Statsbildning i Finland före 1917?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Inlägg av hasseman » 7 juli 2003, 02:28

Kungariket Westfalen? det var ju Napoleons kortlivade Västtyska statsbildning som upphörde redan 1814.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1612
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2003, 09:09

hasseman skrev:Varför försvann kungariket Hannover 1866 från kartan när Bayern , Württemberg och Sachsen fick fortbestå som kungariket efter det i princip Tyska inbördeskriget 1866 mellan Preussen och Österrike där faktiskt de flesta stater i det Tyska förbundet stödde den Österrikiska sidan men blev besegrade av de Preusissiska armen.
Därför att de led ett totalt nederlag i kriget och att det låg i Preussens intresse att sammanbinda dess två rikshalvar. Hannover låg mellan Preussens kärnland och de preussiska rhenprovinserna.

hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Inlägg av hasseman » 7 juli 2003, 11:52

Så är det nog men fans det inte även en personlig fiendskap mellan de Preussiska och det Hannoverska kungahusen? Jag har för mej att jag läst det någonstans.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1612
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2003, 11:59

hasseman skrev:Så är det nog men fans det inte även en personlig fiendskap mellan de Preussiska och det Hannoverska kungahusen? Jag har för mej att jag läst det någonstans.
Jo, fast den uppstod efter erövringen. Hannoverarna ville återupprätta sin stat inom ramen för det tyska riket och de bildade därför ett politisk parti som stod i opposition mot Bismarck. När furstehuset i Braunschweig utslocknade i slutet av 1800-talet skulle hertigdömet egentligen tillfalla det hannoverska huset. Men eftersom Bismarck ansåg att dessa var illojala mot riket fråntogs de sin arvsrätt.

Skriv svar