Henrik Arnstad om Finlands agerande

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 11:59

Mine herrer
Jeg har lysst til å si -Hatten av for en tapper nasjon!
Skal vi ikke være enige om at Finland , både i 1939-40 og senere, gjorde hva Finland måtte,-det ble vår "buffer" både i krig og fred. Derfor er fortsatt Finlands sak også idag vår sak og la oss ikke glemme at Finland er en del av Norden.
Jeger

detroitsound
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 31 maj 2004, 09:18
Ort: Göteborg
Kontakt:

Henrik Arnstad i GP

Inlägg av detroitsound » 18 februari 2014, 16:53

Henrik Arnstad skriver om boken "Simo Muir, Hana Worthen -Finland’s Holocaust: Silences of History" i GP.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2283131-r ... of-history

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Henrik Arnstad i GP

Inlägg av Ördög » 26 februari 2014, 17:32

Inlägget vederbörligen editerat.

Arnstad fick svar på tal av Henrik Meinander i Hufvudstadsbladet den 23 dennes. Hbl:s material tycks numera vara oåtkomligt för oregistrerade läsare, så jag lägger in texten här i stillsam fruktan över vilka konsekvenserna kan tänkas bli. På Flashback fick jag en varning, eftersom postning av hela artiklar inte tycks godkännas där.

http://hbl.fi/opinion/i-dag/2014-02-21/ ... akronismer
Halmgubbar och anakronismer

Publicerad: 23.02.2014 06.01

Om tre dagar har det förflutit precis 70 år sedan den tredje och sista sovjetiska bombräden mot Helsingfors. Natten mot den 27 februari 1944 gjordes över 900 bombflygningar över vår stad. Det finska luftvärnets ypperliga teknologi och precision gjorde dock att förödelsen blev avgjort mindre än i Tallinn som två veckor senare utsattes för liknande bombardemang.

Dessa makabra minnen har fått stor uppmärksamhet i Finland under de senaste veckorna. I rikssvensk press har man däremot valt att i stället uppmärksamma det nyligen publicerade verket Finland’s Holocaust: Silences of History (2013). Antologins redaktörer Simo Muir och Hana Worthen gör gällande att Finland alltjämt förnekar sitt ansvar för Förintelsen. Dessutom utpekas Henrik Meinander som medskyldig till finländarnas ”okänslighet” för dessa grymheter mot mänskligheten.

Som bevis på min okänslighet hänvisar duon till en av mina artiklar om hur finländarna under de senaste decennierna har gestaltat Finlands roll i andra världskriget. I slutet av min artikel i verket Nordic Narratives of the Second World War (2011) analyserar jag finländarnas uppenbara ovilja att se Finlands kamp för nationell fortlevnad som ett underkapitel till Förintelsen. Finland drabbades helt enkelt så hårt av kriget att den allmänna opinionen enligt mig ”lätt skulle uppfatta idén om ett finländskt Holocaust-center som ett dåligt skämt”.

De ivriga kulturforskarna gör sig här skyldiga till två elementära fel. För det första gör de gällande att jag själv står för denna åsikt. Detta är ren och skär intellektuell oärlighet. På samma sida konstaterar jag nämligen att ”i likhet med många andra folkslag i östra Europa har finländarna i sina minnen av kriget tillsvidare fokuserat huvudsakligen på dess konsekvenser för deras egen nation”.

Muir och Worthen bygger åt sig en slags halmgubbe. På engelska kallas detta för ”Straw man argument”. Först förvrängs min analys, sedan kritiseras denna nidbild och slutligen görs det gällande att jag försöker ringakta Förintelsen. Inte underligt att de får en översvallande recension i Göteborgsposten (18.2) av en viss Henrik Arnstad ...

För det andra blottar Muirs och Worthens smått virriga introduktion till boken flera gånger ett anakronistiskt tänkande. Lingvister och dramaforskare bekymrar sig kanske inte över sådant. För historiker är detta däremot ett grundläggande fel. Vill vi förstå varför människor i det förflutna gjorde som de gjorde – eller inte gjorde – måste vi nogsamt akta oss för efterklokheter och orättvisa projiceringar av nutida moraldebatter på deras vardag.

Tyvärr är dylika inslag en naturaförmån för den som forskar i andra världskrigets historia. Tack vare att mitt verk Finland 1944 (2009) redan har sålt i över 11 000 exemplar vågar jag trots allt hoppas att min kontextuella tolkning av kriget har fått en viss spridning. Snart utkommer verket också i rysk översättning av Zinaida Lindén.

Henrik Meinander är professor i historia.
Senast redigerad av 2 Ördög, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Henrik Arnstad i GP

Inlägg av Hans » 26 februari 2014, 17:34

Vi utan HBL kan inte läsa.

MVH

Hans

Edit: Tack.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Henrik Arnstad i GP

Inlägg av sonderling » 27 februari 2014, 07:18

Tack för artikeln Ördög.

Jag tänkte tidigare skriva nån tråd om Arnstad, hans finslandshat och 27 döda ger ingen holocaust men avhöll mig.

Ja jag hade mina dubier om allt som kommer från Arnstad eller som han rekomenderar. Det är just nått med dessa (vad ska man kalla dem) nya historiker och deras
efterklokheter och orättvisa projiceringar av nutida moraldebatter
som irriterar mig enormt. (Kan det vara en generations grej?)

Sonderling

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Leo V » 13 mars 2014, 00:57

Arnstad har ingen kraftig kritik att komma med på basis av Muir&Worthen. Bevisligen har finska historiker påvisat förekomsten av utvisning av judar. Vad riktar han sin kritik mot? Meinander???

Kanske mot Finland?

Finland var ju ingen stor spelare inom antisemitism som Sverige och Ryssland. Men det var mycket riktigt ett vanligt europeiskt land.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Göstring » 13 mars 2014, 14:35

Leo V skrev:... var ju ingen stor spelare inom antisemitism som Sverige och ...
Kan du utveckla det här?

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Leo V » 13 mars 2014, 20:35

Göstring skrev:
Leo V skrev:... var ju ingen stor spelare inom antisemitism som Sverige och ...
Kan du utveckla det här?
Nä, jag har ingen lust att skriva flera rader om detta. Jag kan rekommedera En jude är en jude är en jude... och kanske som avslutning nåt med Henrik Bachner och även litteratur om Bollhuseden i Uppsala. Det finns massor om svensk antisemitism.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Göstring » 14 mars 2014, 06:29

Leo V skrev:
Göstring skrev:
Leo V skrev:... var ju ingen stor spelare inom antisemitism som Sverige och ...
Kan du utveckla det här?
Nä, jag har ingen lust att skriva flera rader om detta. Jag kan rekommedera En jude är en jude är en jude... och kanske som avslutning nåt med Henrik Bachner och även litteratur om Bollhuseden i Uppsala. Det finns massor om svensk antisemitism.
På en europeisk skala som sträcker sig till Förintelsen är förstås det du skriver helt utan känsla för proportioner.

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Leo V » 14 mars 2014, 13:25

Göstring skrev:
Leo V skrev:
Göstring skrev:
Leo V skrev:... var ju ingen stor spelare inom antisemitism som Sverige och ...
Kan du utveckla det här?
Nä, jag har ingen lust att skriva flera rader om detta. Jag kan rekommedera En jude är en jude är en jude... och kanske som avslutning nåt med Henrik Bachner och även litteratur om Bollhuseden i Uppsala. Det finns massor om svensk antisemitism.
På en europeisk skala som sträcker sig till Förintelsen är förstås det du skriver helt utan känsla för proportioner.
Förstår inte riktigt vad du menar. Nej, Sverige hade inga förintelseläger. Så är det ju.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Marcus » 30 mars 2014, 11:02

Två inlägg som inkluderade kommentarer om politik och inte höll sig till ämnet Arnstad plockades bort.

/Marcus

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av jeger » 17 oktober 2014, 01:16

Våpenbroderskap eller alliert ? Spørsmålet kan sikkert diskuteres, men Finlands forhold til Tyskland og Finlands forhold til Sovjet var avgjørende da den lovlige norske regjering i eksil i London under WWII erklærte Norge for værende i krig med Finland; tragisk men sant.
Jeger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av Lasse O » 17 oktober 2014, 19:07

jeger skrev:Våpenbroderskap eller alliert ? Spørsmålet kan sikkert diskuteres, men Finlands forhold til Tyskland og Finlands forhold til Sovjet var avgjørende da den lovlige norske regjering i eksil i London under WWII erklærte Norge for værende i krig med Finland; tragisk men sant.
Jeger
Hade Norge mycket val? Var det inte snarare de västallierades allians med Sovjetunionen som gjorde att Norge förklarade krig mot Finland sent 1941 eller möjligen tidigt 1942?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Henrik Arnstad om Finlands agerande

Inlägg av erep » 30 april 2015, 18:28

Lasse Odrup skrev:
jeger skrev:Våpenbroderskap eller alliert ? Spørsmålet kan sikkert diskuteres, men Finlands forhold til Tyskland og Finlands forhold til Sovjet var avgjørende da den lovlige norske regjering i eksil i London under WWII erklærte Norge for værende i krig med Finland; tragisk men sant.
Jeger
Hade Norge mycket val? Var det inte snarare de västallierades allians med Sovjetunionen som gjorde att Norge förklarade krig mot Finland sent 1941 eller möjligen tidigt 1942?
Här har vi ju historien om Mannerheims brev till Churchill, då Churchill på hösten -41 krävt att Finland stoppar offensiven mot Sovjet. Offensiven var ju redan avslutad, och Mannerheim fick rådet att bekräfta det i brevet. Mannerheim valde emellertid att inte bekräfta det expressis verbis, utan skrev ett lite oklarare svarsbrev, tydligen för att inte försämra förhållandet till Tyskland. Resultatet blev att Storbritannien, efter Stalins påtryckningar förklarade krig mot Finland på Finlands självständighetsdag 6.12.1940. Likaså förklarade Kanada, Sydafrika och andra brittiska samväldsstater krig mot Finland. En exilregering i London hade knappast många alternativ.

Skriv svar