Tackar. Det kallas visst Terrasshuset/Terassitalo. Jag rörde mig en del i dom trakterna på 90-talet, när huset var nytt och märkvärdigt.
Nåväl, vem var det som redan på 1920-talet uttryckse sig så här (fritt återgivet)?
"De ryska björnen har brustna klor just nu, men än kommer en tid då den är stark igen och då kommer den att ge sig på oss. Därför är det viktigt att vi inte bara har en stark armé, ja vi behöver ha hela folket i vapen!"
Ja lite bekant låter det, och ett antal kandidater dyker upp som skulle kunna ha yttrat det, jag inleder med att säga att det låter som något som Paavo Talvela skulle kunnat uttrycka...
Nej, tyvärr. Vi tar en bild nu, så kanske det lättar. Vår efterfrågade man var en stor vän av boboll, även här spelade den militära aspekten in, träning i snabba rusningar och förmåga att kasta långt och träffsäkert (boll eller handgranat...).
Ja men naturligtvis, någon som mest är känd för det idrottsliga, Kekkonen gjorde ju visst en hel del annat som skymde hans idrottsliga gärning . Det borde då nu röra sig om Tahko Pihkala, den finska bobollens fader...!!!
Man får åter tacka! Det var en riktigt klurig en, fram tills att ordet "boboll" gjorde det till det som anglosaxsen benämner "A give away". Så, ny fråga, vi tar och blir monumentala:
Minnesmärke i Tammerfors över Ångbåten Kuru som kapsejsade under en storm på Näsijärvi 1929 då 138 människor drunknade. En av de större sjöfartsolyckorna i Finlands historia.
Nej, inte minnesmärket över ångbåten Kuru, även om det en aning liknar detta, men skillnader kan ju hittas, som att i Kuru minnesmärket finns det två barn i gestaltningen som det i quizen givna saknar. Men som ledtråd så giver jag: även detta i quizen avbildade monument har med en sjöolycka att göra...
Och visst är det så, att det är minnesmärket, på Räfsö begravningsplats i Björneborg, över torpedbåten S2:s förlisning som det handlar om. Länken ovan i Femtiotreans svar ger detaljerna. Så, ett Grattis till Femtiotrean som nu skulpterar nästa...