Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 23 februari 2019, 09:31

En bra fråga! Både generellt, allmänt menad och speciellt, addresserad till just mig.

Ett kort svar (som egentligen är ganska långt, det med): jag hade tänkt mig göra det i dag, efter så att såga ha sovit på saken och funderat och drömt och kanske t.o,m. kommit på svaret. Jag hade nämligen läst din fråga först efter ditt föregående tips och sen gått och åkt skidor för att par timmar. Men eftersom ingen had brytt sig att svara eller gissa, ville jag visa dig att det minsann är *någon* som har läst frågan och söker och letar efter det rätta svaret och att du inte hade gett tråden en dödsstöt men en alltför svår, en meningslöst svår eller en kryptiskt svår fråga. Och så tänkte jag också att om jag ger dig min åsikt om vad jag ansåg som lättast och vad som svårast i din fråga, sås kulle du kanske få en viss vägvisning, d.v.s. ha nytta av att veta ad du kan eller måste berätta oss mer om.

Ett långt svar: jag vågar påstå att ingen har mer högljutt, t.o.m. i en ton som har tolkats som aggressiv, och i ordalag som har givit läsare intrycket att jag måste vare helt ur sams, efterlyst större aktivitet i quisstrådarna och velat påminna skalmaniter om att det här är en gemensam lek som vi måste spela tillsammans och att man får inte lämna en frågeställare helt ensam med sin fråga - inte även då vi tycker att fanjäveln har förtjanat att bli mobbad på det sättet.


Och så småningom till en ren och djärv gissning:

Bild

Bild

Men Viljo Aukusti Laakso var inte jägare nummer 259 eller kadett nummer 259 eller...

"G III" stod antagligen för Gustav III och tankegången i så fall gick via Georg Magnus Sprengporten, krigsskolan i Haapaniemi, Kadettskolan och...men nej...det måste konstateras att jag är förmodligen på fel spår...

Men jag vågade göra en gissning och "outta mig" som dum och aningslös :lol:

PS På andra hand: *om* Viljo Aukusti Laakso är rätt person, ordningsnumret 259. kunde syfta på att han år 1918 beviljades Frihetskorset nummer 259? Men i så fall måste du förklara mig vad "G III" har med honom eller händelsen att göra...

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 24 februari 2019, 11:37

Ja, nu var ju min lilla uppmaning inte bara riktad mot senast svarande utan alla glada qvissare, att man skall inte känna sig outad som, jag citerar, dum och aningslös , även om man chansar, gissar, anar, minns fel gällande något. Så ja, och vidare, nej det är inte V. A. Laakso och hans verksamhet och ära frågan berör.

Mer ledtråd: Händelsen, den eftersökta, skedde i Uleåborg, som sagt då Gustaf III regerade.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 24 februari 2019, 21:42

"Hmm, nå, då innan jag jag ger en ledtråd till, Femtiotrean, varför drog du inte till med nåt, som bara för?/...)"

"Ja, nu var ju min lilla uppmaning inte bara riktad mot senast svarande utan alla glada qvissare, att man skall inte känna sig outad som, jag citerar, dum och aningslös/.../"

Är det bara i mina öron som orden i den andra citerade meningen klingar en aning falskt eller t.o.m. låter lite oärliga? :roll:

Och jag skrev att jag outtade mig - själv, alltså, och med flit - inte att jag kände mig outtad :lol: Och dum var jag bortom allt tvivel: jag missade totalt tipset att "det eftersökta inträffade då Gustaf III regerade..." :oops:

Men nu tar vi raka vägen till Uleåborg mellan åren 1771–1792 - och söker en billig krog och super oss fulla medan vi väntar på att någonting skall hända :D

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 25 februari 2019, 10:13

Hmm, jag tar väl och lämnar det semantiska finliret om och kring qvissandet "natur" osv osv, och håller mej strikt till frågandet, ledtrådsgivandet och svarandet i fortsättningen... :|

Så åter till frågan:
Det som eftersöks var alltså något första, och detta första var till och med det första i Norden. Bakom detta stod alltså en person som i ett sammanhang var nummer 259, men sedan även nummer 191, sammanhanget var ett med vad vi kan kalla lärda personer. Det handlar om Gustaf III även om han inte var personligt närvarande där och då, men mången uppsökte nog i Uleåborg då en billig, eller en dyr, krog och söp sig full efter händelsen som var en del av en festlighet ordnad för att fira att Gustaf III lyckligen hemkommit från sin Italienska resa.
Så vem var personen, och vad för första i Norden ordnade han den dagen i Uleåborg...?

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2019, 11:06

Du skall inte vara så fruntimmersaktig 8-) :wink: Det passar inte en mogen man med ett finsktklingande namn :D :kramis:

Apotekare Johan Julin. Aerostatisk kula. Obemannad luftballonstigning,

"En minnesvärd dag i Uleåborg var 29 aug 1784, då han på stadens torg släppte upp en "aerostatisk kula", och säkerligen var det första gången en ballong gick till väders så långt norr ut."

https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presenta ... x?id=12238

259 och 191 måste antagligen vara medlemsnummer eller dylikt, jag ids inte ens försöka klura det ut :x Det hade varit enklare och jag vågar påstå intressantare att söka - och hitta - det rätta svaret utan sådant "tips" :x :cry: :roll: :thumbsup:

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 25 februari 2019, 14:17

Rörande första meningen är det bäst jag låter inledningen i stort vara okommenterad pga världen jag finns i utanför detta forum :lol: Men, ja, namnet mitt det inte bara klingar finskt, det är 100% finskt. :wink:

Och visst är det Johan Julin och hans aerostatiska kula, eller varmluftsballong som vi säger nuförtiden, det handlar om. Redan under året innan hade tydligen några danskar i Köpenhamn, och J. Gadolin i Åbo (märkligt vad man i den östra dåvarande rikshalvan var intresserad av flygandets teknik) lyckats skicka upp små ballonger, men det skall i båda fallen varit vätgasfyllda sådana, så om jag fattat allt rätt, så var det Julin i Uleåborg som lyckades med att få den första varmluftsballongen i Norden till väders den där dagen år 1784. I länken bifogad av Femtiotrean finns ju gott om biografiska fakta, men märkligt nog inte det att år 1791 blev Johan Julin ledamot nummer 259 av Kungliga Vetenskapsakademien (Stockholm), och i en tid när formalia uppenbarligen var viktigt, blev han efter riket sprängts, år 1809, utländsk ledamot nummer 191 i samma sällskap!

Så, inget mer att säga än Grattis till Femtiotrean som flyger vidare här…

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2019, 15:59

Det var faktiskt en bra fråga: kul, intressant, rolig, frustrerande - och jag lärde mig någonting helt nytt. Medlemmar av släkten Julin kan man inte undvika om man har det minsta intresse i Finlands historia, men allt det där annat...

(Vad jag tycker om staden Uleåborg får du veta här. Du kan tro mig att han vet vad han sjunge om, han växte upp i staden :lol: )

Men så har en fråga som kanske är svår eller till och med alltför svår, men...

Här ser vi en man i kostym. (Bildkvalitén är tyvärr inte särskilt hög.) Året är 1938 eller 1939. Han var chaufför och litet av allt-i-allo på en herrgård i västra Nyland men gifte sig strax före vinterkriget och flyttade till en småstad på Österbotten och arbetade som servitör på ett hotell.
ikostym.png
ikostym.png (205.68 KiB) Visad 866 gånger
En av bilarna han rattade är fortfarande i mycket fin kondition:
medbil.jpeg
medbil.jpeg (72.12 KiB) Visad 866 gånger
Det är inte så hemskt mycket information, men inte heller några som helst :roll: "red herrings"!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 26 februari 2019, 05:07

Jag vet inte när eller var bröllöpet ägde rum, men två dagar efter vintekrigers slut föddes ett pojkbarn - som aldrig såg sin far.

Fänriken i mitten stred i samma enhet och gick samma öde till mötes.
inovember.png
inovember.png (190.67 KiB) Visad 850 gånger

Han var född i dåvarande Ryssland och anlände i Finland med gårdsägarens släkt som fosterbarn. Det påstås att hans far var en turnerande cirkusartist, men det är kanske någonting av en familjesaga.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 27 februari 2019, 09:47

Kan det vara soldat Kalle Rajala, den första stupade i vinterkriget.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2019, 10:00

Soldat Kalle Rajala som stupade den 30 november var född i Alavus. Tror du faktiskt att jag skulle beskriva alla i Finland före den 6 december 1917 födda som "födda i dåvarande Ryssland"?

Och han bodde i Pielisjärvi som knappast ligger ens i närheten av Österbotten och som ingen i compos mentis skulle beskriva som en småstad.

Alltså dubbelt fel redan där :roll:

Som sagt, det är ett dåligt foto - men jag tror man kan titta på lite noggrannare.

PS Mannen i bilden stupade i februari (och fänriken i den andra bilden i mars)
Senast redigerad av 2 Femtiotrean, redigerad totalt 28 gång.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2019, 10:01

Femtiotrean skrev:
26 februari 2019, 05:07
Jag vet inte när eller var bröllöpet ägde rum, men två dagar efter vintekrigers slut föddes ett pojkbarn - som aldrig såg sin far.
Bör vara tolv dagar efter vinterkrigets slut.

Det unga paret hann alltså leva tillsammans ungefär ett halvt år innan fosterlandet kallade och skillde makarna. Änkan gifte sig på nytt i slutet av 1940-talet men det äktenskapet blev barnlös. Den nya maken dog på 1980-talet, sen dog också sonen som aldrig gifte sig och sist dog änkan som

Alla fyra vilar på samma kyrkogard, de tre i sina respektive familjegravar och mannen som söks jordfästad i en hjältegrav, liket blev kvar i slagfältet.

Hans namn står naturligtvis bland de 183 namn på minnestavlan i stadshusens sessionssal:
sessionssal.jpg
sessionssal.jpg (32.88 KiB) Visad 814 gånger
Han och hans öde blev känd för några år sedan när man gjorde en TV-dokument och en utställning på ett ämne som kanske hade blivit högaktuellt (men som i och för sig hade ingenting med kriget att göra).

När han levde, var han dock en alldeles vanlig finsk man enligt alla som kände honom.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2019, 07:16

Riga, släkten Brummer, Hiiskula gård, Vichtis, Nykarleby, Björkö. Rannikkotykistörykmentti (Kustartilleriregemente) 2.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 28 februari 2019, 13:12

Ja, mitt förra svar var nog draget lite för snabbt ur hatten :lol: , och tänkte sendan det hade något med Mannerheims chaufförer att göra, men nej, får fundera vidare här (tror jag jiddrat bort mig själv i för många spår...)...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5676
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2019, 14:27

Du är kanske för smart för ditt eget bästa?

Hiiskula gårdens Mercedes-Benz 540 är tvådörrig och därför olämplig för Mannerheim.

Frågan är egentligen relativt okomplicerad. Svaret är begravad - som Refaat sade - redan i bilden av honom. Bilden av Mercedes-Benzen var menad som illustration - och alla gillar ju fiina gamla bilar, inte sant?

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 1 mars 2019, 22:33

jamen nu då, det är Rudolf Prüss, den första/enda afro-finsken (vilket jävla ord, synd jag använder det, som hans samtid sa, borde vi när tillämpligt enbart säga: en vanlig finsk man...) som stupade i Vinterkriget, men säger väl det är svaret...

mvh

Esa K

Låst