Det ouppklarade mordet i Östervåla 1896

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Det ouppklarade mordet i Östervåla 1896

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2007, 20:32

Det där var månadens dokument på Uppsala landsarkiv i oktober 2005 och eftersom arkivväsendet har gjort om strukturen på sina hemsidor så redovisar jag hela texten här.
Oktober 2005
Östervålamordet 1896
Klockan var omkring sju på kvällen den 19 februari 1896 i Östervåla då klockaren och postmästaren Johan Åkerlund blev mördad på sitt postkontor genom så svåra slag i huvudet att vänstra tinningsbenet krossats och både inre och yttre blödningar vållades.
Vid halvåttatiden passerade två personer postkontoret och hörde ett rosslande läte därifrån. De fann att dörren till postkontoret var öppen vilket föreföll dem mycket underligt. Längre än till förstugan kom de inte eftersom dörren in till postrummet var låst. Med en yxa fick man upp dörren till postrummet och gjorde en fasansfull upptäckt. Blodig och sanslös låg Åkerlund på golvet i sned riktning mot dörren. Tillståndet försämrades snabbt för postmästaren och omkring klockan elva samma kväll var han död.
Ingen kunde förstå vem som mördat Åkerlund. Han hade varit en omtyckt man och ingen visste att han hade några ovänner. Eftersom man hittat en blodig femma i hallen förmodade man att det rört sig om ett rånmord. Den första man misstänkte för mordet var en man som samma kväll gett sig ut för att hämta barnmorskan åt sin fru och inte kunde förklara vad han haft för sig under en halvtimme samma kväll. Det kom dock så småningom fram att han under kvällen stulit foder efter vägen och blivit försenad.
Brottet tycktes omöjligt att reda ut men en grupp Östervålabor misstänkte skolläraren och man fick den gamla och sjuka fru Åkerlund att skriva på ett papper där hon ombad åklagaren att sätta igång med nya undersökningar. Detta ledde till att skolläraren häktades 1904 men han frigavs i brist på bevis. 1927 inleddes sista akten i denna mordhistoria. Då erkände en luffare att han var skyldig till mordet. Han tog dock senare tillbaks erkännandet.
Mordet på Åkerlund är idag ouppklarat och kommer säkert att så förbli. Är man intresserad av det och allt som hände runt omkring kan man läsa Eliel Löfgrens bok ”Klockorna i Östervåla” vilken ger en noggrann och detaljerad beskrivning av händelserna.
Månadens dokument oktober 2005
Västmanlands östra domsaga
A1b:1b
Jag känner till att man gjorde teckningar över skadorna samt hur det såg ut i lokalen där han påträffades. Det var oerhört detaljerade beskrivningar som gjordes i samband med detta brott. Som det står i den historiska artikeln från Landsarkivet så var han en omtyckt. Östervåla låg längs med en väg som gick nordväst ifrån Uppsala, där 288 går idag. Om jag tar min spektulation så tror jag att mördaren/mördarna var förbipasserande, den/de personer hade nog redan hunnit försvunnit från Östervåla vid påträffandet. Det är en historia som är på både fascinerande och hemsk, med tanke på hur kriminalundersökningen var då, så kunde man inte kolla upp misstänkta personer om de var snabba att ge sig av. Om det inte fanns vittnen som såg alltihop förstås.

Stefan

Skriv svar