoppas att att Ostrobothnia har bättre tur med den fråga han lovat ställa efter sin återkomst.
Frågan går alltså åter till Ostrobothnia.
-
Ostrobothnia
- Medlem
Tack för den dejoureringen av tråden i min frånvaro.
Vem är detta som får bilda ämne för kvällens fråga.
Vem är detta som får bilda ämne för kvällens fråga.
- Bilagor
-
- Grundlig.jpg (22.41 KiB) Visad 372 gånger
-
Ostrobothnia
- Medlem
Personen i fråga gjorde akademisk karriär