Finska svastikan?
- Anton Severin
- Medlem
Hakkorset på Finlands krigsvapen från AVK och tidigare härstammar från en gammal runa. Även Sverige använde den i militära sammanhang i början av förra seklet. Bland annat på en propagandaaffisch från Bondetåget finns den med.
Den svenska flygarenheten F 19 som deltog i Finska Vinterkriget var tvungen att flyga under finska markeringar, alltså blå hakkors i en vit cirkel.
Den svenska flygarenheten F 19 som deltog i Finska Vinterkriget var tvungen att flyga under finska markeringar, alltså blå hakkors i en vit cirkel.
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Johan Matsson
- Medlem
Som tidigare sagt så vimlar det av gamla hakkors som inte har ett skit med nazism att göra. I byn där jag bor finns det bland alla andra bomärken ett likt Eric von Rosens, även ett hakkors från runt sekelskiftet 1700-1800. Går man till Norra begravningsplatsen i Stockholm och upp mot toppen på kullen till (tror det är kvarter 21) kan man se hakkorset som prydnad på flera friser från tidigt 1900-tal.
När Eric von Rosen skänkte det där stackars planet till finnarna hade hakkorset kanske inget med nazismen att göra.
Men senare blev båda han och hans bror Clarence stora beundrare av Herr Hitler & Co.
Vilket skapade en del rabalder för några år sedan.
Men senare blev båda han och hans bror Clarence stora beundrare av Herr Hitler & Co.
Vilket skapade en del rabalder för några år sedan.
[kuriosa]Han dog väl för övrigt samma dag som Kronprinsessan Victoria föddes?[/kuriosa]Gutekrigaren skrev:Den store flygaren i släkten var dock sonen Carl Gustav (1909-1977), denne humanist och mänsklighetens välgörare som från luften hjälpte de små.
-
Johan Matsson
- Medlem
-
Johan Matsson
- Medlem
Förlåt läste inte tillräckligt noga. Det är hans bror, ja. Visste inte detta.
Senast redigerad av 1 Johan Matsson, redigerad totalt 15 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Fann detta när jag kollade runt lite på nätet. Det lettiska flygvapnet använde sig av ett rött hakkors mot vit bakgrund efter 1918 och ända in på 40-talet.
Lettisk Gloster Gladiator under WW2

fler...

och ytterligare ett...

samt denna textrad
/Mikael Sundholm
Lettisk Gloster Gladiator under WW2

fler...

och ytterligare ett...

samt denna textrad
Källa: Håkans Aviation PageBearing the Latvian Air Force red swastika markings and serial numbers 114 to 126 and 163 to 175, the Gladiators were delivered by ship to Riga between August and November 1937. After testing and assembly they were formed into two squadrons for the defence of Riga and based nearby.
/Mikael Sundholm
Hakkorset som heraldisk symbol i Finland
Jag vet att Finland använde hakkorset som symbol bl.a. för sitt flygvapen fram till 1945, men så fick jag se bilden nedan. Är bilden (bevisligen relativt nutida) från en veteranparad eller liknande, eller används hakkorset fortfarande?

Hakkorset, solens, frihetens och lyckans symbol, introducerades i det finska flygvapnet genom dess första Thulin-plan som skänktes av greve Eric von Rosen på Rockelsta i Sörmland. Det var hans privata symbol som han övertagit från klubbverksamhet.
Hans svägerska gifte sig med Hermann Göring. Hon löpte från sin man, en svensk militär vid namn von Kantzow, när Göring efter WWI tog anställning vid ett svenskt flygbolag. Arbetslösheten bland tyska flygare var stor efter kriget. Tror inte att Göring introducerade hakkorset i Tyskland. Det fanns därnere små germanistiska grupper som använde denna symbol.
Akseli Gallen-Kallela designade frihetskorset med hakkorset 1918. Huruvida han var kompis med den svenske greven vet jag inte heller. Men det har ingenting med nazism att göra (som kom betydligt senare).
Hans svägerska gifte sig med Hermann Göring. Hon löpte från sin man, en svensk militär vid namn von Kantzow, när Göring efter WWI tog anställning vid ett svenskt flygbolag. Arbetslösheten bland tyska flygare var stor efter kriget. Tror inte att Göring introducerade hakkorset i Tyskland. Det fanns därnere små germanistiska grupper som använde denna symbol.
Akseli Gallen-Kallela designade frihetskorset med hakkorset 1918. Huruvida han var kompis med den svenske greven vet jag inte heller. Men det har ingenting med nazism att göra (som kom betydligt senare).