patrik blom skrev:Instämmer i andras uppmuntran och i att Terijokiregeringen är alltför lite känd i Sverige. Något jag själv tycker är historiskt betydelsefullt är personsambandet - i form av Otto Ville Kuusinen - mellan den röda sidan i inbördeskriget 1918 och Stalins krig mot Finland, samt Kuusinens anmärkningsvärda levnadsbana som den ende utlandsfödde men längst överlevande (politiskt sett) ledamoten av Högsta Sovjet, med gravplats i Kremlmuren. De finns ju några som vill påstå att resultatet av en seger för de röda i inbördeskriget hade blivit något annat än ett Sovjetfinland. Att Kuusinen var en av de rödas ledare är ett starkt argument för att de har fel.
Synd också att inte "Kuusinen" fick den plats i språkbruket som Quisling sedan fick. Vi får väl nöja oss med att kalla hans Terijokiregering för en Quislingregering.
Till råga på allt var Kuusinens dotter Hertha så vitt jag förstår en inflytelserik person i efterkrigs-Finland.
Hennes make (under en tid) Yrjö Leino var kommunistisk inrikesminister efter kriget. Hans son (?) Olle Leino, som var chefredaktör för veckotidningen Allers i Sverige, har skrivit en bok där han hävdar att ett kommunistiskt maktövertagande var planerat ungefär samtidigt med och med samma metoder som den s k Prag-kuppen 1948, men att fadern vägrade spela den roll han tilldelats, att såsom högsta polischef låta arrestera de politiska meningsmotståndarna. Boken heter "Vem tackar Yrjö Leino?"
Jag vet inte om man ska tro på detta, men om en sådan kupp hade ägt rum och lyckats, så hade kanske Finlands perenna röda spöke Otto Ville Kuusinen trots allt blivit finländsk regeringschef.
Vad beträffar uppgiften om att Yrjö Leino inte ville spela med, så har jag under min uppväxt genom åren fått höra av släkt och vänner att Leino hade uttalat sig att han ville vara kommunist i ett demokratiskt land men inte i ett kommunistiskt.
Vid tiden för den planerade statskuppen ankrade fartyg från finska marinen upp i Helsingfors hamn. Poliserna som patrullerade gatorna hade maskinpistoler (kulsprutepistoler). Min far som då studerade till ingenjör fick ut en maskinpistol från polisen. En av hans kurskamraters far var polis och vapen delades ut till betrodda personer för att ï värsta fall med vapen i hand förhindra att den kommunistiska statskuppen skulle bli framgångsrik.
Dödsdomen över Otto Ville Kuusinen, hävdes aldrig av Finland.
ikv91