Skiljer sig detta från USA, Sverige, Norge och andra länder? Internationell politik är smutsig och knappast något unikt för Ryssland. Alla vill ha goda relationer med sina grannar men det ska helst vara på ens egna villkor.
/Martin

trots att Ryssland (Sovjetunionen) gått från Tsardöme till kommunism och sedan vidare till marknadsekonomi och demokrati (om än haltande).

varjag skrev:trots att Ryssland (Sovjetunionen) gått från Tsardöme till kommunism och sedan vidare till marknadsekonomi och demokrati (om än haltande).
Som självbekännare med rysskräck, syns det mig som att alla de trenne ryska ''statsformerna'' haltat. Och ''haltandet'' fortsätter och ger all anledning till fortsatta farhågor.![]()
mvh, Varjag

diravi skrev:varjag skrev:trots att Ryssland (Sovjetunionen) gått från Tsardöme till kommunism och sedan vidare till marknadsekonomi och demokrati (om än haltande).
Som självbekännare med rysskräck, syns det mig som att alla de trenne ryska ''statsformerna'' haltat. Och ''haltandet'' fortsätter och ger all anledning till fortsatta farhågor.![]()
mvh, Varjag
Jag håller med dig där.
De har gått från diktatur(monarki), till diktatur(kommunistisk) och vidare till skendemokrati.
Sak samma....

varjag skrev:Som självbekännare med rysskräck, syns det mig som att alla de trenne ryska ''statsformerna'' haltat. Och ''haltandet'' fortsätter och ger all anledning till fortsatta farhågor.![]()
mvh, Varjag

LasseMaja skrev:varjag skrev:Som självbekännare med rysskräck, syns det mig som att alla de trenne ryska ''statsformerna'' haltat. Och ''haltandet'' fortsätter och ger all anledning till fortsatta farhågor.![]()
mvh, Varjag
Mmm ... men skulle du verkligen vilja ha ett snällt Ryssland?

varjag skrev:LasseMaja skrev:varjag skrev:Som självbekännare med rysskräck, syns det mig som att alla de trenne ryska ''statsformerna'' haltat. Och ''haltandet'' fortsätter och ger all anledning till fortsatta farhågor.![]()
mvh, Varjag
Mmm ... men skulle du verkligen vilja ha ett snällt Ryssland?
Absolut. Skulle inte du det?
Men för det krävs ett verkligt demokratiskt Ryssland. Jag är nog för gammal för att få uppleva det....

Sen kan man fundera över om demokrati i sig är en garanti för fred

Återgå till Historia - övrigt & allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster