Vi kör interim. Vad hände här och vad ledde det till?
Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Ralf (den enda skalmanit som jag vet att jag träffat IRL) har nog i misstag blivit inlåst i källaren i Helsingfors Universitetsbibliotek...
- Bilagor
-
- händelse.jpg (38.51 KiB) Visad 505 gånger
Kan knappast vara protester mot snusförbudet. Då borde det vara fler inblandade.
Kan det vara protester mot byggandet av Lovisa 1? Fast inte ledde väl protesterna till något särskilt.
Kan det vara protester mot byggandet av Lovisa 1? Fast inte ledde väl protesterna till något särskilt.
Det har att göra med en sjö...
Borde väl vara Inari (Enare). Var det inte något bråk om ett dammbygge som skulle inkräkta på samernas rättigheter?
Nej, tyvärr. Det var frågan om utdikande av en fågelrik sjö i Forssa (som sedan aldrig blev av).
Kärntruppen i denna rörelse gick sedan åstad och grundade ett politiskt parti.
Kärntruppen i denna rörelse gick sedan åstad och grundade ett politiskt parti.
Bör väl i så fall vara "Gröna förbundet".
Har vi tid med en ny interim i julbestyren?
- Han, den f d riksdagsmannen, besökte Finland en gång. Han är i sitt hemland mest känd för mindre fredliga gärningar men vid sitt besök i Finland var han mycket intresserad av folk och natur och brukade promenera vid den närbelägna sjön.
Dessa promenader har sedermera givit namn åt en promenadstig. Vad kallas stigen och var finns den?
Har vi tid med en ny interim i julbestyren?
- Han, den f d riksdagsmannen, besökte Finland en gång. Han är i sitt hemland mest känd för mindre fredliga gärningar men vid sitt besök i Finland var han mycket intresserad av folk och natur och brukade promenera vid den närbelägna sjön.
Dessa promenader har sedermera givit namn åt en promenadstig. Vad kallas stigen och var finns den?
Lago är kryptisk i kväll, men så här under julen är vi snälla och ger rätt
Det var alltså fråga om Koijärvi-rörelsen 1979, som för första gången samlade miljöaktivisterna till gemensam aktivitet. Man skulle dika ut fågelsjön Koijärvi och aktivisterna lyckades hindra detta med "icke-våldsmetoder", genom att kedja sig fast i grävmaskiner osv.
Till följd av detta grundades i Finland en miljöstyrelse och partiet Gröna förbundet.
http://www.vihreat.fi/sv/node/207
Det var alltså fråga om Koijärvi-rörelsen 1979, som för första gången samlade miljöaktivisterna till gemensam aktivitet. Man skulle dika ut fågelsjön Koijärvi och aktivisterna lyckades hindra detta med "icke-våldsmetoder", genom att kedja sig fast i grävmaskiner osv.
Till följd av detta grundades i Finland en miljöstyrelse och partiet Gröna förbundet.
http://www.vihreat.fi/sv/node/207
Så kryptisk var jag väl inte, fast det var förstås en svår fråga och redan i skolan lärde jag mig att vid behov avge luddiga svar som av välvilliga lärare kunde tolkas positivt.
Från en miljöfråga till den "miljöintresserade" som fått en stig uppkallad efter sig. Någon som vet? Tar om frågan för säkerhets skull:
Från en miljöfråga till den "miljöintresserade" som fått en stig uppkallad efter sig. Någon som vet? Tar om frågan för säkerhets skull:
Anhängare till den här mannen besökte samma plats och har också gett namn åt stigen. Det finns alltså två namn men det är det senare namnet vi söker.
- Bilagor
-
- Pretendent.jpg (7.23 KiB) Visad 417 gånger
Mannen som gett namn åt stigen besökte Finland 1942.
Stigen är också känd som "Rojalisternas väg" eftersom de som 1918 arbetade för att Friedrich Karl von Hessen skulle bli finsk kung brukade promenera här men det är det andra namnet på stigen vi söker.
http://www.jormanmaailma.fi/index.php?j ... %20svenska
Frågan är fri. Alternativt tar kanske Ralf upp tråden från 12 December?
Frågan är fri. Alternativt tar kanske Ralf upp tråden från 12 December?
- Ralf Palmgren
- Medlem
När jag nu kom ut från källaren i Helsingfors Universitetsbibliotek...lago skrev:Alternativt tar kanske Ralf upp tråden från 12 December?
Jag har klivit upp på detta berg som syns i bilden nedan. Då jag stod på bergets topp så stod jag på ställe där en fornborg en gång i tiden har lägat. Det är en gissning bland historiker att Birger jarl tog över fornborgen och befäste den under hans tid på 1200-talet. Den har en kändare och modernare anläggning ungefär 15 kilometer norr om denna ort. Vad har jag som medeltidshistoriker nu riktigt hållit hus?
- Bilagor
-
- Skalman.JPG (24.2 KiB) Visad 365 gånger
Kan det vara Hakoinen? När vi i går åkte hem från en släktträff i Helsingfors så passerade vi Janakkala och där finns en fornborg som ligger c:a 15 km S Tavastehus.
Haga borg, men jag antar att det är samma som lago svara.