Quiz: Finlands historia

Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 13 mars 2019, 07:47

"Med Frenckellska tryckeriet försvinner Finlands äldsta aktiebolag och Nordens äldsta tryckeri. Vd Berndt von Frenckell medger att det var ett mycket tungt beslut att fatta.
– Men jag såg inte förutsättningar att fortsätta. Branschen är hård och konkurrensen knivskarp. Priserna har redan länge varit dåliga. I bakgrunden ligger att tryckeriernas roll minskat dramatiskt på senare år.
– Tidigare spelade tryckeriet en stor roll. Vi hade sätteri och färdigställde en produkt från början till slut. I dag kommer reklambyråerna med en färdig pdf-fil som vi trycker. Mycket av de uppgifter vi gjorde tidigare har kunderna tagit över.
– Det är svårt att profilera sig då alla erbjuder samma tjänster. Och businessvärlden är rå. Det är bara det lägsta priset som gäller och det finns alltid ett tryckeri som är berett att dumpa prisnivån rejält för att få ett uppdrag.
För Berndt von Frenckell är konkursen också personligen en stor motgång. Han äger 86 procent av aktierna.

- 1642. 30-åriga kriget rasar för fullt i Europa tio år efter slaget vid Lützen. Trots det startar Per Brahe ett tryckeri i Åbo. Första verk blir Michael Wexonius ”Discurus politicus de Prudentia”.
- 1742. När tryckeriet firar 100-årsjubileum intar ryssarna Helsingfors i samband med Lilla ofreden. Fredrik I är rikets konung.
- 1758. Boktryckaren J.C. Frenckell som flyttat till Åbo från Erfurt blir delägare i tryckeriet.
- 1771. Finlands första tidning ”Tidningar Utgifne Af et Sällskap i Åbo” trycks i 200 exemplar.
- 1776. Finska Tieto-Sanomat utkommer.
- 1782. ”Om konsten att rätt behaga” är första tidskrift som trycks på Frenckellska tryckeriet.
- 1827. Tryckeriet och arki­vet förstörs i Åbo brand.
- 1828. J.C. Frenckell III köper tomten Unions­gatan 13 i Helsingfors där tryckeriet återuppstår.
- 1832. J.L. Runebergs ”Älgskyttarne” trycks på Frenckells tryckeri.
- 1834. Kalevala trycks.
- 1842. När tryckeriet firar 200-årsjubileum är kejsar Nikolaj I regent över storfurstendömet Finland.
- 1903. Tryckeriet omvandlas till aktiebolag.
- 1922. Ett nytt tryckeri byggs på Annegatan 32, men man överväger att hålla kvar en officin i centrum på grund av det långa avståndet till Anne­gatan.
- 1942. Tryckeriet firar 300-årsjubileum under brinnande världskrig. Finlands president är Risto Ryti.
- 1951. Tryckeriet går över till offsetteknik.
- 1983. Frenckells tryckeri flyttar ut till Finnå.
- 1990. Berndt von Frenckell utses till vd.
- 2008. Frenckellska tryckeriet med 40 anställda går i konkurs."

"Frenckellska tryckeri Aktiebolag var Finlands äldsta företag. Företaget grundades 1642 och var till konkursen 2008 ett familjebolag. Efter Åbo brand började Johan Christopher Frenckell (1789–1844) att utveckla rörelsen i Helsingfors. Företaget flyttade 1983 från Helsingfors till Esbo varvid personalen reducerades avsevärt. Tryckeriet tryckte mot slutet årsberättelser, vetenskapliga tidskrifter, företagspublikationer, flerfärgsaffischer och broschyrer. Med företagets sista VD, Berndt von Frenckell, hade den nionde generationen stått vid rodret."

En kompis var anställd som faktor. När tryckeriet gick i konkurs stod han där arbetslös i en bransch där det inte exakt drällde av lediga jobb för personer med hans kvalifikationer - och han var inte ens 50 år fylld! Men han var inte av den typen som är rädd av sig eller bryr om vad andra tänker: han utbildade sig till sjukskötare och till vildmarksguide och vikarierar och jobbar enligt säsong :thumbsup:

Men Esa K har antagligen utbildad sig till allmänvetare, åtminstone inom området Finlands historia, och nu är det han som har frågan!

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 13 mars 2019, 15:50

Tackar!

Och, tja, utbildad allmänvetare, men i alla fall såpass att vet jag ej direkt, så vet i alla fall ungefär var man skall börja leta. Den här var en halvklkurig dock, och det är kul. Började lite för brett innan lyckades tack vare ledtrådarna krympa ner det i rätt riktning, var först inne på tankar om textil, bagerier/kvarnar eller möjligtvis kaffe, innan Åbo brand tog det i rätt riktning.

Ny fråga under konstruktion, åter inom 24 timmar.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 14 mars 2019, 11:11

Ja, nu ny fråga.

Här söker jag en person. Personen ifråga tillhörde både bokstavligt och bildligt en elit, både nationellt – i Finland alltså - och även så internationellt.
Som ytterligare ger jag här i inledningen bara: 43.

Vem är personen?

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2019, 12:21

Keijo Kerma?

"Grädde" är tyvärr inte i användning som efternamn. Men Veijo Valio, då? En viss bransch av släkten Wallenius bytte sitt efternamn i den stora förfinskningsivern eller -manin som rådde under 1900-talets första decennier och hette sedan "Elit",

Bild

Men nu ska jag gå och leta efter min tankemössa med superkrafter,,,

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 15 mars 2019, 11:16

Tja, Femtiotrean hamnade väldigt rätt med ett par ord i svaret så att det är nästan skrämmande nära, var ju bara den där siffran 43 som inte riktigt kanske gavs nån förklaring. Nå mer till ledning: Inte bara grädde, utan det man göra av det har med saken att göra...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2019, 11:29

Glass, kola/tjinusk, vispgrädde, gräddfil?

Glass -> Ingman ? Äsch, nej...

Det bilr mer och mer uppenbart att min nya tankemössa är ett måndagsexemplar...

Fyrtiotre? Fyrtiotredje?

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 16 mars 2019, 12:01

Fyrtiotredje är rätt, och ska vi lägga till smör...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2019, 22:19

Smör! Då kan man inte låta bli att gissa att personen vi söker är A.I. (Artturi Ilmari) Virtanen. Initialerna kan med god vilja läsas som A1, men han var inte den 43. nobelpristagare i kemi.

Tankearbete pågår.

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 18 mars 2019, 10:31

Tror det kanske är jag som behöver lite mer tankearbete här eller så, men svaret jag sökte är A. I. Virtanen!
Att han tillhörde en elit bokstavligt och bildligt, bokstavligt: han tillhörde ju länge mejeriföretaget Valios (Valio = Elit) forskningslaboratorium där han, bland annat, utvecklade metoder för att förlänga hållbarheten för smör. Senare utvecklade han ju de moderna ensilagemetoder vilket gav att vitaminhalter osv behölls i kreatursfoder. För det senare fick han Nobelpriset i kemi 1945 (han hade redan varit på tal för priset på 30-talet just tack vare arbetet för Valio där han blev en av världens främsta näringskemister), och i och med detta kanske vi kan säga att han bildligt tillhör en elit. Han blev ju även sen Finlands akademis första ordförande med mera. Att han inte skulle varit 43dje Nobelpris-kemipristagaren? Hmm, jag kanske räknat fel, men som jag ser det, han fick inte det 43dje priset, men 42 individer, eftersom en del var delade, hade fått det innan honom, som sagt, om jag ej räknat fel...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Artturi_Virtanen

Så säger bar kort och gott, Grattis till Femtiotrean, som nu får ta och kärna nästa...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 mars 2019, 12:27

1901 -> 1944 = 44 prisutdelningsår
8 st. "Ej utdelad" = - 8
3 st. delad mellan två
prisvinnare = + 3

Summa = 39

Ergo: A.I.V. = 40.

???

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 18 mars 2019, 13:16

Hmm, detta är ju ett lite kul sidospår: men, enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_öve ... Pristagare får jag det till fem gånger delat mellan två pristagare: 1929, 1931, 1935, 1937, 1939.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 mars 2019, 23:07

Missade 1937 års delad pris, men Adolf Friedrich Johann Butenandt (1939) var ensam pristagare. Det var alltså inte ett delad pris mellan en Adolf Friedrich och en Johann Butenandt...

...errare et cetera - återkommer med en ny fråga.

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 19 mars 2019, 09:23

Femtiotrean skrev:
18 mars 2019, 23:07
men Adolf Friedrich Johann Butenandt (1939) var ensam pristagare. Det var alltså inte ett delad pris mellan en Adolf Friedrich och en Johann Butenandt...
Ja, men den andra pristagaren 1939 var väl, enligt wiki-sidan, Leopold Ruzicka.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 19 mars 2019, 09:52

Helt idiotiskt sätt att tabellera!! Och vem orkar kolla så noga?! Mäste man vara en räknenisse för att kunna svara quizfrågor?!

Vi söker en person. En finsk person, hur annars?!

För att hitta honom behöver man inte kunna finska. Eller inte äns räkna.

Jag ger även en bild av honom:
glasögontrio.jpeg
glasögontrio.jpeg (68.68 KiB) Visad 1090 gånger

???

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 19 mars 2019, 21:51

Jag skall göra frgan både svårare och lättare.

(1) Vad gjorde han vid Eiffeltornet i slutet av januari år 1985?
(2) När ni vet vad han hade där att göra så vet ni vem han är!

Låst