Quiz: Finlands historia
-
Femtiotrean
- Medlem
Re: Quiz: Finlands historia
Men egentligen började det här:
(Beklagar att händelsen har ingenting med frågan att göra.)
(Övre bilden är alltså tagen år 1918 och den nedre år 1968.)
(Beklagar att händelsen har ingenting med frågan att göra.)
(Övre bilden är alltså tagen år 1918 och den nedre år 1968.)
-
Femtiotrean
- Medlem
Egentligen började allt i Norrkarelen med mannen som var en av tre bröder,
Kan det röra sig om väderleksrapporter i rikskringkastingen? Något med väder/natur verkar det i alla fall ha.
-
Femtiotrean
- Medlem
Finska Rundradion och Finska Notisbyrån började med väderrapporter redan år 1926.
Den yngsta brodern var matematiker, den mellersta brodern var astronom och geodet, ovh den äldsta brodern var matematiker och meteorolog. Alla tre blev professorer.
Den yngsta brodern var matematiker, den mellersta brodern var astronom och geodet, ovh den äldsta brodern var matematiker och meteorolog. Alla tre blev professorer.
Men söker vi en företeelse, en verksamhet, personer eller vad? 
-
Femtiotrean
- Medlem
Ingen företeelse utan mannen, ingen verksamhet utan företeelsen - ni får välja fritt!
-
Femtiotrean
- Medlem
Företaget som sedan år 1955 bär mannens namn - utan prickar - firade 75-årsjubileum i fjol. Företaget som började med tre anställda i en källarlokal i ett våningshus har idag över 1400 anställda och en omsättning över 250 milj €.
-
Femtiotrean
- Medlem
http://www.vaisala.com/historybook
http://en.wikipedia.org/wiki/Vilho_V%C3 ... %A4l%C3%A4
http://yleuutiset.flockler.com/topic/sa ... logi-osa-1
Åsikterna förändras, matematiken är evig och frågan är fri!
http://en.wikipedia.org/wiki/Vilho_V%C3 ... %A4l%C3%A4
http://yleuutiset.flockler.com/topic/sa ... logi-osa-1
Åsikterna förändras, matematiken är evig och frågan är fri!
Hej!
Bara en kort kommentar. En gång när jag var ute i skogen och orienterade så hittade jag en dylik sond. Den hade fallit ner då ballongen gått sönder och jag fick sedan en hittelön för detta.
Laitman
Bara en kort kommentar. En gång när jag var ute i skogen och orienterade så hittade jag en dylik sond. Den hade fallit ner då ballongen gått sönder och jag fick sedan en hittelön för detta.
Laitman
Åtminstone intill sent 80-tal lärdes det på svenska militära skolor ut en särskild taktik i hur man vintertid kunde slå en framryckande motståndare.
Motståndaren ansågs vara tämligen vägbunden och hejdad av våra egna försvarande styrkor.
Något eller några dygn innan det egna anfallet så plogade egna styrkor vägar i snön mot motståndarens flank och man grupperade underhåll och understöd längs de plogade sträckorna.
Så småningom anföll skytteförbanden och skar av vägen, breddade anfallsmålen och förintade de inneslutna fientliga styrkorna.
Vilken finländare är det som gjort så stort intryck på svensk taktik?
Motståndaren ansågs vara tämligen vägbunden och hejdad av våra egna försvarande styrkor.
Något eller några dygn innan det egna anfallet så plogade egna styrkor vägar i snön mot motståndarens flank och man grupperade underhåll och understöd längs de plogade sträckorna.
Så småningom anföll skytteförbanden och skar av vägen, breddade anfallsmålen och förintade de inneslutna fientliga styrkorna.
Vilken finländare är det som gjort så stort intryck på svensk taktik?
- Bilagor
-
- AR.JPG (46 KiB) Visad 784 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Överste Hjalmar Strömberg. Suomussalmi-Raate 1939-40.
Eller kanske mer känd som Hjalmar Siilasvuo. Succén vid Raatevägen gjorde att svensk taktik påverkades starkt och ännu på 1980-talet lärde man ut den typen av flankanfall och med den förutsättningen.Stellan Bojerud skrev:Överste Hjalmar Strömberg. Suomussalmi-Raate 1939-40.
Som kadett 1980 funderade jag ibland över om en modern sovjetisk motståndare skulle vara lika vägbunden och initiativlös som han var 1940 men doktrinen låg fast och ifrågasattes inte på militära skolor
Stellan gör nästa finska anfallsrörelse.
Borde kanske tillägga att det är JR 27 som gör sitt anfall i (nästan) väglös terräng och bildar skola för svensk infanteritaktik under flera år.
Suomussalmi kyrkby ligger i kartans västra kant.
Stellans tur.
Suomussalmi kyrkby ligger i kartans västra kant.
Stellans tur.
- Bilagor
-
- IR 27.JPG (30.15 KiB) Visad 750 gånger
I väntan på Stellan kanske vi kan ta en interimsfråga.
Vad har denna and med Finland att göra?
Vad har denna and med Finland att göra?
Trevligt att det händer här igen.
Sångsvanen är Finlands natonalfågel.
Sångsvanen är Finlands natonalfågel.