Varför Finland men inte Norge?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Varför Finland men inte Norge?

Inlägg av JETSKI » 6 september 2003, 21:50

Satt och funderade nu när jag såg finnkampen varför vi har så bra förhållande till Finland medans det känns frostigare med Norge. Varför blev uppslutningen så stor när Finland överfölls men inte när Norge blev det? Vi har ju haft en lång historia ihop med båda länderna. Tyskvänner och rysskräck? Skiljer sig detta I sverige? Västsvenskar känner större gemenskap med norrmän och vi som bor i östra delen av landet med finländarna?/Jetski

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 6 september 2003, 21:55

Ett inlägg som inte tillförde något har raderats.

/Marcus

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 6 september 2003, 21:58

Jag får nog säga att jag som bor på västkusten känner mig närmare till norrmänn än finnar, dels det att vi talar samma språk (jag anser att norskan bara är en svenska dialekt :) ) och dels för att jag knappt träffar några finnar. Norrmänn däremot finns det gått om på västkusten.

/Jonathan

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 6 september 2003, 22:00

Jo, om det var ryssarna som invaderade Norge så tror jag att det hade blivit ett starkare svar från Sveriges sida. Ryssland sågs (och ses?) som den onda arvfienden och Tyskland var för många ett förebildsland (tyska var det första främmande språk man lärde sig i skolan fram till 1945).

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 6 september 2003, 22:24

Kanske hade det att göra med att Finland var en del av Sverige tidigare, och att vårt gemensamma språk förenar oss (vissa av oss i Sverige och Finland talar svenska). Likaså var man mer rädd över att få en gräns mot Sovjetunionen än mot Nazityskland.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5054
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 6 september 2003, 22:37

JETSKI skrev:Satt och funderade nu när jag såg finnkampen varför vi har så bra förhållande till Finland medans det känns frostigare med Norge.
Vi har goda relationer med båda, ingen "frost" med norrmän. Här i norra landsändan översvämmar de sommartid våra campingplatser, bad och stormarknader, och det hela sker utan knot från de lokalt boende.

MVH

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 6 september 2003, 22:56

Likaså var man mer rädd över att få en gräns mot Sovjetunionen än mot Nazityskland.
Tror du enskilda som värvade sig kände så, eller ville de stöda ett broderfolk mot fienden oavsett vem det månde vara. Om Tyskarna skulle anfallit Finland, skulle ändå 12000 man värva sig, svenskafolket samla in otroliga summor pengar -större än finnarnas statsbudget?

/Jetski

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 6 september 2003, 22:58

Jag tycker inte att relationerna med tyskarna och danskarna känns så frostiga de heller, de bidrar trots allt till att hålla Småland/norra Skåne levande genom att köpa små torp och ödegårdar med utedass (sånt primitiv standard som ingen svensk vill ha), och 10 tyskar lär inbringa Sverige lika mycket pengar som en exporterad Volvo, så vi skall vara glada över att några kommer hit till oss.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5054
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 6 september 2003, 23:08

Ereyk skrev:Jag tycker inte att relationerna med tyskarna och danskarna känns så frostiga de heller, de bidrar trots allt till att hålla Småland/norra Skåne levande genom att köpa små torp och ödegårdar med utedass (sånt primitiv standard som ingen svensk vill ha), och 10 tyskar lär inbringa Sverige lika mycket pengar som en exporterad Volvo, så vi skall vara glada över att några kommer hit till oss.
Det gick ett program om tyskar som köpte (fritids)hus i Småland på Svt för något år sedan. Själva menade de att, tyska turister delades upp i två grupper, varmvattenturister resp kallvattenturister. Efter årets värmebölja nere på kontinenten, är det väl risk/chans att fler styr kosan norrut under semestern.

MVH

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 6 september 2003, 23:09

Jag tycker inte att relationerna med tyskarna och danskarna känns så frostiga de heller, de bidrar trots allt till att hålla Småland/norra Skåne levande genom att köpa små torp och ödegårdar med utedass (sånt primitiv standard som ingen svensk vill ha), och 10 tyskar lär inbringa Sverige lika mycket pengar som en exporterad Volvo, så vi skall vara glada över att några kommer hit till oss.
Jaha? Which means?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 september 2003, 23:14

Jag personligen (stockholmare) känner mer sympati med norrmännens sak. Förmodligen för att vi är mera lika till språket.

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Re: Varför Finland men inte Norge?

Inlägg av MartinE » 6 september 2003, 23:27

JETSKI skrev:Satt och funderade nu när jag såg finnkampen varför vi har så bra förhållande till Finland medans det känns frostigare med Norge. Varför blev uppslutningen så stor när Finland överfölls men inte när Norge blev det? Vi har ju haft en lång historia ihop med båda länderna. Tyskvänner och rysskräck? Skiljer sig detta I sverige? Västsvenskar känner större gemenskap med norrmän och vi som bor i östra delen av landet med finländarna?/Jetski
Under första världskriget ville den svenska drottningen gå med i kriget på tysklands sida. ( bara en notis :) )

Hmm ja nu är ju tex svenska andraspråk i finland men iofs har jag för mig att vi släppte norge i en folkomröstning 1906 elelr har jag fel? :?

Ja usch och fy för ryssen, det är fortfarande min inställning =)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 september 2003, 23:33

Vi upplöste unionen 1905 efter något som nog mest beskrivs som ett norkst uppror. Inbördeskrig var nära men eftersom norges frihet stöttades av england och tyskland (tror jag) så var sverige tvugna att låta dom gå.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Inlägg av oys » 7 september 2003, 00:26

Panzerfaust skrev: (jag anser att norskan bara är en svenska dialekt :)
Det er vel heller en dansk dialekt.

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Re: Varför Finland men inte Norge?

Inlägg av oys » 7 september 2003, 00:27

MartinE skrev:Hmm ja nu är ju tex svenska andraspråk i finland men iofs har jag för mig att vi släppte norge i en folkomröstning 1906 elelr har jag fel? :?
1905. Det var folkeavsteming i Norge om hvorvidt man ville fortsette unionen eller ikke, og resultatet ble noen hundre mot flere hundre tusen stemmer.

Skriv svar