https://en.wikipedia.org/wiki/White-blu ... protesters.
Jag har sett den här, finns den i Östra?
MVH
Hans

Seychellerna? Laos? Vietnam? Det har väl alltid varit öppna gränser där?Patrik Öbrink skrev: ↑9 april 2026, 10:52Nej, det finns det inte. Till och med Jugoslavien, som anses ha varit det minst repressiva av de europeiska kommunistiska länderna, gjorde det. Inte ens Mongoliet undanhöll sig från det.
Jag tänkte mer på att de spärrar in invånarna i fängelse på lösa grunder än på att de håller gränserna stängda. Men det är förstås inte unikt för kommunistdiktaturer.
Men vad har det med kommunism att göra, det låter mer som ett exempel på ett libertarianskt samhällssystem.Angående Hilberts fråga så träffade den tyska farbrorn rätt. Det går bra att använda och slita ut en väg. Men det kostar mycket att underhålla den. Och just i min hemtrakt var vägarna "privata" i den meningen att samhället, staten eller kommunen inte skötte och underhöll dem. Det fick de som bodde vid vägen göra på egen bekostnad. Otroligt mycket gräl uppstod kring just vägarnas skötsel. Mycket bråk och våldsdåd har fått sin början i väggräl. På skämt sade en av mina arbetskamrater: Mera män har dött i väggräl än det stupade folk under vinterkriget! Nåja, överdrivet, men mycket bråk förekom och tillhyggen användes flitigt. Våra grannar var otroligt viktiga just angående vilken väg var vems. De satte upp skyltar, staket och bommar och en gång inträffade en rolig incident. En av dem trodde att en lastbil körde "olovligt" på "deras" heliga väg och angrep fordonet med en snöskyffel. Det visade sig att det var hans egen son som beställt en transport och resultatet blev att sonen gav fadern ett ordentligt kokt stryk.
Tack för en intressant tråd, om man får hoppa tillbaka till ditt första inlägg. Vad sa dina kommunistiska släktingar om kriget?Borebo skrev: ↑8 april 2026, 16:37Eftersom jag växte upp i ett kommunistiskt hem där min fars bekanta, också de kommunister, ofta var på besök så vågar jag påstå att jag är något av en expert på deras tänkesätt! De pratade mycket politik och anefter jag blev äldre kunde jag allt mer ifrågasätta deras tänkesätt. Jag fick ibland höra att jag blivit fascist.
De mest i ögonenfallande var att de hela tiden, 1950-1990, inte hade riktigt klart för sig vad de egentligen var: Folkdemokrater eller kommunister?
Otroligt mycket har fastnat i minnet på mig och jag tänkte att det kanske går att påminna om deras logik?
De var hela tiden på offensiven gällande sin ideologi och försökte vid varje tillfälle omvända andra till det rätta läran.
Deras världsbild utgick från att det fanns två kategorier av människor: De rika som var onda! Och sedan de fattiga som i grunden var goda, men alla fattiga hade tyvärr inte ännu sett ljuset och anammat den rätta läran.
När de samtalade med andra hörde man ibland frågan: Varför inte ge all makt åt folkdemokraterna så att vi kan skapa det perfekta, felfria samhället?
När jag påpekade att de i fria val får bara cirka 15-18 % av rösterna så inte kan all makt ges åt dem, var svaret: Där ser du, folk är dumma!
Ett standardargument var också att då det är val så har borgarna/fascisterna så mycket mer pengar att använda till valreklam. Därför var deras eget
understöd så litet.
När jag kom upp i tonåren brukade jag invända till detta: ”Så mycket pengar finns inte att ni kunde få majoriteten av folket att vilja leva i en kommunistisk diktatur!”
Ett annat standardargument gällde Sovjetunionens fredsvilja. Skulle det sovjetiska folket någonsin vilja ha krig? Då kontrade jag med orden: ”Ja, skulle det folket någonsin vilja ha diktatur och en Gulagarkipelag? Ja, jag vet inte, men det har de!”
Vore kul att höra kommentarer!
Det jag tänker på är Irak kriget 2003.Kan vi måhända se liknande nativa kommentarer från andra politiska läger? Naiva liberalister torde ju också kunna häva ur sig en del.