Quiz: Finlands historia

Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 april 2018, 14:59

Lars Krogius och vi talar om Lars Krogius d.y.

http://www.blf.fi/artikel.php?id=6167

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 april 2018, 21:49

Femtiotrean skrev:Lars Krogius och vi talar om Lars Krogius d.y.

http://www.blf.fi/artikel.php?id=6167
Rätt svar - all yours,

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 19 april 2018, 18:39

pipa.jpg
pipa.jpg (18.81 KiB) Visad 729 gånger
En man och hans pipa. Mannen dog ung, bara 43 år gammal när han dödades med elva skott.

Han hade studerat kemi för ett par år innan han valde soldatyrket, men han blev Finlands yngste överste i fredstid.

Han var dåtidens kändis, han var med i en populär quiz show i radio och i olika tv-program, hans andra fru var också känd från TV.

Hans baneman dömdes tills livstid i fängelse men nådades efter 9 år av president Koivisto.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 april 2018, 11:08

Jag har intet svar på frågan, men undrar om Femtiotrean glömt den - :roll:
Ställd den 19:e - han sista inlägg loggat den 22:a...idag den 26:e ?

Erfarenhetsmässigt vet jag att forumaktiviteten tenderer sjunka när ''vårens ljusa kvällar'' får saven att stiga, även bland Skalmän :)

Men, man lämnar inte gärna en fråga ''hängande'' s.a.s. - om man reser bort ngn tid.....

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 27 april 2018, 17:59

Jag trodde att jag hade slutat berättelsen vid ett riktigt "cliffhanger" och jag tänkte att jag väntar tills någom som blev tillräckligt intresserad eller åtminstone nyfiken skulle ge mig ett tecken, så att säga.

Nej, sanningen är att jag helt enkelt hade ett "blackout" och glömde eller kanske fördrängde det hela. Jag liovar att jag återkommer i morgon när jag har tid!

PS Jag vet att det är bara finländare ~ eller kanske en utomordentligt duktig svensk - som kan veta eller finna svaret, men jag tror att det är ändå en någorlunda intressant fråga.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 29 april 2018, 13:59

Översten som var befälhavare för en flygflottilj var en mycket duktig och kapabel officer. Han visste sjäjv att han var överlägsen alla andra och han tvekade inte att visa det. Han var en strikt och kompromisslös man som låt lägre officerare känna sitt värde. Han höll sitt distans, tittade sned på dem och blev aldrig trött på att peka på småsaker. Själv ansåg han att han var en personifikation av en bra officer som krävde ingenting som han inte krävde av sig själv - och det sista var sant. Men det var lika sant att han kunde trakassera sina underordnade och behandla dem på samma sätt som dåtidens undersergeanter behandlade meniga. Han borde ha kunnat känna igen sig i löjtnant Lammio i Väinö Linnas "Okänd soldat".

I början av 1970-talet var flygtimmar för unga piloter en bristvara och många unga officerare blev frustrerade med det. Garrnisonslivet kanske kändes som grå och trist när verkligheten inte riktigt motsvarade deras drömmar om en karriär som stridsflygare. Man kunde tillbringa sin fritid i officersklubben eller i ortens restaurang och för gärningsmannen, en löjtnant, blev några kvällar långa och blöta. Det skedde mer än en gång att han måste anmäla sig som ej i flygförmåga när han skulle ha fätt en chans att sitta i pilotsätet. Översten kunde naturligtvis inte blunda för det och löjtnanten fann sig i början för en brant nedåtsgående spiral.

Oturligt nog var löjtnanten också av den typen som lätt blir grälsjuk och aggressiv i berusad tillstånd och när översten fick veta att löjtnanten hade polisanmälts av en civilperson efter en handgemäng hade han ingen förståelse alls för löjtnanten. Trots att anmälan togs tillbaka innan saken gick vidare var löjtnants btteende så klart opassande för en officer. Översten såg antingen bara enmöjliga lösning på situationen. På den tiden talade man inte om vårdhänvisning och även om översten hade kännt ordet skulle han aldrig ha accepterad ett sådant alternativ. Han noterade problemet, gjorde sitt beslut och säg till att ärendet gick fort mot sitt slut.

Löjtnantens militärkarriär var alltså över efter knappt två år. Han hade inte tagit chansen att frivilligt lämna sin avskedsansökan. Han hade en månad i tjänst kvar. Han hade fått veta att översten hade skrivit en ytterst negativ karräktärsbedömingen och referens. Han skulle aldrig bli anställd av Finnair eller något annat flygbolag. Han kunde alltså inte som andra stridsflygare som hade lämnat flygvapnet se framåt mot ett välbetalt jobb och ett uppskattat och glamöröst yrke som trafikpilot. Han drack mycket under ett veckoslut och senare tolkades orden man hade hört i en restaurang av rätten som bevis för ett uppsåt att döda översten. När han visade sig upp i tjänst var han uppenbart bakfull i en tredagarsstubb och med mörka glasögon på sig. Han beordrades att anmäla sig hos översten.

Det var en solig junidag och klockan var precis en kvart över åtta på morgonen när löjtnanten steg in i överstens rum. Men översten sade åt honom att komma tillbaka först efter att han hade rakat ansiktet. Löjtnanten lämnade rummet men strax utanför dörren vände han om drev fram sin pistol, gick in utan att knacka. "Ut!" skrek översten. Löjtnanten avfyrade elva av tretton patroner i magasinet. Två skott gick förbi. Löjtnanten gick till skrivbordet, tog en av överstens pipor, bröt den itu och lade den på bordet. Sedan satte han sig i överstens stol, väntade och gav upp sig så fort vaktpatrullen anlände.

När nyheten att en överste hade blivit skjuten till döds kom ut gissade många officerare vem som var offret. Unga officerare på flottiljen undrade mer om vem av deras kolleger hade gjort det än om varför det hade skett. Det var många som ville se kulhålorna i vägget innan man reparerade skadorna.

Löjtnanten klagade på rättens dom, men i fängelset avtjänade han sitt livstidsstraff oklanderligt tills han blev benådad. Många av hans före detta officerskamrater hade stödjat ansökan. President Koivisto gick emot Högsta domstolen i sitt beslut. Efter frigivningen flyttade löjtnanten till sin hembygd norra Finland, skötte småbruket som ägdes av hans föräldrar och som han senare ärvde och ledde ett stillsamt liv tills han dog vid en ålder av 62 år.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 30 april 2018, 21:53

Femtiotrean skrev:storyn
Det liknar lite klassiska Captain Bligh, men med lite annat utfall

Kommer inte ihåg ursprungliga fallet, men har en svag minnesbild av Koivistos benådning. Han benådade ju även ett antal andra kontroversiella fall.

Numera sitter de som dömts till livstid tydligen i medeltal 14 år hos oss.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 april 2018, 23:32

erep skrev:
Femtiotrean skrev:storyn
Det liknar lite klassiska Captain Bligh, men med lite annat utfall

Kommer inte ihåg ursprungliga fallet, men har en svag minnesbild av Koivistos benådning. Han benådade ju även ett antal andra kontroversiella fall.

Numera sitter de som dömts till livstid tydligen i medeltal 14 år hos oss.
Jag har faktiskt oxå intresserat mig för frågan.....försökt olika googlevinklingar, svenska/engelska.tyska - utan resultat :roll:

Gissar ett så uppseendeväckande mord, en yngre officer mördar en äldre - att saken tystades ned ??
Man måste nog kunna googla på finska för att hitta svaret :cry:

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2018, 07:11

varjag skrev:Gissar ett så uppseendeväckande mord, en yngre officer mördar en äldre - att saken tystades ned ??
"Vilken planet bor du på?" :o Det skulle ha varit absolut omöjligt även om mordoffret inte hade varit en TV-kändis! Det var rubriker, artiklar och storyn, ackurata, färgade eller felaktiga, i tidningar, i kvällspress, i vecko-, dam-, skvaller- och sensationstidningar.
Man måste nog kunna googla på finska för att hitta svaret :cry:
T.ex. "Överste löjtnant sköt flygflottilj pipa" -> Google Translate (sve-fi) -> Google -> Google Translate (fi-sve) -> BINGO! :D
10åra.jpg
10åra.jpg (102.44 KiB) Visad 654 gånger
10årb.jpg
10årc.jpg

Erep som åndå kunde vagt erinra sig fallet borde kanske ha kunnat göra sig mödan att söka det rätta svaret :roll: - men jag ger honom en ny chans :lol:

Vi söker ett fall där vin (eller annat alkoholdryck), kvinnor (eller åtminstone en dam) och sång (eller inte) och en hög officer i flottan var inblandade. Saken hamnade i kvällspressen och på presidentens arbetsbord.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 maj 2018, 13:28

Femtiotrean skrev;
"Vilken planet bor du på?" :o Det skulle ha varit absolut omöjligt även om mordoffret inte hade varit en TV-kändis! Det var rubriker, artiklar och storyn, ackurata, färgade eller felaktiga, i tidningar, i kvällspress, i vecko-, dam-, skvaller- och sensationstidningar.
Inte på Planeten Finland!

Där jag gissar - oavsett mediastormen som fallet fick - det ignorerades väster om Torneälven - :)

Annars hade inte finska tidningsklipp - behövts för att belysa frågan

Men du kan säkert presentera svenska eller engelska/tyska pressklipp/notiser om fallet eller????

mvh, Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2018, 18:08

Var det inte du som gissade att saken tystades ned? Och en sådan gissning kan man göra bara om man anser att det skulle ha varit möjligt "på planeten Finland". Det var därför jag frågade. Trodde du faktiskt det?

Det där med vad blir en mediastorm i ett land men fullkomligt ignoreras i ett annat är kanske inte så konstigt.

Jag belysade inte frågan med klippet - jag gav er svaret. Och jag berättade hur ni skulle ha ganska enkelt funnit svaret - utan att kunna ett ord finska - om ni hade funnit det tillräckligt intressant. Och även om ni inte riktigt orkade söka svaret, skulle det ändå vara av viss "human interest". I min enkelhet trodde jag därför att det kunde löna sig att försöka, men förstås tar jag det på mig att det blev helt fel igen.

Du kan säkert ge mig några bra länkar till engelska eller tyska tidningar där man kan göra sökningar på tidningar från 1973 ? Och göra det utan att man måste bli prenumerant eller att det kostar skjortan - om det är alls möjligt.

Skall jag vänta med att någon - öster om Torneälven - svarar fråga Mk.2? Eller skall jag "take me coat"?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2018, 08:31

Oj. det blev mer passiv-aggressivt än jag ville när jag skrev det.

Vi talet fortfarande om 1970-talet då alla barn visste vad en president är: en flintskallig gubbe med glasögon som heter Kekkonen.

Och vi talar om en officer av en rang som många kan inte nå, åtminstone inte inom sjöstridskraften.

Händelserna tog plats i centrala Helsingfors, inom stängda dörrar men i en mycket väl känd byggnad.

PS Mordvapnet i förra frågan var en 9 FN pistol, löjtnantens tjänstevapen. (Varför den var laddad med bara tretton patroner, det har jag ingen aning om...)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2018, 09:46

Sjöofficeraren had en lillebror som nådde högre i sin militärkarriär. Brödernas far var genaralmajor. Byggnaden står inte fjärran från svenska ambassaden.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 4 maj 2018, 08:39

Femtiotrean skrev: Erep som åndå kunde vagt erinra sig fallet borde kanske ha kunnat göra sig mödan att söka det rätta svaret :roll: - men jag ger honom en ny chans :lol:

Vi söker ett fall där vin (eller annat alkoholdryck), kvinnor (eller åtminstone en dam) och sång (eller inte) och en hög officer i flottan var inblandade. Saken hamnade i kvällspressen och på presidentens arbetsbord.
Jag hittade nog fallet, men eftersom jag inte hade en ny fråga så lät jag bli att svara.

Här frågar du efter en oklar historia i som hände på presidentslottet och där senare försvarsmaktens kommendörs Jan Klenbergs storebror var inblandad. Enligt minnet mitt handlade det om att ett några individer hade tagit sig på nachspiel till presidentslottet, med damsällskap. Där hade emellertid uppstått bråk och en dam hade ringt polisen och anmält att hon blivit missahandlad.
--------
Efter kontroll kommer jag på att officeraren var Bo Klenberg (1924–2011), storebror till Jan Klenberg. Deras far var Gotthelm Klenberg (1887-1973). Klenberg var andra adjutant åt Kekkonen 1961-1965 och första adjutant 1974-1977. Därefter var han marinens stabschef 1977 och marinchef 1977-1978.

Nu finns det ett rykte på nätet att detta bara var den "officiella versionen", och att det på riktigt skulle ha varit Urho Kekkonen som söp och damen varit mindre ärbar och det varit Kekkonen som hade slagit damen på käften, men att hon blivit betald att hålla käft och Klenberg skulle ha tagit på sig skulden. Polisen hade enligt detta påstående inte släppts in, varför polisförhören skedde när allt redan överenskommits. Enligt ryktet skulle han därefter ha flyttats utomlands till militärattaché för att komma undan uppståndelsen.

Det konstiga är att jag inte hittar något direkt om händelsen på nätet. Han verkade som chef för skolskeppet Matti Kurki 1965-1967 och som militärattaché för finska FN-legationen och biträdande militärattache i Washington och Ottawa 1968-1971. I medlet av 60-talet kan jag tro att det kunde hända åt Kekkonen, men å andra sidan pensionerades Bo Klenberg 1978, som bara 54 år gammal. Dessutom finns i Kekkonens arkivs innehållsförteckning bland inrikespolitiken nämnt "Tapaus Klenberg 1978" (= Fall Klenberg 1978). I slutet av 70 talet hade nog inte Kekkonen släpat kvinnor på nachspiel och börjat slåss med... Dessutom var Klenberg bara 54 när han gick i pension, vilket är rätt lite då finska generalspersoners (han var koneramiral) pensionsålder är (senast) 60 och försvarsmaktens kommendörs 63. Jag har ett svagt minne att denna händelse skulle ha satt stopp på hans möjligheter för att få det högsta jobbet.

Men eftersom jag inte hittar något om fallet på nätet, får Femtiotrean upplysa oss om när det skedde och ge eventuella referenser.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 4 maj 2018, 12:57

Erep har "total recall", det finns ingenting att tillägga! 1978 var året.

Kekkonen hade ett visst rykte som fruntimmersjagare men jag tror också att i slutet av 1970-talet var hans umgängesvanor inte riktig de samma som de kanske hade varit på 1950-60-talet.

Jag har läst några rader om fallet i olika memoarer och biografier, men ingenting som skulle ge stöd till versionen med Bo Klenberg i rollen av en självoffrande officer och gentleman som tar på sig skulden.

Erep tar på sig frågan!

Låst