Det är Hakoinen (Haga) i Janakkala socken i Tavastland. Den ligger 15 kilometer söder om Tavastehus (Hämeenlinna). Frågandet går nu över till lago...lago skrev:Kan det vara Hakoinen? När vi i går åkte hem från en släktträff i Helsingfors så passerade vi Janakkala och där finns en fornborg som ligger c:a 15 km S Tavastehus.
Quiz: Finlands historia
- Ralf Palmgren
- Medlem
Re: Quiz: Finlands historia
Tack för det. Vi fortsätter med fortifikatoriska frågor. År 1918 gjorde delar av en vit kår under befäl av Ivar Hast ett misslyckat försök att inta det här fortet. Vilket?
- Bilagor
-
- Sea resort.png (71.97 KiB) Visad 426 gånger
Det var en nöt... Det tycks vara fråga om de blodtörstiga pojkarna i Västankvarn, men något fort kommer jag inte på 
Det här skedde innan dödsdomarna på Västankvarn. Kåren som försökte ta fortet var f ö bildad av två mindre kårer men det var inte hela styrkan som försökte ta fortet och rädda sig undan de röda som förföljde dem.
Hur som helst trodde man att den övervägande ryska besättningen inte skulle slåss men det fanns också ester och bolsjeviker i besättningen...
Hur som helst trodde man att den övervägande ryska besättningen inte skulle slåss men det fanns också ester och bolsjeviker i besättningen...
Då så. Tullsundet, Pellinge, Östra Nyland... 
Nej, inte Pellinge. Vad som hände med Pellingekåren är jag osäker på men jag har för mig att de också flydde (eller snarare retirerade).
Anfallet mot det nybyggda fortet var kårens sista innan de kapitulerade och skedde betydligt längre västerut. Kåren bestod f ö mest av Kyrkslättbor.
Anfallet mot det nybyggda fortet var kårens sista innan de kapitulerade och skedde betydligt längre västerut. Kåren bestod f ö mest av Kyrkslättbor.
Sigurdskåren, förstärkt med Svidjakåren, försökte ta Makilo i Porkala...
Stämmer alldeles utmärkt, Makilo eller Mäkiluoto eller Mac Elliot, beroende vilket språk man föredrar.
Fortet var inte färdigbyggt 1918 och blev inte heller riktigt klart förrän i mitten av 30-talet. Ursprungligen var fortet tänkt att vara en del av "Peter den stores sjöfästning" och skulle ha varit bestyckat med bl a tre dubbeltorn med 356 mm pjäser plus förstås sekundärartilleri av olika kalibrar.
Henrik Lindeberg använder genomgående namnet Mac Elliot i sin bok "Sigurds saga" som är sammanställd, kommenterad och kompletterad av Sture Lindholm.
Schwemppa har eldtillstånd med nästa fråga.
Fortet var inte färdigbyggt 1918 och blev inte heller riktigt klart förrän i mitten av 30-talet. Ursprungligen var fortet tänkt att vara en del av "Peter den stores sjöfästning" och skulle ha varit bestyckat med bl a tre dubbeltorn med 356 mm pjäser plus förstås sekundärartilleri av olika kalibrar.
Henrik Lindeberg använder genomgående namnet Mac Elliot i sin bok "Sigurds saga" som är sammanställd, kommenterad och kompletterad av Sture Lindholm.
Schwemppa har eldtillstånd med nästa fråga.
Eller kanske Jokke vill ta över nästa fråga? Du var 1,5 tim senare med att svara på Hakoinen så du står nästan på tur... 
Tack för erbjudandet, men jag ska resa bort ikväll och kommer inte kunna vara inne på ett tag.lago skrev:Eller kanske Jokke vill ta över nästa fråga? Du var 1,5 tim senare med att svara på Hakoinen så du står nästan på tur...
Ber så förskräckligt om ursäkt att datorfrånvaron drog ut....
Vi drar till med en herrgård som också kan förknippas med en TV-serie. Vilken?
Vi drar till med en herrgård som också kan förknippas med en TV-serie. Vilken?
- Bilagor
-
- kartano.jpg (17.11 KiB) Visad 375 gånger
Herrgården ligger på en ö. På samma ö huserade också en rätt så känd general av infanteriet... 
Våra Finlandskunniga tycks ha flytt fanorna...
Nåh, Schwemppa står fast
Här har vi TV-serien som omnämndes...
http://ohjelmat.yle.fi/hovimaki/etusivu
Nåh, Schwemppa står fast
http://ohjelmat.yle.fi/hovimaki/etusivu
Jag må då säga
Det är fråga om Brinkhall herrgård på ön Kakskerta utanför Åbo. Tv-serien Hovimäki spelades in här, berättade om en herrgårdssläkts öden i Finland genom 1700- och 1800-talen.
På samma ö bodde också generalen av infanteriet Adolf Ehrnrooth på hans älskade Solgården, oemotståndligt beskrivet av dottern Karin i boken "Min fader var en ung soldat".
http://www.hbl.fi/text/kultur/2008/10/22/d19305.php
Frågan är fri.
Det är fråga om Brinkhall herrgård på ön Kakskerta utanför Åbo. Tv-serien Hovimäki spelades in här, berättade om en herrgårdssläkts öden i Finland genom 1700- och 1800-talen.
På samma ö bodde också generalen av infanteriet Adolf Ehrnrooth på hans älskade Solgården, oemotståndligt beskrivet av dottern Karin i boken "Min fader var en ung soldat".
http://www.hbl.fi/text/kultur/2008/10/22/d19305.php
Frågan är fri.
Den här TV-serien var helt okänd för mig. Kanske borde jag slita mig från Discovery och BBC Entertainment någon gång?
Det är säkrast att gå över till gårdagens nyhetsförmedling. Vilken händelse beskrivs här:
"Ty fienden hade den meningen,
Hurra, hurra, hurra!
Att skjuta till grus hela fästningen,
Och taga till fånga besättningen.
Sjung farallalala, sjung farallallala,
Hurra, hurra, hurra!
Men de våra de gåvo dem välkomstsalut,
Hurra, hurra, hurra!
Så himlen blev höljd uti moln av krut,
Och jorden den skalv i varenda minut.
Hurra, hurra, hurra!"
Originalspråket är svenska men jag har utlämnat den första av de tre verserna eftersom det annars blir för lätt.
Det är säkrast att gå över till gårdagens nyhetsförmedling. Vilken händelse beskrivs här:
"Ty fienden hade den meningen,
Hurra, hurra, hurra!
Att skjuta till grus hela fästningen,
Och taga till fånga besättningen.
Hurra, hurra, hurra!
Men de våra de gåvo dem välkomstsalut,
Hurra, hurra, hurra!
Så himlen blev höljd uti moln av krut,
Och jorden den skalv i varenda minut.
Hurra, hurra, hurra!"
Originalspråket är svenska men jag har utlämnat den första av de tre verserna eftersom det annars blir för lätt.