Finlands krig, några reflektioner.

Schwemppa
Redaktionen

Re: Finlands krig, några reflektioner.

Inlägg av Schwemppa » 2 oktober 2024, 08:42

Sången om de 20 familjerna tycks aldrig ha översatts till svenska eller nåt annat språk heller för den delen, hur det nu råkar sig. :) Men här är en gammal artikel från HBL, som tar upp lite av det hela...

https://www.pressreader.com/finland/huf ... EVHX6DI7wn

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 2 oktober 2024, 12:17

Tack Schwemppa! I min fars vänkrets så sades också att de tjugo familjerna blivit rika på att starta krig! Familjen Donner ägde ju en del av Tampella så de drog slutsatser på grund av detta. Varför cyklisten Hellberg är med på listan förstår jag inte. Han grundade ju efter sin idrottskarriär en sportaffär i Borgå. Kanske trodde någon att han levererade cyklar till militären?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 oktober 2024, 13:11

Ett sidospår, men nog hade väl även Sverige en samling ”familjer” som i vänsterkretsar ansågs förkroppsliga kapitalismen och storfinansen. I Sverige var det SKP-ledaren C H Hermansson som 1965 i boken ”Monopol och storfinans – de 15 familjerna” som kartlade dessa.

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 2 oktober 2024, 18:12

När jag tänker på dessa saker så upplevde jag ju allt möjligt då jag bodde i Stockholm i mitten av sjuttiotalet. Många gånger fick jag höra att Finland är ett militärt tomrum, som inte har något försvar. Som är mjukt och eftergivet mot Sovjet i motsats till Sverige. Finlands armé var betydelselös och landet förstod inte vikten av att visa fasthet mot Moskva. I synnerhet en kille med i hemvärnet kom med dylika omdömen.
Jag måste nog beundra Mauno Koivisto som kunde hålla tand för tunga när han fick höra dessa åsikter av högt uppsatta personer i väst. Själv hade han ju redan som sextonårig kämpat mot bränder som ryska bombräder åstadkom i Åbo. Sedan var han en av Törnis jägare och med i hårda strider. Och efter krigen så kämpade han mot kommunisterna inom fackföreningsrörelsen. När han och andra besökte väst, som general Valtanen på 1980-talet kunde de få frågan att hur mycket sovjettrupper finns det i Finland?
Denna fråga brukade general Adolf Ehrnrooth ta med humor. Han svarade "Kanske två- trehundratusen!". Var är de blev följande fråga? Ehrnrooth: "Längs gränsen, två meter under jorden!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 oktober 2024, 18:46

Nog fanns det några i Västra Rikshalvan som var tacksamma att ladorna här tömdes rejält 1939 (mycket kom tillbaka 1940). Om vi skall tacka två personer att vi inte skriver på ryska är det Mannerheim och Piłsudski. När jag kom för första gången i kontakt med beväringar i Östra Rikshalvan (runt 1990) vart jag imponerad, och jag kan bedöma slika saker.

Jag är inte ensam i att tacka Finland för det ni har gjort för Nordens frihet. Ursäkta om jag blev lite känslomässig.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 oktober 2024, 18:50

Tror det var brodern Rudolf som åsyftades.

Skriv svar