Finländare världens lyckligaste folk

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
hilbert
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av hilbert » 20 mars 2019, 16:46

En internationell undersökning har kommit fram till att finländare är världens lyckligaste folk.
Anna Lena Lauren på DN har en lite annan syn på det.
Artikeln är bakom betalvägg men hon skriver bland annat:
I mitt hemland betraktas en positiv livssyn som ett tecken på begynnande sinnessvaghet. En intellektuell person kan inte vara glad. Att med pannan i djupa veck konstatera att allt går åt helvete är det bästa sättet för en finländsk politiker att vinna folkets kärlek.
Har hon rätt?

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-v ... -lyckliga/

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av erep » 21 mars 2019, 22:11

Skribenten har bott i Moskva mellan 2006 0ch 2010, varefter hon sedan oktober 2011 igen bott i Moskva.
Dessutom är personen rätt impulsiv och drar lätt slutsatser av personliga erfaremnheter.

Detta är inte avsett som en kritik av skribenten som människa, utan bara som ett konstaterande vilket jag noterat efter att läst en del skribentens texter i tidningarna och interagerat i blygsam mån med henne på nätet (Twitter).

Generellt brukar finlandssvenskarna komma fram i inhemska mätningar som positivare och nöjdare än finnar, men det är klart att som det finns pessimister även bland finlandssvenskar. Och för er sverigesvenskar kan jag notera att finlandssvenskarna inte är någon priviligierad översta klass, som en del i Sverige tycks tro, utan mest vanliga människor som finnarna.

Men nej, en positiv syn på livet är inte generellt att se som ett tecken på begynnande sinnesvaghet, vilket moskvakorrespondenten skriver. Likaså är de två senare påståenden något som i viss mån fanns på 1990-talet och kanske början av 2000-talet.

Eftersom artikeln är bakom en betalmur vet jag inte om hon utvecklar sina påståenden och huruvida hon bekantat sig med metologin i undersökningen.

Men min personliga uppfattning är helt enkelt att skribenten är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28827
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av Hans » 22 mars 2019, 10:48

Jag kan inte heller läsa artikeln men är förvånad av att du lite sågar Anna-Lena Laurén. Jag har läst 'De är inte kloka, de där ryssarna' samt ett antal artiklar av henne och gillar henne. Kan vi gå lite OT och att du förklarar mer varför du inte gillar hennes alster.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av hilbert » 22 mars 2019, 14:13

Artikeln är kanske inte helt allvarligt menad.
Notera avslutningen
Och nu får ni ursäkta mig, för jag behöver tjura över den här förbannade undersökningen.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av erep » 22 mars 2019, 21:02

Hans skrev:
22 mars 2019, 10:48
Jag kan inte heller läsa artikeln men är förvånad av att du lite sågar Anna-Lena Laurén. Jag har läst 'De är inte kloka, de där ryssarna' samt ett antal artiklar av henne och gillar henne. Kan vi gå lite OT och att du förklarar mer varför du inte gillar hennes alster.

MVH

Hans
Jag har boken. Nu har jag inte sakt att jag inte gillar hennes alster generellt. Hennes stryrka är när hon beskriver vanliga människor i sin naturliga miljö. Att sedan se större strukturer är kanske inte alltid hennes styrka.

Och se detta som en recension, inte ett sågande av henne som person. Hon gör sitt bästa och har en massa styrkor.

Jag sökte efter en artikel av henne på HBL, där hon fick intervjua en rysk stridspilot (med ett par minders åtminstone). Artikeln var en lovsång om hur lönen stigit, nu fick han flyga så det räckte och familjen var så glad. Hittade den inte nu, men den var totalt okritisk.

---

Var vi bor påverkar oss och om man bott ca. 10 år utomlands, är man kanske inte så up-to-date med landet man lämnade, utom om man bor i Luxemburg och kommit från Sverige så klart :roll:

-----

Men nu ser det ju ut som om hon lurat sverigesvenskarna :lol:

hilbert
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av hilbert » 26 mars 2019, 12:53

Här kan vi se humorgruppen grotescos bild av intellektuella finländare.
En varning till lättkränkta personer, titta inte :)


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28827
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av Hans » 27 mars 2019, 14:33

erep skrev:
22 mars 2019, 21:02
Svarar

Tack för svar erep, får leta vidare bland hennes alster för att se om jag ändrar åsikt.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av Amund » 27 mars 2019, 17:07

Intressant fråga rent allmänt oavsett Anna-Lena Laurén.
Jag tror på det där uttrycket att; man inte blir profet i sitt eget land... Saker och ting är nästan alltid mer komplexa och mångfasetterade än de enkla generaliseringar som vi ofta matas med. Som fackman kan man reta upp sig på artiklar med sakfel och onödiga kommentarer om ett område man behärskar. Likaså tror jag att om jag skulle skriva en krönika om livet i Sverige och som publicerades i ett land på kontinenten, så skulle förenklingar och generaliseringar reta svenska läsare - medan de kontinentala läsarna förmodligen skulle hylla min skarpa iakttagelseförmåga.

Angående Anna-Lena Laurén så älskar jag att läsa hennes krönikor - kanske att de bekräftar min bild (kanske fördomsfull?) av Finland? Eller kanske att jag attraheras av hennes raka tolkningar av sin vardag, något som hon ofta knyter ihop med sin uppväxt? Kanske hon genom sina för oss svenskar exotiska ryska liv i kontrast till hennes uppväxt, för oss i Sverige fyller ett behov av en alternativ verklighet?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av Jens Yde » 30 mars 2019, 11:24

"As per 2019 Happiness Report, Finland is the happiest country in the world, with Denmark, Norway, Iceland, and the Netherlands holding the next top positions. Four countries have held the top spot in the last four reports: Denmark, Switzerland, Norway and now Finland. All the top countries tend to have high values for all six of the key variables that have been found to support well-being: income, healthy life expectancy, social support, freedom, trust and generosity"
Generosity/gavmildhed!

Den danske psykolog Helmuth Nyborg blev en periode bortvist fra sin arbejdsplads Aarhus Universitet efter udtalelser i pressen om, at mænd er mere intelligente end kvinder. Professoren sagde også, at intelligente mennesker er mere lykkelige end dem med en IQ på f.eks. 75.

Danskerne har som set tidligere været nummer et på listen over lykkelige mennesker, og vi lægger selvfølgelig mærke til finnerne.

Finske skolebørn er verdens bedste i matematik, finnerne drikker mest kaffe, drikker mest alkohol, har flest vindere i fredag aftens euro-jackpot, er de bedste racerkørere, spiser mest ... ja, de er nummer ét i så meget, at det er svært at følge med i.

Findes der en liste over "alt muligt", hvor finnerne er i Top 3?

Skriv svar