Hans skrev:Starkt militärt skrämmer, då Ryssland (eller Sovjetunionen) har haft en ganska obehaglig tradition att hälsa på oinbjudna i grannländer under ganska lång tid.
Jag tror att få vill att 'Ryssland ska vara svagt, fattigt och misslyckat' men om alternativet är starkt och aggresivt så kanske man börjar fundera.
De flesta stormakter har väl haft en tradition att bete sig så, så ur den synvinkeln... Men att länderna i forna Warzawapakten ser misstänksamt på Ryssland av idag är ju knappast konstigt, med tanke på vad som hände efter andra världskriget.
Dock så tror jag att många missar just det att rätt många ryssar faktiskt ser misstänksamt på NATO:s utvidgning österut, och faktiskt ser det som ett hot. Att bortse från det tror jag är ett misstag. USA:s invasion av Irak utpekades också som ett skäl till att man ska vara rädd för USA av en rysk f d kollega.
De ryssar jag har pratat med förstår å andra sidan inte heller varför Ryssland skulle anfalla Sverige militärt, de förstår inte varför folk i Sverige tror det, så detta med att inte förstå hur man tänker på "andra sidan" kanske går åt båda håll, dock....

Hans skrev:Jag hoppas att Ryssland vinner schlagertävlingar, köper fotbollslag, turistar i Europa, får en stabil medelklass och något som liknar en demokrati lite mer än idag. Bara de inte vinner i ishockey.
MVH
Hans
Hoppas att ryssarna investerar pengarna de får från olja och gas i något vettigt. Det finns väl rätt stora behov av att byta ut gammal infrastruktur, t ex.