Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av PeterE » 17 maj 2019, 13:00

Hej,

Hörde i dag en historia om när Hitler besökte Mannerheim i samband med marskalkens 75 års dag. Hitler hatade att folk rökte, särskilt i samma rum som honom. Nästan omedelbart fiskar Mannerheim fram en stor cigarr och börjar bolma. Tydligen var detta helt medvetet gjort, Mannerheim ville veta om Hitler ville förhandla utifrån en styrkeposition eller om han kom som en pressad man. Hitler sa inte ett ord om cigarren och därför visste marskalken att han hade övertaget.

Naturligtvis svårt att avgöra vad som är upp och ner i den historian nu....

Trevlig helg alla!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av sveahk » 17 maj 2019, 14:53


Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av erep » 17 maj 2019, 16:56

Jag har läst om incidenten. Den ska nog vara sann.

Här har vi bordet:
Mannerheim_Hitler_meeting_worldwartwo.filminspector.jpg
Mannerheim_Hitler_meeting_worldwartwo.filminspector.jpg (39.57 KiB) Visad 1273 gånger
Mannen med ryggen mot kameran är president Ryti. Brevid Hitler sitter statsminister Rangell, som ju var Rytis handplockade man till regeringschef.

Bordet är inte stort.


Mellan Hitler och Rangell syns förövrigt general Lennart Oesch, som var av schweizisk börd, men född i Finland, i en kommun i Ladoga-Karelen. Hans pappa hade ett ysteri och kallades av de lokala "Juusto-Össi", (Ost-Oesch).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Oesch

Familjen hade som informator, d.v.s. hemlärare, en författare som hette Jalmari Finne, som skrev barnböcker om "Kiljusen herrasväki" (fritt överasatt Herrskapet Skrikelin") vilka tydligen tagit inspiration från levernet hos familjen Oesch.

Framme på bilden syns general Eduard Dietl, kommendör för tyskarna i norra Finland och Norra Norge och i samma bord med Oesch ser vi fältmarskalk Wilhelm Keitel.
[förfärligt när man känner igen gubbarna]

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av PeterE » 19 maj 2019, 05:50

Jo, tack för svaren. Men det jag var mest intresserad av var inte cigarren som sådan, mer om vad folket här trodde om själva taktiken bakom? Är det någon annan som läst/hört att det var ett slags test av Hitlers förhandlingsposition som marskalken gjorde? Det var därför jag skrev att det var svårt att idag avgöra vad som var vad - ingen kan ju säga vad som föregick inne i huvudpersonernas huvuden men kanske någon historiker har lanserat en teori?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av Amund » 19 maj 2019, 16:23

PeterE skrev:
19 maj 2019, 05:50
tack för svaren. Men det jag var mest intresserad av var inte cigarren som sådan, mer om vad folket här trodde om själva taktiken bakom?
Men du skriver i trådrubriken "skröna? "

Jag har ingen aning alls men... Det finns viljor som vill knyta den finska krigsinsatsen till Hitlers fälttåg och en annan som vill frikoppla Fortsättningskriget till en självständig finsk insats där Mannerheims betydelse är central. Mitt inlägg handlar inte på något sätt om den frågan men däremot ringer mina varningsklockor på högsta volym när en inte helt bekräftad anekdot i detta fall styrker hur Marsken har full kontroll över Finlands självständiga relation till Tyskland.

Så jag satsar en slant på att händelsen och dess tolkning kan vara en efterhandskonstruktion.

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av PeterE » 19 maj 2019, 16:53

Tack Amund! Ett klart svar! Det var allt jag bad om.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mannerheim, Hitler och cigarren - skröna?

Inlägg av erep » 20 maj 2019, 16:09

Försvarsmakten förevisar från sommaren 1942 om Hitlers besök.

https://www.elonet.fi//fi/elokuva/158975

Det kanske är bra att den finska berättarrösten inte är översatt här :roll:

Så gjorde ju Mannerheim en artighetsvisit i Tyskland, lite efter att Hitler varit i Finland. Här ett filmreportage om visiten, med undertexter på engelska. Om det besöket har man inte slagit så mycket trumma.

https://www.youtube.com/watch?v=xZpijQpOrg4

Skriv svar