Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Inlägg av Stilleben » 2 december 2010, 15:54

[Delat från "Rysskräck?"]

Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956, främst om den fruktansvärda Stalintiden, finns i sin helhet återgivet på svenska här, http://www.marxists.org/svenska/chrusjtjov/1956/tal.htm . Alla, speciellt de som vill försvara eller förmildra Stalins brott, borde läsa det!

Jon Palmström
Utsparkad
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 september 2010, 17:52

Re: Rysskräck?

Inlägg av Jon Palmström » 2 december 2010, 16:49

Det har hävdats att det här talet bara var en cynisk ploj i syfte att dra bort uppmärksamheten från Chrustjovs eget ansvar. Bl.a. ska han ha krävt att få avrätta 30 000 personer då han var partichef i Ukraina. En bok lär också komma ut i början av nästa år som sägs ska visa att varenda anklagelse NC riktade i det här talet var falskt. Det må vara hur det vill med den saken men jag tror i alla fall inte att Chrustjov var den oförarglige mysfarbror som han porträtterats som på sina håll i väst.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Rysskräck?

Inlägg av Artur Szulc » 2 december 2010, 19:00

Det har hävdats att det här talet bara var en cynisk ploj i syfte att dra bort uppmärksamheten från Chrustjovs eget ansvar. Bl.a. ska han ha krävt att få avrätta 30 000 personer då han var partichef i Ukraina. En bok lär också komma ut i början av nästa år som sägs ska visa att varenda anklagelse NC riktade i det här talet var falskt. Det må vara hur det vill med den saken men jag tror i alla fall inte att Chrustjov var den oförarglige mysfarbror som han porträtterats som på sina håll i väst.
Vem är författaren till boken?

Och vilka anklagelser skulle vara falska? Att Lenin eller Stalin var skyldiga till massrepressalier mot det egna folket? Därom råder väl inga tvivel...

Inte heller jag tror att Chrustjov var någon mysfarbror.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Jon Palmström
Utsparkad
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 september 2010, 17:52

Re: Rysskräck?

Inlägg av Jon Palmström » 3 december 2010, 15:25

Artur Szulc skrev:
Det har hävdats att det här talet bara var en cynisk ploj i syfte att dra bort uppmärksamheten från Chrustjovs eget ansvar. Bl.a. ska han ha krävt att få avrätta 30 000 personer då han var partichef i Ukraina. En bok lär också komma ut i början av nästa år som sägs ska visa att varenda anklagelse NC riktade i det här talet var falskt. Det må vara hur det vill med den saken men jag tror i alla fall inte att Chrustjov var den oförarglige mysfarbror som han porträtterats som på sina håll i väst.
Vem är författaren till boken?

Och vilka anklagelser skulle vara falska? Att Lenin eller Stalin var skyldiga till massrepressalier mot det egna folket? Därom råder väl inga tvivel...

Inte heller jag tror att Chrustjov var någon mysfarbror.
Jag har ingen aning vem eller vilka som är författare. Bara hört att den ska komma under 2011. Så jag vet inte heller vilka anklagelser som ska vara falska. En är ju känd sedan tidigare och det är påståendet att Stalin ska ha dragit sig undan i tio dagar efter det tyska anfallet. Det är nu helt klarlagt att så inte var fallet. Såvitt jag vet så är också den enda källan till det just Chrustjov.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Inlägg av Artur Szulc » 4 december 2010, 15:08

Jag har ingen aning vem eller vilka som är författare. Bara hört att den ska komma under 2011. Så jag vet inte heller vilka anklagelser som ska vara falska. En är ju känd sedan tidigare och det är påståendet att Stalin ska ha dragit sig undan i tio dagar efter det tyska anfallet. Det är nu helt klarlagt att så inte var fallet. Såvitt jag vet så är också den enda källan till det just Chrustjov.
Jag vet att litteraturvetaren och stalin-apologeten Grover Furr (som har förekommit i andra trådar på skalman) har gett ut två böcker i detta tema. Den senaste handlar just om Chrustjovs tal.

http://chss.montclair.edu/english/furr/
(scrolla lite neråt så ser ni boken)

Jon, det är inte den här boken du tänker på? Var har du hört talas om den här boken som ska publiceras 2011? Har du någon länk eller annat vi kan följa?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Jon Palmström
Utsparkad
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 september 2010, 17:52

Re: Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Inlägg av Jon Palmström » 5 december 2010, 13:04

Det är möjligt att det är han. Jag hörde det muntligen från en tysk bekant. Det är några månader sedan. Bara en fråga, vad har det för betydelse vem som skrivit boken?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Inlägg av Niedzwiadek » 5 december 2010, 14:06

Bryr man sig om petitesser som källkritik så kan det vara bra att veta vem författaren är.

Jon Palmström
Utsparkad
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 september 2010, 17:52

Re: Chrstjovs berömda hemliga tal från 1956

Inlägg av Jon Palmström » 5 december 2010, 15:32

Vem författaren är anser jag vara av sekundär betydelse ur källkritisk synpunkt. Betydligt viktigare är vilka källor vederbörande använder sig av och hur de presenteras.

Skriv svar