Flygkriget över Japan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Nils Larsson
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
Ort: Sverige

Flygkriget över Japan

Inlägg av Nils Larsson » 21 maj 2002, 16:49

Om de flygstrider som ägde rum över Europa finns det idag en hel del
lättillgänglig information.Vilka flygplanstyper som förekom,hur dom
hävdade sig i strid mm.Men hur var det över Japan?USA bombade ju
japanska städer i stor omfattning.Hur hävdade sig japanernas luftvärn
och jaktflyg mot amerikanernas B-17 och senare B-29 bombare med
eskort?Hur såg japanernas jaktplans utveckling ut?
Scipio

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Japans militära utveckling

Inlägg av Stefan » 21 maj 2002, 17:34

Jag har en känsla att japanerna utvecklades knappast alls tekniskt, eller i varje fall överraskande lite, jämfört med de andra.

Så länge det var någotsånär fredstid, kunde de utveckla en hel del; t.ex. deras 609 mm torped var skyhögt bättre än allt som man hade i väst.
Deras Zero var i praktikten mycket lyckade plan.
Men sedan, när de gick in i fullskalig krig, klarade de inte riktigt av att ställa om till krigsekonomi, så inte heller forcera den militära forskningen - jag har alltså en bestämd känsla att den gick snarare tillbaka en del...

Jag vet inte varför, nu när jag gissar kan jag tänka mig att en hel del av forskarna i patriotiskt yra gick och tjänstgorde tillsmamans med fronttrupperna som förbandsingenjörer. ???

Deras luftvärn var väl relativt OK, men i det läget när amerikarna kunde komma åt att bomba hemlandets öar, var det japanska krigsmotståndet i praktiken knäckt. De hade knappt med bränsle att låta jaktplanen gå upp, så B17 och B29 mötte ganska litet jaktmotstånd så vitt jag vet.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 22 maj 2002, 09:52

I boken "Jag var en självmordspilot" får man en hyfsad bild av hur den japanska flygutbildningen och det japanska flygvapnets resurser mot slutet av kriget. Boken är rätt lättläst men ändå intressant. T.ex. berättar författaren att han mot slutet tvingades flyga plan som man visste inte kunde skada amerikanarnas bombplan. De var instruerade att sikta på cockpiten och hoppas på det bästa...

Kommer dessvärre inte ihåg författarens namn...

Mvh,

Karl

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 22 maj 2002, 10:45

Karl Bruno skrev:I boken "Jag var en självmordspilot" får man en hyfsad bild av hur den japanska flygutbildningen och det japanska flygvapnets resurser mot slutet av kriget. Boken är rätt lättläst men ändå intressant. T.ex. berättar författaren att han mot slutet tvingades flyga plan som man visste inte kunde skada amerikanarnas bombplan. De var instruerade att sikta på cockpiten och hoppas på det bästa...

Kommer dessvärre inte ihåg författarens namn...

Mvh,

Karl
Skrev han den efter han hade dött då eller? Haha

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 22 maj 2002, 10:47

Haha, jag hajade också till när jag såg titeln första gången, men det är enklare än man kan tänka sig - under hans första och enda kamikazeuppdrag hittade man inte sitt mål, så man återvände till basen i syfte att göra om uppdraget så snart som möjligt.

Det var dock väldigt ont om flygbränsle och innan han kunde flyga igen bombades basen, han blev skadad, och innan han var fit for fight igen var kriget över.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

'Flygstrider' over Japan

Inlägg av varjag » 22 maj 2002, 13:31

Nar B-29:orna borjade carpetbomba japanska maal var de japanska
flygvapnen (de hade tvaa - armens och flottans) saa forsvagade att de
aldrig kunde bjuda ordentligt motstaand p.g.a. brist paa 1) bransle
och 2) kunniga piloter. Mitt i detta sammanbrottets katastrof, fanns
fortfarande,har och dar, daa och daa, naagra billaster bransle och naagra
skickliga piloter som understundom kunde naa de hojder paa vilka B-29-
orna opererade och bjuda dem spetsen.Flygplantyperna var Ki-44,
Ki-100 och flottans Shiden-Kai, paa dagen och nattjaktplan av typerna
Gekko och Ginga nattetid. Alltsammans var hjalteprestationer mot en
ofantlig overmakt ochj fick ingen som helst betydelse.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Jag var en själmordspilot

Inlägg av Battler » 22 maj 2002, 14:13

Författare Ryuji Nagatsuka
ISBN 91-7486-214-6
Atlantis förlag

MVH

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2002, 15:05

Haha, jag hajade också till när jag såg titeln första gången, men det är enklare än man kan tänka sig - under hans första och enda kamikazeuppdrag hittade man inte sitt mål, så man återvände till basen i syfte att göra om uppdraget så snart som möjligt.
Jag trodde att kamikazepiloterna hade speciella flyplan som inte gick att landa med.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 15:16

Jag trodde att kamikazepiloterna hade speciella flyplan som inte gick att landa med.
Från början körde de kamikazeuppdrag med vanliga stridsflyg, men då de märkte att det inte var så smart att slösa dyrbara flygplan på det, så började de bygga specialtillverkade plan.

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Kamikaze

Inlägg av Battler » 22 maj 2002, 16:06

Yokosuka MXY-7 Ohka "Baka"
Bild
ca 850 tillverkade av modellerna 11, 22 och övningsvarianten K-1
Ohka fördes fram till målområdet av G4M "Betty" som byggts om speciellt för dessa uppdrag.
Bilden kommer från http://www.danshistory.com/ww2/japanese.html

MVH

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 22 maj 2002, 20:29

Nakajima byggde också ett så kallat "självmordsplan" med beteckningen Ki-115. Den kunde ta 800 kg bomblast och var försedd med raketer under vingarna för att öka farten vid anflygning. Tillverkades i ca 100 ex 1945.
Bild
Ki-115
Magnus

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 23 maj 2002, 13:13

Den Japanska "Körsbärsblomman" döptes till "baka" av Amerikanarna för att den var helt byggd i trä, "baka" är det Japanska ordet för idiot.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 23 maj 2002, 18:53

Jag undrar om det hade gjort skillnad om japanerna satt in Kamikazeplanen tidigare.
Dom gjorde ju en ganska stor skada , både matriellt och moraliskt hos jänkarna.
Var det inte Kamikazeplanen som var ansvariga för alla sänkta Amerikanska hangarfartyg?
Jag förstår att detta kan vara en otäck syn: ombord på Lexington som sjunker senare under striden.Bild

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 23 maj 2002, 21:28

wreezig skrev: Var det inte Kamikazeplanen som var ansvariga för alla sänkta Amerikanska hangarfartyg?
Jag förstår att detta kan vara en otäck syn: ombord på Lexington som sjunker senare under striden
Lexington (CV2) sänktes av torpedplan 8:e maj 1942, i 'Coral Sea' slaget. Före kamikazes med andra ord.

Nästa Lexington (CV 16) träffades av en kamikaze den 5 november 1944. Hon kunde dock återuppta flygoperationer efter 20 minuter.


Här följer en lista på alla amerikanska hangarfartyg som sänktes i stilla havet, samt vad som sänkte dem. Kamikazes sänkte som synes inte så många, och de som de sänkte var bara små eskorthangarfartyg.


Lexington (CV-2) - flyg
Yorktown (CV-5) - flyg och ubåt
Wasp (CV-7) - ubåt
Hornet (CV-8) - flyg
Liscome Bay (CVE-56) - ubåt
Block Island (CVE-21) - ubåt
Gambier Bay (CVE-73) - fartygsartilleri
St Lo (CVE-63) - flyg
Ommaney Bay (CVE-79) - kamikaze
Bismarck Sea (CVE-95) - kamikaze
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 25 gånger.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 23 maj 2002, 21:31

Jag blandade visst ihop båtarna , hur faen kan man döpa dom till samma namn?

Skriv svar