Straffet för blodskam, incest

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 3 december 2008, 19:29

Jag känner till att straffet för incest i Sverige var halshuggning följt av likbål. Vad var straffet i andra länder? Det vore intressant som jämförelse. Jag har hört att detta ansågs som kätteri och ledde till bränning på bål, men jag har inte lyckats få det bekräftat.

Jag är särskilt intresserad av att få veta av att få reda på straffet för detta brott i Frankrike före franska revolutionen 1789. Jag vet att straffet var döden; Vad jag undrar över är vilken metod som användes vid avrättningen.

Jag hoppas att någon kan och vill svara! Stort tack på förhand!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 januari 2009, 16:08

Om du vill söka på "Old Bailey" i London så är det denna hemsida.

http://www.oldbaileyonline.org/index.jsp

Olic, en liten fråga.......Det skulle vara intressant att läsa om dina artiklar på någon blogg eller hemsida, har du en sådan eller kommer du att skaffa en?

Stefan

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 22 januari 2009, 18:58

Stefan Lundgren skrev:Om du vill söka på "Old Bailey" i London så är det denna hemsida.

http://www.oldbaileyonline.org/index.jsp

Olic, en liten fråga.......Det skulle vara intressant att läsa om dina artiklar på någon blogg eller hemsida, har du en sådan eller kommer du att skaffa en?

Stefan
Nej, någon blogg har jag tyvärr inte - det är inte första gången jag fått frågan, men en sådan skulle jag troligen inte ha mycket tid för. Tack för intresset och för bifogandet av en intressant sida!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2009, 19:02

Jag håller på att söka på incest i en katalog som jag har tillgänglig p g a nätverksbehörighet och har hittat ett par artiklar som jag tycker eller anser vara intressant. Det är på engelska och jag vet inte hur mycket du är hemma på det språket.....Men enligt de indikationer som man har fått så antar jag att du är ganska så hemmastadd.

Artiklar

Incest, Consanguinity and a Monstrous Birth in Rural England, January 1600 Incest, Consanguinity and a Monstrous Birth in Rural England, January 1600, Robert Hole, Social History, Vol. 25, No. 2 (May, 2000), pp. 183-199

Women as Victims of Sexual and Domestic Violence in Seventeenth-Century Holland: Criminal Cases of Rape, Incest, and Maltreatment in Rotterdam and Delft Women as Victims of Sexual and Domestic Violence in Seventeenth-Century Holland: Criminal Cases of Rape, Incest, and Maltreatment in Rotterdam and Delft;;; Manon van der Heijden;;; Journal of Social History, Vol. 33, No. 3 (Spring, 2000), pp. 623-644

Incest or Survival Strategy? Plebeian Marriage within the Prohibited Degrees in Somerset, 1730-1835;; Polly Morris ;; Journal of the History of Sexuality, Vol. 2, No. 2, Special Issue, Part 1: The State, Society, and the Regulation of Sexuality in Modern Europe (Oct., 1991), pp. 235-265

OT

Ett inlägg eller vad du kallar det för i bloggsammanhang behöver ju inte vara långa, du kan skriva lika långa inlägg som du gör på Skalman eller t o m kortare.

Stefan

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 9 september 2009, 16:47

Enligt Gaunt, David, Familjeliv i Norden, så såg man milt på incest under den äldre medeltiden: kyrkan ansåg incest vara endast en ordningsmässig synd, och de kunde lösas med botgöring och böter.

Men från 1400-talet bedömdes incest av katolska kyrkan vara kätteri och bestraffades med bränning på bål.

Jag antar att detta då infördes i alla katolska länder. Dödsstraffet borde väl ha kvarblivit även i de länder som på 1500-talet blev protestantiska, men kvarstod då även metoden? Och hur länge kvarstod bålstraffet i katolska länder? Detta vore intressant att veta.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 12 december 2009, 23:07

Här står att poeten Agatha de la Myle gifte sig med sitt syskonbarn Carl de la Myle 1750 http://runeberg.org/sqvinnor/0083.html. 8O Jag vet inte var vigseln skedde - det kan ha skett i Lettland. Märkligt att det tilläts?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Göstring » 6 januari 2010, 15:00

Det här kanske behöver en förklaring. Vilket är brottet? Hur löd lagtexten?
Näs häradsrätt AIa:1 bild 5 / sid 1 skrev:Domboken aff Nääs häradt
den 4 Januarij åhr 1619
[...]

Kom för rätta en rittare widh nampn Erich Jönsson i Lerbyn.

Han haffuer för 4 åhr sedan hafft lägermål medh en widh nampn Sigridh Nilssadotter. Och nu i detta åår, haffuer han legiat hennes sister wid nampn Elin Nilssadotter som nu ähr medh barn

Stodo för rätta och bekiende sigh, och kunne Elin ikie neka til thz hon wiste at han hadhe tilförende legiat hennes sister.

Derföre bleff Erich och Elin dömdhe ifrån liffuett effter Wästerås Resces at brinna i båle

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 10 januari 2010, 18:15

Göstring skrev:Det här kanske behöver en förklaring. Vilket är brottet? Hur löd lagtexten?
Näs häradsrätt AIa:1 bild 5 / sid 1 skrev:Domboken aff Nääs häradt
den 4 Januarij åhr 1619
[...]

Kom för rätta en rittare widh nampn Erich Jönsson i Lerbyn.

Han haffuer för 4 åhr sedan hafft lägermål medh en widh nampn Sigridh Nilssadotter. Och nu i detta åår, haffuer han legiat hennes sister wid nampn Elin Nilssadotter som nu ähr medh barn

Stodo för rätta och bekiende sigh, och kunne Elin ikie neka til thz hon wiste at han hadhe tilförende legiat hennes sister.

Derföre bleff Erich och Elin dömdhe ifrån liffuett effter Wästerås Resces at brinna i båle
Lagtexten kan jag inte citera. Men detta tycks vara en avrättning för incest. Incest på den tiden var inte alltid riktig incest, utan incest i religiös mening ; Att ha sex med ingifta var enligt kyrkan samma sak som att ha sex med riktiga släktingar.

Här hade Erik haft sex med två syskon; enligt kyrkan var han i kroppslig mening "gift" med den första systern, Sigrid, eftersom han hade haft sex med henne, vilket gjorde hennes syster Elin till hans "svägerska". Att ha samlag med sin svägerska var enligt kyrkan samma sak som att ha sex med sin syster. De hade alltså begått "incest" enligt religiös definition.

Tack för att du postade den - människor kunde alltså brännas på bål för incest i Sverige 1619!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Sarvi » 10 januari 2010, 19:10

Lagen är säkerligen Högmålsbalken i Kristoffers landslag (eller möjligen motsvarande stycke ur aktuell stadslag):
Bedriffuer någor kätteri med moder sina, eller syster sina, eller med stiuffmoder sina, eller både med moderenn och dotterrenn, eller med tuå systrar, eller faderenn och sonnenn med ena quinno wettandes, eller annat thet som gud i sinn lagh haffuer förbuditt; the som så göra, skola i båle brännas. Om frändsämio spiälld, som är innan tredie och fiärda ledh, thet som högmåls ärande ähr, haffua föruärckatt liff; wnnas them leffua, tå böta konungenom och ey biscopenom. (min kursivering)
Hårda bud.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Ben » 11 januari 2010, 15:42

Den av Karl IX införda Mose lag (appendix till landslagen, tryckt 1608) hjälpte heller inte till att mildra rättskipningen.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Göstring » 11 januari 2010, 19:41

Enligt "Domboksregister för Värmlands län" heter mannen Töresson i efternamn, och vid omläsning får jag det till det samma.
Svar.ra skrev:Register: Domboksregister - Värmlands län
Förnamn: Erik
Efternamn: Töresson
Hemman: Lerbyn
Socken: Tveta (Län: Värmland)
År: 1619
Ting: Vårting
Paragraf: 3
Härad: Näs

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Sarvi » 11 januari 2010, 23:14

Ben skrev:Den av Karl IX införda Mose lag (appendix till landslagen, tryckt 1608) hjälpte heller inte till att mildra rättskipningen.
Förtydligande: Det stycke som jag citerade ovan kommer just från det Additamenta till Landslagen som Ben nämner. Eftersom årtalet var 1619 var det troligen de mosaiska lagarna som användes i det fallet. Dessa faller ju tillbaka på Bibelns 3:e Mosebok, 18:e kapitlet.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 13 januari 2010, 09:10

Tack för att du postade den - människor kunde alltså brännas på bål för incest i Sverige 1619
När hände detta senast? När blev en människa bränd levande på bål för incest sist i Sverige?

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Ornellaia » 19 januari 2010, 18:29

Alltså, nu kan den ju den hår fråga missförstås grovt men jag gör ett försök... :roll:

Visste man att incest var skadligt och kunde ge upphov till missbildade avkommor?

Eller var det "bara"för att man tolkade Bibeln och struntade i vad som verkligen spelade roll? T.ex. jag kan förstå att det är mycket märkligt att ha sex med sin syster. Men att ha sex med sin svägerska?

Och vad hände om brodern stupade i strid? Var det ok för en annan brorsa att uppvakta änkan?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 januari 2010, 20:14

I bibeln var det ju normalt att vara gift med första hustruns syster och även med broderns änka, så de måste ha misstolkat texten å det grövsta, om detta skulle ha med bibeln att göra.

Var det incestuöst av modern att hålla sitt eget barn vid dopet? Det sägs så om någon merovingisk drottning, att hon blev lurad till detta, och kungen tvangs skilja sig från henne.

Skriv svar