Flygkriget över Japan
-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
- Ort: Sverige
Flygkriget över Japan
Om de flygstrider som ägde rum över Europa finns det idag en hel del
lättillgänglig information.Vilka flygplanstyper som förekom,hur dom
hävdade sig i strid mm.Men hur var det över Japan?USA bombade ju
japanska städer i stor omfattning.Hur hävdade sig japanernas luftvärn
och jaktflyg mot amerikanernas B-17 och senare B-29 bombare med
eskort?Hur såg japanernas jaktplans utveckling ut?
lättillgänglig information.Vilka flygplanstyper som förekom,hur dom
hävdade sig i strid mm.Men hur var det över Japan?USA bombade ju
japanska städer i stor omfattning.Hur hävdade sig japanernas luftvärn
och jaktflyg mot amerikanernas B-17 och senare B-29 bombare med
eskort?Hur såg japanernas jaktplans utveckling ut?
Scipio
Japans militära utveckling
Jag har en känsla att japanerna utvecklades knappast alls tekniskt, eller i varje fall överraskande lite, jämfört med de andra.
Så länge det var någotsånär fredstid, kunde de utveckla en hel del; t.ex. deras 609 mm torped var skyhögt bättre än allt som man hade i väst.
Deras Zero var i praktikten mycket lyckade plan.
Men sedan, när de gick in i fullskalig krig, klarade de inte riktigt av att ställa om till krigsekonomi, så inte heller forcera den militära forskningen - jag har alltså en bestämd känsla att den gick snarare tillbaka en del...
Jag vet inte varför, nu när jag gissar kan jag tänka mig att en hel del av forskarna i patriotiskt yra gick och tjänstgorde tillsmamans med fronttrupperna som förbandsingenjörer. ???
Deras luftvärn var väl relativt OK, men i det läget när amerikarna kunde komma åt att bomba hemlandets öar, var det japanska krigsmotståndet i praktiken knäckt. De hade knappt med bränsle att låta jaktplanen gå upp, så B17 och B29 mötte ganska litet jaktmotstånd så vitt jag vet.
Så länge det var någotsånär fredstid, kunde de utveckla en hel del; t.ex. deras 609 mm torped var skyhögt bättre än allt som man hade i väst.
Deras Zero var i praktikten mycket lyckade plan.
Men sedan, när de gick in i fullskalig krig, klarade de inte riktigt av att ställa om till krigsekonomi, så inte heller forcera den militära forskningen - jag har alltså en bestämd känsla att den gick snarare tillbaka en del...
Jag vet inte varför, nu när jag gissar kan jag tänka mig att en hel del av forskarna i patriotiskt yra gick och tjänstgorde tillsmamans med fronttrupperna som förbandsingenjörer. ???
Deras luftvärn var väl relativt OK, men i det läget när amerikarna kunde komma åt att bomba hemlandets öar, var det japanska krigsmotståndet i praktiken knäckt. De hade knappt med bränsle att låta jaktplanen gå upp, så B17 och B29 mötte ganska litet jaktmotstånd så vitt jag vet.
-
- Medlem
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
- Ort: ...
I boken "Jag var en självmordspilot" får man en hyfsad bild av hur den japanska flygutbildningen och det japanska flygvapnets resurser mot slutet av kriget. Boken är rätt lättläst men ändå intressant. T.ex. berättar författaren att han mot slutet tvingades flyga plan som man visste inte kunde skada amerikanarnas bombplan. De var instruerade att sikta på cockpiten och hoppas på det bästa...
Kommer dessvärre inte ihåg författarens namn...
Mvh,
Karl
Kommer dessvärre inte ihåg författarens namn...
Mvh,
Karl
Skrev han den efter han hade dött då eller? HahaKarl Bruno skrev:I boken "Jag var en självmordspilot" får man en hyfsad bild av hur den japanska flygutbildningen och det japanska flygvapnets resurser mot slutet av kriget. Boken är rätt lättläst men ändå intressant. T.ex. berättar författaren att han mot slutet tvingades flyga plan som man visste inte kunde skada amerikanarnas bombplan. De var instruerade att sikta på cockpiten och hoppas på det bästa...
Kommer dessvärre inte ihåg författarens namn...
Mvh,
Karl
-
- Medlem
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
- Ort: ...
Haha, jag hajade också till när jag såg titeln första gången, men det är enklare än man kan tänka sig - under hans första och enda kamikazeuppdrag hittade man inte sitt mål, så man återvände till basen i syfte att göra om uppdraget så snart som möjligt.
Det var dock väldigt ont om flygbränsle och innan han kunde flyga igen bombades basen, han blev skadad, och innan han var fit for fight igen var kriget över.
Det var dock väldigt ont om flygbränsle och innan han kunde flyga igen bombades basen, han blev skadad, och innan han var fit for fight igen var kriget över.
'Flygstrider' over Japan
Nar B-29:orna borjade carpetbomba japanska maal var de japanska
flygvapnen (de hade tvaa - armens och flottans) saa forsvagade att de
aldrig kunde bjuda ordentligt motstaand p.g.a. brist paa 1) bransle
och 2) kunniga piloter. Mitt i detta sammanbrottets katastrof, fanns
fortfarande,har och dar, daa och daa, naagra billaster bransle och naagra
skickliga piloter som understundom kunde naa de hojder paa vilka B-29-
orna opererade och bjuda dem spetsen.Flygplantyperna var Ki-44,
Ki-100 och flottans Shiden-Kai, paa dagen och nattjaktplan av typerna
Gekko och Ginga nattetid. Alltsammans var hjalteprestationer mot en
ofantlig overmakt ochj fick ingen som helst betydelse.
flygvapnen (de hade tvaa - armens och flottans) saa forsvagade att de
aldrig kunde bjuda ordentligt motstaand p.g.a. brist paa 1) bransle
och 2) kunniga piloter. Mitt i detta sammanbrottets katastrof, fanns
fortfarande,har och dar, daa och daa, naagra billaster bransle och naagra
skickliga piloter som understundom kunde naa de hojder paa vilka B-29-
orna opererade och bjuda dem spetsen.Flygplantyperna var Ki-44,
Ki-100 och flottans Shiden-Kai, paa dagen och nattjaktplan av typerna
Gekko och Ginga nattetid. Alltsammans var hjalteprestationer mot en
ofantlig overmakt ochj fick ingen som helst betydelse.
Jag var en själmordspilot
Författare Ryuji Nagatsuka
ISBN 91-7486-214-6
Atlantis förlag
MVH
ISBN 91-7486-214-6
Atlantis förlag
MVH
Jag trodde att kamikazepiloterna hade speciella flyplan som inte gick att landa med.Haha, jag hajade också till när jag såg titeln första gången, men det är enklare än man kan tänka sig - under hans första och enda kamikazeuppdrag hittade man inte sitt mål, så man återvände till basen i syfte att göra om uppdraget så snart som möjligt.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Kamikaze
Yokosuka MXY-7 Ohka "Baka"
ca 850 tillverkade av modellerna 11, 22 och övningsvarianten K-1
Ohka fördes fram till målområdet av G4M "Betty" som byggts om speciellt för dessa uppdrag.
Bilden kommer från http://www.danshistory.com/ww2/japanese.html
MVH
ca 850 tillverkade av modellerna 11, 22 och övningsvarianten K-1
Ohka fördes fram till målområdet av G4M "Betty" som byggts om speciellt för dessa uppdrag.
Bilden kommer från http://www.danshistory.com/ww2/japanese.html
MVH
-
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
- Ort: Sverige
Jag undrar om det hade gjort skillnad om japanerna satt in Kamikazeplanen tidigare.
Dom gjorde ju en ganska stor skada , både matriellt och moraliskt hos jänkarna.
Var det inte Kamikazeplanen som var ansvariga för alla sänkta Amerikanska hangarfartyg?
Jag förstår att detta kan vara en otäck syn: ombord på Lexington som sjunker senare under striden.
Dom gjorde ju en ganska stor skada , både matriellt och moraliskt hos jänkarna.
Var det inte Kamikazeplanen som var ansvariga för alla sänkta Amerikanska hangarfartyg?
Jag förstår att detta kan vara en otäck syn: ombord på Lexington som sjunker senare under striden.
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Lexington (CV2) sänktes av torpedplan 8:e maj 1942, i 'Coral Sea' slaget. Före kamikazes med andra ord.wreezig skrev: Var det inte Kamikazeplanen som var ansvariga för alla sänkta Amerikanska hangarfartyg?
Jag förstår att detta kan vara en otäck syn: ombord på Lexington som sjunker senare under striden
Nästa Lexington (CV 16) träffades av en kamikaze den 5 november 1944. Hon kunde dock återuppta flygoperationer efter 20 minuter.
Här följer en lista på alla amerikanska hangarfartyg som sänktes i stilla havet, samt vad som sänkte dem. Kamikazes sänkte som synes inte så många, och de som de sänkte var bara små eskorthangarfartyg.
Lexington (CV-2) - flyg
Yorktown (CV-5) - flyg och ubåt
Wasp (CV-7) - ubåt
Hornet (CV-8) - flyg
Liscome Bay (CVE-56) - ubåt
Block Island (CVE-21) - ubåt
Gambier Bay (CVE-73) - fartygsartilleri
St Lo (CVE-63) - flyg
Ommaney Bay (CVE-79) - kamikaze
Bismarck Sea (CVE-95) - kamikaze
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 25 gånger.