Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 juli 2017, 06:19

Jag undrar lite hur det var för finska officerare och piloter efter att vapenstilleståndet hade undertecknats och trädde i kraft den 19 september 1944.

Jag vet att det finska flygvapnet, bortsett från de flygstyrkor som deltog under Lapplandskriget, fick totalt flygförbud. Vidare så fick flygplatsen Helsingfors-Malm bara nyttjas av den allierade kontrollkommisionen, ända fram till 1946 eller 1947, de civil flygtrafik tilläts igen. Sedan så tillföll ett område västsydväst om Helsingfors Sovjetunionen och detta återlämnades först 1954 och fick korsas med tåg först 1947, då med neddragna gardiner för fönstren.

Vilka roller fick finska officerare utöva efter detta fredsavtal? Utbilda värnpliktiga? Stabsuppgifter? Undervisa vid officershögskolan/-or? Fick Finland ens ha allmän värnplikt?
Hur länge varade det totala flygförbudet för det finska flygvapnet och hur påverkade av förbudet att flyga från Helsingfors-Malms flygplats det statliga flygbolaget Aero?

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Inlägg av Femtiotrean » 6 juli 2017, 07:39

Kort: Antalet officerare i aktiv tjänst var förstås avsevärt mindre men de som fick eller ville fortsätta fortsatte som vanligt. Värnplikten fortsatte som vanligt, men i reservofficersutbildning blev det en paus som varade från våren 1945 till år 1948. lygförbudet varade till år 1946.Aero flög från Hyvinge flygplats.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 juli 2017, 12:23

Tack för det utförliga svaret.

En följdfråga: Vi säger att en flygvapenofficer i flygtjänst blir entledigad men vill gå över till armén, där det kanske finns större chans att få fortsätta arbeta.

Var detta överhuvudtaget möjligt?

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Inlägg av Femtiotrean » 7 juli 2017, 09:51

Jag har inte läst på, varken flygvapnets historia eller flygarmemoarer, och jag har inte ens tänkt vad officerare i FV sysslade inom arbetsdagen innan de fick flyga igen. Men vad gäller aktiva vakanser, tror jag inte att det fanns många att dela sig av inom arméen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska officerare och piloter efter "freden" med Sovjetunionen

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 juli 2017, 15:07

Jag gissar att de sysselsatte sig med "enformig pappersexercis" och utbildning av nya värnpliktiga, vilket säkert också överläts till underofficerarna.

HGS

Skriv svar