Jag måste medge att det finns vissa definitionsmässiga problem med min fråga. Hur som helst var Jari Kurri inte den första. Den ifrågavarande personen spelade för Toronto Maple Leafs redan på 20-talet.Schwemppa skrev:Saved by the bell, kan man säga KP-31..![]()
Jari Kurri, månntro?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jari_Kurri
Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Slamkrypare, KP
Ledtråd, please. 
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag är helt ute när det kommer till sport så jag använde mig av Wikipedia och kom fram till att det rätta svaret tydligen är Albert Pudas?KP-31 skrev:Överste Weeks skrev:vem var den första finländaren (född i finland) som spelade i NHL.
Alldeles rätt. Al Pudas, som var född i Siikajoki, spelade fyra matcher för Toronto Maple Leaves 1926-7. The floor is yours Ralf…Ralf Palmgren skrev:Jag är helt ute när det kommer till sport så jag använde mig av Wikipedia och kom fram till att det rätta svaret tydligen är Albert Pudas?KP-31 skrev:Överste Weeks skrev:vem var den första finländaren (född i finland) som spelade i NHL.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Vem är det här?KP-31 skrev:The floor is yours Ralf…
- Bilagor
-
- Skalman.png (163.19 KiB) Visad 698 gånger
Gustaf Mauritz Armfelt.?
Host, Ralf. Amund har rätt... 
- Ralf Palmgren
- Medlem
Den svenska generalen av infanteriet, en av rikets herrar och presidenten i krigskollegium Friherre Gustaf Mauritz Armfelt av den introducerade svenska Friherrliga ätten, Armfelt, nr 213 blev rysk general av infanteriet och ledamot av Kejserliga rikskonseljen i Finland år 1811. Han upphöjdes till finsk greve Armfelt 18.09.1812. Ätten introducerades 17.09.1818 på Finlands Riddarhus i Helsingfors som den ännu existerande finländska Grevliga ätten, Armfelt, nr 4. Huvudmannaskapet är vilande. Detta då huvudmannen inte är finländsk medborgare och således inte kan representera ätten på Finlands Riddarhus. Han är i stället svensk medborgare och huvudman för den i Sverige ännu existerande Friherrliga ätten, Armfelt, nr 213. För ytterligare information se Stamtavlor på CD-rom (2003) och Sveriges Ridderskap och Adelskalender 2010.Amund skrev:Gustaf Mauritz Armfelt.?
För ytterligare information om Gustaf Mauritz Armfelt rekommenderas boken Gustaf Mauritz Armfelt 1757-1814. Dödsdömd kungagunstling i Sverige. Ärad statsgrundare i Finland av Stig Ramel. Boken utgavs i Stockholm år 1997. I Finlands nationalmuseum pågår för tillfället till den 21.11.2010 utställningen Efterlyst – Armfelt.
Då du Amund svarade rätt så är det din tur...
Tack! Då fortsätter jag med min gamla interimsfråga som förblev obesvarad.

J-a teknik, J-a datorer.Amund skrev:Tack - då fortsätter jag frågandet. Här en ångare som numera ligger på havets botten och har legat där ett bra tag nu. Samtliga ombord utom fem omkom när båten hastigt sjönk med fören först i dåligt decemberväder. Vad är båtens namn? Vad hände och när?
Detta hände sig på resa till fastlandet efter bara en timmes gång. Förutom arbetare, civila och besättningsmän så var ungefär femtiofem av de omkomna militärer. Fartyget förliste snabbt med dunder och brak, men det var sådant som kunde hända i krigstid. 
Båten som gick i reguljärtrafik var på väg till Åbo när fören träffade ett högst olämpligt föremål.
De flesta ombord var ryssar, åtminstone samtliga militärer inklusive en garnisionschef, en överste Kuznetzov.
S/S Skiftet gick på en mina i Skärgårdshavet den 14. december 1916.
Där ser man. Aldrig hört om detta förut...
Där ser man. Aldrig hört om detta förut...
Ja Schwemmpa löste det hela till slut.
S/S Skiftet lämnade Mariehamn på morgonen och efter ca en timmes gång i Rödhamnsfjärden träffade fören en mina som blivit utlagd av den tyska ubåten UC-27 natten innan. 15 besättningsmän, 56 ryska militärer samt 20 arbetare och civila omkom och av totalt 91 ombord lyckades endast tre ryska soldater, en civil ålänning och en finsk fästningsarbetare överleva i det kalla vattnet innan undsättning anlände.
Schwemmpa fortsätter förhöret om Finlands historia!
S/S Skiftet lämnade Mariehamn på morgonen och efter ca en timmes gång i Rödhamnsfjärden träffade fören en mina som blivit utlagd av den tyska ubåten UC-27 natten innan. 15 besättningsmän, 56 ryska militärer samt 20 arbetare och civila omkom och av totalt 91 ombord lyckades endast tre ryska soldater, en civil ålänning och en finsk fästningsarbetare överleva i det kalla vattnet innan undsättning anlände.
Schwemmpa fortsätter förhöret om Finlands historia!
Tackar
Finsk staty av svensk herreman, och på tredje stats mark...
Var befinner vi oss, och vem är herremannen?
Finsk staty av svensk herreman, och på tredje stats mark...
Var befinner vi oss, och vem är herremannen?
- Bilagor
-
- staty.jpg (63.27 KiB) Visad 601 gånger
Torgil Knutsson står alltså fortfarande kvar i Viborg. Det var mer än jag visste men bilden talar sitt tydliga språk, försåvitt den inte är tagen 1944 eller tidigare men mot det talar bildkvaliteten.