Ben skrev:... resonemanget... skulle ha relevans för bedömningen bara om:
A. Den dåvarande finska ledningen hade full insyn i vad som skedde inom den sovjetiska maktapparaten, d.v.s. i varje givet ögonblick visste exakt hur Stalin tänkte
och
B. Besatt förmågan att i detalj förutse framtiden.
Stilleben skrev:Så är det inte rättvisande att som trådskaparen här oavbrutet gör, att bedöma det med facit i hand!
Den bedömning jag gör sker givetvis med facit i hand i så måtto att jag vet hur det gick. Jag kan inte gärna antas vara – eller för den tid diskussionen varar bli - omedveten om hur det gick. All kritik som anförs i efterhand kan påstås vara ”efterklok”.
Att bedöma med facit i hand är alltså inte i och för sig inkorrekt.
Inkorrekt är det däremit att vid en efterhandsbedömning förutsätta att aktörerna haft annan kunskap än aktörerna haft (eller bort ha).
President J. K.Paasikivi skrev:
”För egen del ansåg jag det klokast att söka efter en uppgörelse i godo. I förhandlingar med marskalk Mannerheim kom vi till att som en förhandlingsuppgörelse föreslå Jussarö”.
(Något förslag om Jussarö eller överhuvudtaget någon kompromiss gjordes emellertid inte av den finska sidan utan ryssarna gav efter ifråga om önskemålet om Hangö helt frivilligt). De enda tvistefrågorna av betydelse som stod kvar på dagordningen den 9 november var gränsdragningen vid Björkö samt frågan om eventuell uthyrning av någon av öarna Medvastö / Jussarö / Örö, vilka föranledde instruktionen ”avbryt förhandlingarna” (keskeyttänette neuvottelut) till förhandlarna i Moskva.
Paasikivi fortsatte: ”Under dessa dagar [15 november] talade jag ofta med marskalk Mannerheim. Denne var mycket orolig och han var ängslig för att ryssarna skulle vidta krigiska åtgärder mot oss. Vårt försvarsväsen var fyllt med brister... ” samt: ”Sovjet-Ryssland hade fria händer och det skulle bli en auktoritetfråga för det att vinna kriget... Därför skulle vi i längden förlora” (s. 100).
Marskalk C-G Mannerheim skrev:
Vår regering hade ej till sitt förfogande en sådan armé som dess utrikespolitik (= Erkkos linje) förutsatte och den hade nu att dra slutsatserna härav..” (s. 188) och ”Det osäkra i västs stöd kunde måhända ha blivit säkerhet om vårt försvarsväsen varit i skick, vilket även kunnat inverka på Sveriges inställning.”(s. 191). - (här citerat enligt Mannerheim: Memoarer, folkuppl., Keuruu 1958).
Mannerheims motiv är alltså yrkessoldatens, han vill ha medel att föra kampen till sitt förfogande, inte utkämpa ett förlustkrig.
Mannerheim fortsatte: ”Under mina diskussioner med regeringsmedlemmar och med statsrådet Paasikivi ävensom andra politiskt inflytelserika personer framhöll jag att vi borde sträva till en kompromiss, ty såsom alla visste var försvaret ej rustat att möta ett stormaktsangrepp...”
I det förtjänstfulla inlägg som signaturen Stilleben anfört i tråden konstateras:
"När Mannerheim fick veta de ryska kraven meddelade han omedelbart, att han ansåg att man ovillkorligen på ett eller annat sätt borde gå ryssarna till mötes om man därigenom kunde förbättra relationerna till Moskva. Han framlade personligen dessa synpunkter i samtal med president Kallio, statsminister Cajander och utrikesminister Erkko och betonade att de aktuella öarna inte var till någon nytta och att Finland saknade alla möjligheter att försvara dem. Han ansåg också att Finlands anseende inte skulle ta någon skada om man accepterade det föreslagna bytet. För ryssarna var öarna som spärrade inloppet till deras marinbas vid Lugabukten däremot av reell betydelse och Mannerheim ansåg därför att Finland borde utnyttja en av de få trumfar som man hade till sitt förfogande.
Mannerheims realistiska tänkande mötte dock ingen som helst förståelse. Han fick höra, att en regering som skulle våga framkasta någonting dylikt, omedelbart skulle störtas och att ingen politiker på detta sätt kunde utmana den allmänna opinionen. Härtill genmälde Mannerheim att om det inte fanns någon annan som i denna riksviktiga angelägenhet vågade riskera sin popularitet, ställde han sig själv till regeringens förfogande, övertygad om att vinna förståelse för sitt ärliga uppsåt. Han gick t.o.m så långt att han föreslog att Finland skulle föreslå att "mot sakligt vederlag" erbjuda en justering av gränslinjen närmast Leningrad. "
Jakobson påpekar, att Mannerheim uttryckligen meddelat, att Boris Stein (den ryske diplomat som förde förhandlingarna då, i början i mars -39) inte borde släppas tomhänt tillbaka på återfärd till Moskva, men att
Stein åkte då ”sedan tomhänt tillbaka den 6 april till Moskva”.
Därefter, påpekar Jakobson, "har man sedarmera debatterat häftigt, om den finska regeringen förfor klokt då den avvisade så reservationslöst det sovjetiska förslaget.
De som tänkte såsom Mannerheim ansåg att överlåtandet av öarna kunde åtminstone i någon mån ha minskat det misstroende som ryssarna hyste för Finland (
Max Jakobson, Diplomaattien talvisota, Helsingfors, 2002, s. 124).
Enlig Stilleben
påpekade Mannerheim ytterligare:
”Vad gränsjusteringen på Karelska näset beträffar ansåg man på militärt håll att ett accepterande av de ryska kraven inte låg helt utom möjligheternas gräns även om detta självfallet skulle innebära stora nackdelar för försvaret. Överlåtandet av öarna i Finska viken var redan ett accepterat faktum - med undantag av Hogland - och avståendet från Fiskarhalvön i Petsamo-området var en andra rangens fråga.”
I allmänhet har man bland historiker ansett att de främsta motståndarna till Erkkos linje var Mannerheim och Paasikivi. Det är m.a.o. svårt att inse, att skalmaniterna nu plötsligt skulle ha kapacitet till en uppfattning som strider mot den vedertagna ifråga om Mannerheims ståndpunkt, men om någon önskar (van)tolka Manneheims utlåtanden i strid med vad denna sagt kan jag ju inget. Jag för min del antar såsom vedertaget är att Mannerheim var för en uppgörelse i godo som denne själv anför, inte för att syna den förmenta ”bluffen”.
Enligt Jacobson började man började allt mera misstänka att ett hemligt avtal [= MR-paktens hemliga del] existerade... Atmosfären kring [den tyske ambassadören i Helsingfors] Blücher blev alllt mera misstänksam och fientlig. ”Tyskland har bedragit oss”, sades det allt mer allmänt. - Alltså t.o.m. allmänheten kände till den hemliga delen av MR-pakten.
Paasikivis, Mannerheins och Tanners förutseende linje vann inte den politiska dragkampen men de hade sin åsikt, som avvek från Erkkos trots att
dessa tre inte "satt med facit i hand". Jag kan ju inte undgå att "sitta med facit i hand" – med påföljd att signaturerna ”Stilleben” och ”Ben” beskyller mig för efterklokhet.
I den politiska dragkampen segrade däremot Erkkos uppfattning om att Kreml ”bluffade” - med påföljd att president Paasikivi senare konsekvent kallade vinterkriget för
”Erkon sota” – alltså ”Erkkos krig”.
Försiktighet skall likväl i allmänhet prägla en utrikesminister, inte dumdristighet. Nåväl, både C-G Mannerheim och J.K. Paasikivi beklädde senare posten som republikens president och det har rests statyer över dem till allmänhetens beskådande i centrum av Helsingfors. Det sista jag hörde om Erkko var att han beklädde (under fortsättningskriget) något underordnat uppdrag som chef för de finska koncentrationslägren för ryssar (och alltså var alltså direkt underställd försvarsministeriet och dess dåvarande chef Mannerheim).
Den finska regeringens misstag bestod i att den spelade högt – och förlorade (med prof. Keijo Korhonens uttryck: Erkko ”spelade stenrik eller utfattig (upporikasta tai rutiköyhää). - Kanske Erkko t.o.m. hade acceptabla skäl för sin övertygelse om att Sovjetunionen ”bluffade”? Mot t.ex Paasikivis, Mannerheims, Väinö Tanners och Väinö Voijonmaas (ordförande för i riksdagens utrikesutskott) m.fl oroliga uppfattningar. Den oro dessa hyste visade sig vara befogad. För egen del tycker jag att de sistnämndas linje var vettigare.
Vinterkriget 1939 gagnade inte Finland utan var – som krig är mest – olyckligt för vardera av de inblandade. Mycket bättre hade då en uppgörelse i godo ha varit där Finland gått med på att tillgodose de sovjetiska trygghetsintressena. Finland tillgodosåg och -ser dem ju fortfarande nu då gränsen ligger lång från dåvarande Leningrad.
Hälsningar
// Heikki Jansson
.