Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Inlägg av Femtiotrean » 6 december 2011, 17:43

Min far (som avled 2008) tillhörde Infanteriregmente 53 som i oktober 1944 landsteg vid Torneå och stred mot tyskar i ett slag som pågick i några blodiga dagar. Sårade finska soldater och civilpersoner evakuerades över älven och togs hand om i svenska sjukhus. Allteftersom när tyskarna hade drivits norrut och transport- och sjukvårdshållanden hade förbättrats returnerades de till den finska sidan. Emellertid fanns det finska soldater som stannade i Sverige i månader och år.

En av dessa var min far. I stort sett teg han om allt som hade med krigets allvarliga sidor att göra - jag kände dock t.ex historien om hur han fick tio dagars permission utan att det var hans tur när kompanichefen såg brevet där det stod att "Leena hade hastigt avlidit av sjukdom" och ansåg att farsan hade rätt att vara närvarande på begravningen; Leena var hans mammas gris som uppföddes "svart" i bakgården - och att jag inte ens visste att han hade varit i Sverige berodde på att jag hade sett ett foto i familjealbumet: två män och en ung flicka på en skidutflykt som det ser ut och på vändsidan stod det någonting på svenska och "Jämtland". Jag minns att han sa att han hade "gjort skogsarbete där en gång" (och att jag hade senare antagit att det mäste ha varit på sent 50-talet).

Som många andra eller kanske de flesta har jag blivit seriöst intresserad av detta skede i min fars liv först när det har varit för sent att fråga honom. (Kanske hade hans attityd varit det samma och han skulle ha tigit eller kringgått ämnet, men kanske inte.) Alltså gäller min fråga om möjligheter att få veta mera i svenska källor. Jag skulle uppskatta allt från tips om litteratur eller artiklar till anvisningar om hur jag skulle avancera för att hitta något i svenska arkiven - och i vilka?
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Inlägg av Göstring » 6 december 2011, 19:23

Söktjänsten för svenska arkiv är framför allt Sondera.
En sökning gav bland annat:
Länsstyrelsen i Norrbottens län. Civilförsvarssektionens arkiv skrev:Avser; Finska evakuerade; Sjuklistor 1944, Uppgift å finsk militärpersonal som vårdas på svenska sjukhus.
och
Statens utlänningskommission skrev:Finska interner (sårade militärpersoner) 1944-1945

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Inlägg av Lasse O » 6 december 2011, 20:02

Föreningen Norden Norrbotten besitter stor kunskap om förhållandena 1944 och om du kontaktar dem kan de säkert hjälpa dig vidare.
De ger bl a ut en skriftserie som heter Tornedalica och som kan ge information om vad som hände när kriget nådde Torne Älv.
För övrigt var min far med 1944 vid I 33 och tog som kommendant i Jounosando emot många flyktingar från striderna.
http://www.nordenbd.se/tornedalica.htm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Inlägg av MD650 » 6 december 2011, 20:18

Lasse Odrup skrev: För övrigt var min far med 1944 vid I 33 och tog som kommendant i Jounosando emot många flyktingar från striderna.
Inte alltid lätt med stavningen. ;)
Juonosuando.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sårade soldater i Tornedalen hösten 1944

Inlägg av Lasse O » 6 december 2011, 20:30

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: För övrigt var min far med 1944 vid I 33 och tog som kommendant i Jounosando emot många flyktingar från striderna.
Inte alltid lätt med stavningen. ;)
Juonosuando.
:)
Förlåt

Skriv svar