Nu, en smått originell företagare, som uppenbarligen var förtjust i päls. Vem?
Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Jo, jag hade en minnesbild om att den gode Messenius också figurerade i Fältskärns berättelser.
- Bilagor
-
- pälsklädd.jpg (118.41 KiB) Visad 428 gånger
Pionjär inom sällskapsresor, grundade tom. ett eget flygbolag. Billigt och bra skulle det vara; han serverade eget brännvin och kaninkött från egen farm... 
inte en susning 
Sällskapsresorna riktade sig till sydliga mål, Spanien och Kanarieöarna. Hans verksamhet gick sedermera omkull i och med oljekrisen på 1970-talet.
Efter en del googlande fick jag tag på din gubbe. Så där är det när jag aldrig läser iltalehti annat än på flyget.
Kalevi Keihänen med sitt "Keihäsmatkat"
http://www.iltalehti.fi/perhe/200607034730291_ms.shtml
Kalevi Keihänen med sitt "Keihäsmatkat"
http://www.iltalehti.fi/perhe/200607034730291_ms.shtml
Javisst, det måtte ha gått muntert till på de sällskapsresorna...
Cats frågar.
Cats frågar.
Höll på att glömma min fråga. Jo, alltså, din gubbes resor borde väl ha fått dagens vinprovar resor att se rätt tama ut
Dessvärre var jag allt för liten på hans tid för att vara med på resor.
En annan konstig individ inom kategorin onödiga kändisar. Hade inte vetat om honom annars, eftersom jag inte läser kvällstidningar, varken svenska eller finska, men en kompis frågade om jag känner till NN. Vet ni vem han är och varför han blev så känd?
Inte skämmas, ut med det bara
Dessvärre var jag allt för liten på hans tid för att vara med på resor.
En annan konstig individ inom kategorin onödiga kändisar. Hade inte vetat om honom annars, eftersom jag inte läser kvällstidningar, varken svenska eller finska, men en kompis frågade om jag känner till NN. Vet ni vem han är och varför han blev så känd?
Inte skämmas, ut med det bara
berömd för sitt misslyckande
En känd dryck utgjorde grunden för hans något märkliga berömmelse
Cola-Olli Hokkanen "för mycket kolsyra".
Olli skulle dricka 1,5 liter coladryck på rekordtid i direktsändning i "Ennätystehdas" men det bidde inte... Coladrycken var feltempererad, så kolsyran uppförde sig på fel sätt, förklarade han.
(Nej, jag ser inte på dylikt skräp, även om jag ibland allmänbildar mig med kvällstidningar
)
Olli skulle dricka 1,5 liter coladryck på rekordtid i direktsändning i "Ennätystehdas" men det bidde inte... Coladrycken var feltempererad, så kolsyran uppförde sig på fel sätt, förklarade han.
(Nej, jag ser inte på dylikt skräp, även om jag ibland allmänbildar mig med kvällstidningar
Om någon har gjort sig förtjänt av titeln "världens mest onödiga kändis" är det den här grabben för jobbet. Det var en finsktalande kollega som frågade i sommar om jag har hört talas om "Kola-Olli", och det hade jag till hans förvånad inte gjort.
Nå här är han, och numera är han känd för ganska mycket sämre saker, än för att inte kunna dricka Coca-Cola i en tv-såpa
Du såpar vidarare
Nå här är han, och numera är han känd för ganska mycket sämre saker, än för att inte kunna dricka Coca-Cola i en tv-såpa
Du såpar vidarare
Tackar.
Nu en herre som inte är en onödig kändis. Han var inte ursprungligen finländare, men verkade här i större delen av sitt liv. Vem?
- Bilagor
-
- enfabrikörigen.jpg (11.96 KiB) Visad 327 gånger
Han grundade en konstsamling, som fortfarande finns som museum, han anlade en park som fortfarande bär hans namn. Men hans egentliga arbete, ja det gick ut på att främja dryckeskulturen. 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nikolaj Sinebrychoff.
Nikolai Sinebrychoff, med Koffens öl, javisst.
Stellan spiller i nästa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oy_Sinebrychoff_Ab
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oy_Sinebrychoff_Ab
- Bilagor
-
- Nikolai.png (177.67 KiB) Visad 316 gånger