Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Enligt uppgifterna om Fewster på webbsida hos H:fors universitet, så har han skrivit om fornborgen. Han är nog svenskspråkig och svaret är fel.
Tidigare har jag inte nämnt i vilket ämne herren som söks har sin professur, men nu kanske det är dags. Ämnet är Finlands och skandinaviens historia, enligt uppgifterna om honom på webbsida hos läroanstalten i fråga .
Tidigare har jag inte nämnt i vilket ämne herren som söks har sin professur, men nu kanske det är dags. Ämnet är Finlands och skandinaviens historia, enligt uppgifterna om honom på webbsida hos läroanstalten i fråga .
-
Femtiotrean
- Medlem
Jouko Vahtola! "Doh!"
PS Det gick utmärkt att googla svaret: http://www.hamewiki.fi/wiki/Paikannimi_ ... C3%A4me%29
PS Det gick utmärkt att googla svaret: http://www.hamewiki.fi/wiki/Paikannimi_ ... C3%A4me%29
Personen är rätt, men wikisidans innehåll är lite annat än jag nämnde, då den ser ut att föreslå att namnet på fornborgen kommer från ett urgermanskt mansnamn.Femtiotrean skrev:Jouko Vahtola! "Doh!"
Det jag sökte har presenterats i bokserien Finlands svenska historia, första volymen: Sveriges Österland av Kari Tarkiainen.
Tarkiainen refererar på sidorna 88-89 om Vahtolas teori enligt vilken:
Tyskarnas korståg genom Balticum på 1210-talet
Därefter följer beskrivningen om utvecklingen i Balticum.skulle ha fortsatt över finska viken norr och Rigabiskopen Alberts efterträdare Herman skulle ha landstigit på Nylands kust vid Pojovikens mynning, lite oklart när, och troligen anlagt det första Raseborg, vars namn enligt Vahtolaåterger namnet på det tyska biskopssktiftet Ratzenburg (nära Lübeck) . Syftet var att rikta ett slag mot det hedniska Tavastland, vars vilda befolkning väckte bekymmer för påven. Till bilden hörde att den nye finske biskopen homas (troligen tillsatt år 1221) var tysksinnad; hans förbindelser gick till Baltikum och Gotland istället för till Uppsala. Ur påvens synvinkel tillhörde det finska stiftet under denna tid legatområdet Livland. Det nära samarbetet visade sig i att präster från Finland deltog i missionsarbetet i Estland - gissningsvis föör språkets skull. En av dem hette Petrus Kaikewalde och nämns som missionär där under åren 1215-1226.
Jouko Vahtolas hypotes om ett tyskt korståg mot Tavastland bygger på indicier. Till dessa hör att nya kyrkor i Finland ofta tillägnades Jungfru Maria. Både i Egentliga Finland, Satakunta, och Tavastland uppstår det nya sockenkyrkor, som precis i Balticum bär Marias namn - det mest kända exemplet är S:t Maria församling (urspr.
Räntämäki, tidigare benämnd Vårfrukyrko)norr om Åbo. Vissa kyrkoherdar från denna tid bar tyska namn - så är till exempel fallet med prästen Vilhelm på en så central plats som Nousis, där biskop Henrik låg begraven.
Även de äldsta fogdarna i Tavastland förefallit att ha varit tyskar. De äldsta fogdarna förefaller att ha varit tyskar. De äldsta skatteenheterna där var baltiska plogland (på tyska Haken, på svenska krok, på finska koukku), som svarade mot de svenska beskattningstermerna bol och rök. Detta är svårt att förklara utan influenser från Baltikum. Även Hakoinen (från tyskans Hagen, >omgärdad plats, befästningsverk<) kan ha blivit rest av tyskarna i detta sammanhang. Indicier pekar på att påven Gregorius IX, en av medeltidens mäktigaste kyrkofurstar, ämnade förena Finland och Balticum i en enda kyrkoprovins under sin utsände Vilhelm av Modena. Enligt Jouko Vahtera strandade dessa planer på svärdsriddarnas förkrossande nedelag mot litauerna i slaget vid Saule år 1237, efter vilket Svärdsriddarorden ansåg sig snabbt återkalla sina trupper från Finland. Den blev därefter snart förenad med Tyska orden från Preussen.
Vahtolas hypotes är ändå mindre sannolik, därför att den inte har stöd av en enda urkund. Tyskarnas Drang nach Osten, utbredning österut, är som ovan framgått i regel väldokumenterad. Den berörde ju förutom frälsemän, präster, och handelsmän också tyska bönder, åtminstone i kolonisationsområdets södra delar. Men om vi utgår från att planer att erövra Tavastland verkligen förelåg efter Estlands besättande, vad hade det betytt för Finland, om det hade lyckats? För att ta reda på detta, måste vi se på vad som hände med samhället söder om Finska viken efter tyskarnas ankomst.
Källhänvisningarna i texten ovan pekar till Jouko Vahtola >Tuomas-piispasta Birger-jaarliin - näkökulmia Suomen varhais-keskiajan kirkkopoliittisen kehitykseen< (Från biskop Thomas till Birger Jarl - synpunkter till Finlands kyrkopolitiska utveckling under tidigmedeltid) .
Femtiotrean fortsätter.
PS.
Tarkiainens bok är mycket läsvärd.
http://www.sls.fi/doc.php?category=1&docid=9&newsid=17
I Sverige är den utgiven av Atlantis.
http://www.atlantisbok.se/layout/detail.php?id=7348
Andra volymen är inte lika stark, IMHO.
Tredje och fjärde volymen av Max Engman och Henrik Meinander har inte kommit ut ännu.
PPS.
Namnet hittade du, men inte teorin som man kunde läsa på svenska
PPPS.
Eftersom upplagan av Tarkiainens Sveriges Österland ser ut att vara slut, kan jag meddela att jag har ett oläst exemplar, om någon är intresserad. I så fall skicka ett PM. Mitt eget exemplar ger jag inte upp
-
Femtiotrean
- Medlem
Det mäste medges att jag hade helt glömt bort att det var en tvådelad fråga. Jag har bara läst Vahtolas böcker om de vita fälttåg och äventyrer i ryska Karelen åren 1918-1921.
Vi fortsätter med personnamn:
Vad heter mannen på fönsterplats?
Vi fortsätter med personnamn:
Vad heter mannen på fönsterplats?
Mannen vid fönstret torde vara Aladár Antero Zoltán Béla Gyula Arpád Paasonen...
Med vänliga hälsningar
Esa K
Med vänliga hälsningar
Esa K
-
Femtiotrean
- Medlem
Pappa var professor i fennougristik och mamma ungerska.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alad%C3%A1r_Paasonen
http://kotisivu.suomi.net/brantberg/War ... asonen.htm
Esa K löper nästa sträcka!
http://en.wikipedia.org/wiki/Alad%C3%A1r_Paasonen
http://kotisivu.suomi.net/brantberg/War ... asonen.htm
Esa K löper nästa sträcka!
Man tackar! Och ja, inte bara Paasonens förnamn har sin speciella lättigenkännliga - skall vi kalla det - ton, utan även utseendet...
Och, här kommer en ny fråga då:
Det på bilden nedan är ju det senaste den finska försvarsmakten införskaffat i en viss vapen kategori, så frågan lyder nu, vad var det första i denna kategori vapen som nyttjats av den finska försvarsmakten...?
Med vänliga hälsningar
Esa K
Och, här kommer en ny fråga då:
Det på bilden nedan är ju det senaste den finska försvarsmakten införskaffat i en viss vapen kategori, så frågan lyder nu, vad var det första i denna kategori vapen som nyttjats av den finska försvarsmakten...?
Med vänliga hälsningar
Esa K

Tyskt Nebelwerfer 41 raketartilleri, 15 st. De blev dock inte blev operativa före slutet av kriget.
Kallades 150 Rakh/41
PS.
ATACMS för MLRS är inte ännu införskaffat. USA:s kongress har emellertid tillåtit försäljningen på andra försöket, då det första sabbades av någon Pentagon byråkrat som skrev fel. Så småningom kommer de...
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 28 gånger.
Det är kanske debattabelt....Nebelwerfer köptes väl - 15 stycken 1944. Men användes???
Däremot fick/köpte Finland 2000 tyska 88mm's raketgevär - Panzerschreck i april 1944. De kom till god användning vid den sovjetiska Storoffensiven i juni....Varjag
Däremot fick/köpte Finland 2000 tyska 88mm's raketgevär - Panzerschreck i april 1944. De kom till god användning vid den sovjetiska Storoffensiven i juni....Varjag
Jag förstod nog att det var frågan om raketartilleri, inte vilka raketdrivna vapen som helst. Men det är ju frågeställaren som avgör vilket är rätt svar.
Om man tar försöksmodeller med, var första vapnen inhemska med 280 mm kaliber, i olika rörkombinationer. Nebelverfern användes inte i kriig, men nog i övningar och uppvisningar.
Hittade

Om man öppnar bilden i egen flik/fönster, får man hela sidan.
Om man tar försöksmodeller med, var första vapnen inhemska med 280 mm kaliber, i olika rörkombinationer. Nebelverfern användes inte i kriig, men nog i övningar och uppvisningar.
Hittade
Om man öppnar bilden i egen flik/fönster, får man hela sidan.
Ja, då ska vi se här... Till att börja med "införskaffat" kan ju tolkas på olika sätt, så om jag fattat rätt så är beställningen på ATACMS gjord och kontrakten påskrivna (eller...?)
Sen, nej inte är det Nebelwerfern som avses, ej heller Panzerschrecken...
Och, erep skrev, jag citerar: "Jag förstod nog att det var frågan om raketartilleri, inte vilka raketdrivna vapen som helst. Men det är ju frågeställaren som avgör vilket är rätt svar." Då säger frågeställaren att det är "vilka raketdrivna vapen som helst" det handlar om...! Så, inga mer ledtrådar gives för stunden.
Med vänliga hälsningar
Esa K
Sen, nej inte är det Nebelwerfern som avses, ej heller Panzerschrecken...
Och, erep skrev, jag citerar: "Jag förstod nog att det var frågan om raketartilleri, inte vilka raketdrivna vapen som helst. Men det är ju frågeställaren som avgör vilket är rätt svar." Då säger frågeställaren att det är "vilka raketdrivna vapen som helst" det handlar om...! Så, inga mer ledtrådar gives för stunden.
Med vänliga hälsningar
Esa K
jag måste medge att jag inte vet huruvida man i dessa fall ingår ett avtal, med klausul att avtalet upphävs om inte myndighetstillstånd fås, eller om man ingår intentions- eller föravtal och sedan slutligt avtal när tillståndet kommer.Esa K skrev:Ja, då ska vi se här... Till att börja med "införskaffat" kan ju tolkas på olika sätt, så om jag fattat rätt så är beställningen på ATACMS gjord och kontrakten påskrivna (eller...?)
klart är i alla fall att hårdvaran inte ännu är levererad. sedan brukar ju finska militären vara rätt smidig att ta nya vapensystem i bruk och dels skaffa utbildningen och sedan utbilda sin egen personal/beväringar. här antar jag att det är rätt tekniskt så beväringar/reservister kommer att vara endast i stöduppgifter.
(här avser jag inte käbbla med dig Esa K, utan endast fundera på nuläget i anskaffningen)
Eftersom signalpistoler egentligen innehåller en raket, dvs. drivladdningen exploderar inte som en vanligt patron i ett eldvapen, kunde det även vara signalpistoler, men det tvivlar jag på att frågeställaren menade.Då säger frågeställaren att det är "vilka raketdrivna vapen som helst" det handlar om...! Så, inga mer ledtrådar gives för stunden.
Jag har försökt hitta något mellan Congrave raketerna och fortsättningskriget, men hittar nog inget. Den engelska flottan sköt ju på Sveaborg 1854 ett par dagar både med artilleri och raketer. Jag skulle kunna tänka mig att ryssarna också hade raketvapen i sin tsararme, och att den nya finska försvarsmakten tagit över något lager av dessa, men hittar inget belägg för det.
Då blir ju bara pansarnävarna kvar, eftersom de kom (lite) före pansarskräck vapnen, tror jag.
Ja erep det blir spännande höra domslutet....
mvh, Varjag
Panzerfaust, är i princip - inte ett raketvapen.Då blir ju bara pansarnävarna kvar, eftersom de kom (lite) före pansarskräck vapnen, tror jag
mvh, Varjag
varjag skrev:Ja erep det blir spännande höra domslutet....
Panzerfaust, är i princip - inte ett raketvapen.Då blir ju bara pansarnävarna kvar, eftersom de kom (lite) före pansarskräck vapnen, tror jag
mvh, Varjag
Då är pansarskräcken lika lite ett raketvapen... Båda är ju rekylfria vapen, dvs i princip rör där projektilen slungas iväg av en laddning där inte det finns ett hårt motstycke som i traditionellt artilleri. Pansarnäven var ett engångsvapen (dvs. ett pansarskott) men pansarskräcken kunde laddas på nytt, vilket numera enligt rikssvensk terminologi kallas raketgevär. Vilken är den stora skillnaden i princip?
Nå, å andra sidan ger tyska sidan för pansarskräck
(Dvs. att till skillnad från pansarnäven och bazookan , var pansarskräcken ett rent raketvapen, för vilket framfarten under luftfärden kom från drivmedlet och inte från driftsladdningen.)Anders als die Panzerfaust und die Bazooka war der Panzerschreck eine reine Raketenwaffe, bei welcher der Vortrieb während des Fluges durch den Treibsatz und nicht nur beim Abschuss erfolgt
Du kanske har rätt, men jag medger ju inget, så klart.
Vi är ju inte nödvändigtvis ännu framme vid ett annat domslut än - "fel svar".
mvh
erep
Ursäkta för lite frånvaro här ett par dagar, men åter till quizen. Nej inte heller är Panzerfaust det sökta raketvapnet...
Så en ledtråd till här: Vi skall söka oss till vinterkrigets isar...
Med vänliga hälsningar
Esa K
Så en ledtråd till här: Vi skall söka oss till vinterkrigets isar...
Med vänliga hälsningar
Esa K