Quiz: Finlands historia

varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 6 juni 2018, 23:12

Markus skrev:
Fast betänkandes att detta är Finlandstråden är jag kanske helt galet på det?
Oceanfart med seglande skepp bedrevs av finska fartyg - längre än av ngt annat land.
Så envist -att frågans skeppare och skepp körde denna - den sista kapplöpningen så sent som......1949 :thumbsup:

Efter att ha tillryggalagt en distans, motsvarande Jordens omkrets - skilde det bara TRE TIMMAR (!) - mellan kontrahenterna
''vid mållinjen'' :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 juni 2018, 23:42

Äsch då - denna gick ''i långbänk'' :roll:
vinnarkapten -.jpg
vinnarkapten -.jpg (88.34 KiB) Visad 692 gånger
med fruga och skepp :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juni 2018, 12:20

Hmmm...dax knyta upp denna frågan :( Det var bara Schwemppa som fattade vad den handlade om :thumbsup:

The Great Grain Race - kappseglingen från Sydaustraliska hamnar till Falmouth på Englands Kanalkust.
Year, Winning ship,Flag,Days

Route

1921 Marlborough Hill Finland 91 Port Lincoln - Cobh
1922 Milverton Finland 90 Melbourne - London
1923 Beatrice Sweden 88 Melbourne - London
1924 Greif Germany 110 Port Lincoln - Falmouth
1925 Beatrice Sweden 103 Adelaide - Falmouth
1926 L'Avenir Belgium 110 Geelong - Lizard
1927 Herzogin Cecilie Finland 98 Port Lincoln - Cobh
1928 Herzogin Cecilie Finland 96 Port Lincoln - Falmouth
1929 Archibald Russell Finland 93 Melbourne - Cobh
1930 Pommern Finland 105 Wallaroo - Falmouth
1931 Herzogin Cecilie Finland 93 Wallaroo - Falmouth
1932 Parma Finland 103 Port Broughton - Falmouth
Pamir Finland 103 Wallaroo - Cobh
1933 Parma Finland 83 Port Victoria - Falmouth
1934 Passat Finland 106 Wallaroo - Lizard
1935 Priwall Germany 91 Port Victoria - Cobh
1936 Herzogin Cecilie Finland 86 Port Lincoln - Falmouth
1937 Pommern Finland 94 Port Victoria - Falmouth
Passat Finland 94 Port Victoria - Falmouth
1938 Passat Finland 98 Port Victoria - Falmouth
1939 Moshulu Finland 91 Port Victoria - Cobh
1948 Viking Finland 139 Port Victoria - Falmouth
1949 Passat Finland 110 Port Victoria to Penarth dock south wales

1949 - gick det sista loppet - då ångan redan sedan länge - slagit ut segelfartygen. Det fanns bara två deltagare -
fyrmastbarkarna PAMIR och PASSAT.....bägge tillhöriga den två år tidigare avlidne Åländske skeppsredaren

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
The last of the Grain Races was in 1949. Pamir (Captain Verner Björkfelt), fully loaded with 60,000 sacks of Australian barley for distilleries in Scotland, set sail at Port Victoria on 28 May 1949, rounded Cape Horn on 11 July, passed Lizard Point on 2 October and arrived at Falmouth just beyond it in 128 days. Passat (Captain Ivar Hägerstrand), left Port Victoria four days after Pamir, but passed Pamir somewhere in the Roaring Forties of the southern Pacific Ocean on the 6,000 mile run to Cape Horn, and arrived at Penarth Dock South Wales after 110 days. However, it bestowed on Pamir the honor of being the last windjammer with a commercial load to round Cape Horn
Kapten Björkfeldt/PAMIR = 1:a frågebilden, Kpt Hägerstrand/PASSAT = 2:a (männen av Järn)
Finnish Barque Won

'The Grain Race'
LONDON, October 3.— The fourmacted Fin
tiith barque Passat, which anchored yesterdayafternoon at Barry Roads, South Wales, won the

grain race from Australia by some hours from her
rival, the fourmaster Pamir.
As the Passat dropped anchor. I
the Pamir was sUll to Seaward of
Falmouth lighthouse with about three miles to go. !
Kan man kalla en ''fotofinish!''

https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/63073267

Som ses i tabellen ovan vann totalt finska barkskepp de flesta av dessa lopp. Gustaf Erikssons' flotta bestod övervägande av
klassiska barkskepp han köpt från de sägenomspunna tyska Laeisz-rederiet, kända som ''The Flying P-Liners'' då fartygen alla
hade namn som började med bokstaven P

http://pamir.perso.infonie.fr/Voiliers/ ... ottewe.htm

PASSAT - kan än idag beses i Travemünde -
fyrmastbarken PASSAT.jpg
liksom många av Erikssons gamla skepp…som bevarats till eftervärlden :thumbsup:

PAMIR blev tyskt skolskepp - kantrade & sjönk vid Azorerna 1957 under tysk kapten - Johannes Diebitsch, med svår manspillan….

https://en.wikipedia.org/wiki/Pamir_(ship)

Jag minns att på Åland efteråt var det ''många huvudskakningar och mycken tandagnisslan….'' :roll:

På lilla Åland, fanns det mera samlad kunskap 1957 - än någon annanstans i hela världen - om konsten att hantera råseglade skepp
i transoceanfart.
Sjökaptener med ''Kaptensbrev'' - både för Segel & Ånga!

Som slutkläm; 1939 bordades ett finskt barkskepp av engelsk kryssare > har glömt vilka….

Kryssarchefen hotade ta barken i beslag. Finnskepparn blev inte svaret skyldig -
Kapten, Ni har inte en enda man i Engelska Flottan som kan segla mitt fartyg!

Hrmmm - You are absolutely right Captain!

:lol:

Frågan är fri!

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 11 juni 2018, 22:26

Det enda engelska flottans fartyg som befinner sig i utländsk besittning. Var finns det?

Edit: Och nu använder jag inte ordet fartyg i samma betydelse som svenska marinen gör det, utan i dess allmänna betydelse

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 12 juni 2018, 20:36

Här är farkosten, en barkass. Men var? Hur?
barkass.jpg
barkass.jpg (83.64 KiB) Visad 640 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 12 juni 2018, 21:31

Gamla Karleby och en erövrad barkass från HMS Vulture och Odin som under Krimkriget försökte sig på att erövra staden. Har för mig att man någon gång försökt köpa tillbaka båten genom att bekosta asfaltering av en del gator i staden?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 12 juni 2018, 23:56

Amund skrev:Gamla Karleby och en erövrad barkass från HMS Vulture och Odin som under Krimkriget försökte sig på att erövra staden. Har för mig att man någon gång försökt köpa tillbaka båten genom att bekosta asfaltering av en del gator i staden?
Staden heter numera Karleby på svenska, men du har rätt.

Från Karleby stads sidor på engelska:
https://www.kokkola.fi/palvelut/kulttuu ... n_GB/vene/
(det finns även en kortare version på svenska)

Amund fortsätter

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 juni 2018, 18:32

Tack Erep.

Försöker med denna fråga:

Söker en stad där det finska språket var dominerande under medeltiden. Under 1500-1600-talen flyttade det in många utlänningar till staden, tyskar, holländare och skottar, och tyskarna var de rikaste och mäktigaste. Eftersom många av dessa var handelsmän som skapade sig förmögenheter, ville man inte att dessa skulle flytta från staden när de först skapat stora rikedomar – Därför bestämde kungen att dessa borgare innan de börjar tjäna pengar först måste lova att aldrig flytta från staden, ty i så fall skulle man få lämna kvar en stor del av sina egendomar. Denna lag ledde till att de flesta stannade kvar och därmed bidrog till stadens utveckling.

Vid mitten av 1600-talet hade denna stad fler tyska invånare än någon annan stad i Finland.

Det i europeisk historia så betydelsefulla året 1812 var 44 % av stadens invånare finskspråkiga, 30 % X-språkiga, 14 % svenskspråkiga och 12 % X-språkiga.
Stad under 1600-talet.jpg
1. Vilken stad handlar det om..?
2. Vilket språk talade 30 % av befolkningen år 1812..?
3. Vilket språk talade 12 % av befolkningen år 1812..?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2018, 19:02

Någon stans gissar jag att språket är tyska eftersom så stor andel av invånarna var tyska. Eftersom vi pratar 1600-tal gissar jag att den tyska som avses är den som pratades i Hansa-städerna och fungerade som lingua franca inom hansan men idag i stort sett är försvunnen, nämligen platt/låg-tyska.

Skall jag gissa på stad så gissar jag på Viborg och föreställer mig därför att det fjärde språket kan vara något ryskt tungomål, eller kanske något lokalt finsk-ugriskt språk.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 juni 2018, 19:47

Markus Holst skrev:Någon stans gissar jag att språket är tyska eftersom så stor andel av invånarna var tyska. Eftersom vi pratar 1600-tal gissar jag att den tyska som avses är den som pratades i Hansa-städerna och fungerade som lingua franca inom hansan men idag i stort sett är försvunnen, nämligen platt/låg-tyska.

Skall jag gissa på stad så gissar jag på Viborg och föreställer mig därför att det fjärde språket kan vara något ryskt tungomål, eller kanske något lokalt finsk-ugriskt språk.
Rätt svar! Ryskan var 30 % redan 1812 vilket kanske förvånar mig lite, men tyskan hade tappat kraftigt när den tyska inflyttningen avstannade under 1600-talets senare hälft. En annan bidragande orsak var att de tyska invandrarna var tvungna att lära sig svenska eftersom det var ämbetsmannaspråket.
Vet dock inte om ryskan var betydligt sällsyntare innan 1809-års krig och landavträdelserna.

Markus Holsts tar nästa fråga om Oi maamme, Suomi, synnyinmaa - Varsågod! :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2018, 19:49

Oj! Jag kan ju noll och intet om finsk historia. Ge mig tid till i morgon så skall jag leta fram en fråga.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 13 juni 2018, 20:01

Amund skrev: Rätt svar! Ryskan var 30 % redan 1812 vilket kanske förvånar mig lite, men tyskan hade tappat kraftigt när den tyska inflyttningen avstannade under 1600-talets senare hälft. En annan bidragande orsak var att de tyska invandrarna var tvungna att lära sig svenska eftersom det var ämbetsmannaspråket.
Vet dock inte om ryskan var betydligt sällsyntare innan 1809-års krig och landavträdelserna.

Markus Holsts tar nästa fråga om Oi maamme, Suomi, synnyinmaa - Varsågod! :)
Kom ihåg att 1812 hade Viborg varit näsan ett sekel under rysk makt, eftersom Sverige förlorade staden redan 1721 i freden i Nystad. Viborg och lite mera av Finland som Sverige förlorade 1743 kallas Gamla Finland https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Finland

Bild

Gamla Finland återförenades sedan till storfurstendömet Finland 1811. Den tidens östtyskt problem med en underutvecklad del som skulle bringas upp på samma nivå som resten av landet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2018, 20:23

Känner man Finland känner man denna bild.

1) Namnge minst två av tre huvudpersoner på bilden

2) Eftersom konstnären inte fick komma in i byggnaden som skulle avbildas hämtades inspiration till fonden från en annan byggnad. Vilka två byggnader handlar det om?

EDIT händelsen utspelade sig före 1809 men tavlan är målad senare. Därför tycker jag att jag följer reglerna :)
Bilagor
vilka och var.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2018, 00:33

Huvaligen - likskändning i kubik !

Hertig Karl (den blivande Karl IX) - öppnar Clas Flemings kista i Åbo slott 1597 - för att ''dra liket vid skägget'' :roll:
Änkan - Ebba Fleming t.h. om hertigen - synnerligen upprörd.

Byggnaderna -vet ej

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 14 juni 2018, 00:40

Finns mera om detta, men vet bara en byggnad, så jag återkommer om vad kan verifieras och vad inte när båda har utretts.

PS. Hon går nog oftast med namnet Ebba Stenbock.

Låst