La Gleize

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juni 2002, 20:29

Martin Månsson skrev:MD 650:

Någon grad "Übersturmführer" fanns inte, dock Obersturmführer vilket jag antar att du menar. Någon Ostuf. Rudolf Dollinger finns inte, däremot en Wilhelm Dollinger som var Obersturmführer och tillhörde 2./s.SS-Pz.Abt. 501. (s.SS-Pz.Abt. står för schwere = tung). Dollinger som tidigare varit NO (Nachrichtenoffizier) i 501 stupade den 6 mars 1945.

Martin

Nu hittade jag i ett reseunderlag som vi gjorde inför en rundtur längs Rollbahn D och där finner jag att namnet Helmut Dollinger förekommer...

Mvh

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Tiger 213

Inlägg av Battler » 9 juni 2002, 20:42

Lite kuriosa om Tiger 213. När amerikanarna planerade att forsla bort den i juli -45 (slagfältsstädning) räddades den genom en aktion av lokala hemmafruar. Den blev flyttad till nuvarande position av belgiska armén -51.

MVH

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Tiger 213

Inlägg av Per Andersson » 9 juni 2002, 21:09

Battler skrev:Lite kuriosa om Tiger 213. När amerikanarna planerade att forsla bort den i juli -45 (slagfältsstädning) räddades den genom en aktion av lokala hemmafruar.
Och så säger de att det inte finns några kvinnliga pansarfetischister...

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 juni 2002, 11:47

Nu hittade jag i ett reseunderlag som vi gjorde inför en rundtur längs Rollbahn D och där finner jag att namnet Helmut Dollinger förekommer...
Någon officer vid namn Helmut Dollinger finns inte, Franz Dollinger samt Heinrich Dollinger förutom Wilhelm Dollinger är de officerare som fanns i Waffen-SS. Både Franz och Heinrich var SS-Standartenoberjunker.

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 juni 2002, 15:18

Martin Månsson skrev:
Nu hittade jag i ett reseunderlag som vi gjorde inför en rundtur längs Rollbahn D och där finner jag att namnet Helmut Dollinger förekommer...
Någon officer vid namn Helmut Dollinger finns inte, Franz Dollinger samt Heinrich Dollinger förutom Wilhelm Dollinger är de officerare som fanns i Waffen-SS. Både Franz och Heinrich var SS-Standartenoberjunker.

Martin
Det verkar ju onekligen förekomma skiljaktigheter avseende namnet.

Din källa?

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 juni 2002, 19:03

Det verkar ju onekligen förekomma skiljaktigheter avseende namnet.

Din källa?
Hej,

Mina källor är mitt egna arkiv samt John P. Moore's CD-Rom bok "Führerliste der Waffen-SS". Variationer kan förekomma, en faktor är att två förnamn kan finnas med på personalakten vilket kan förvirra. Vet ej om så är fallet med Dollinger i s.SS-Pz.Abt.501, eftersom båda uppgifterna existerar så håller jag detta faktum som troligt.

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 juni 2002, 01:31

Martin Månsson skrev:
Det verkar ju onekligen förekomma skiljaktigheter avseende namnet.

Din källa?
Hej,

Mina källor är mitt egna arkiv samt John P. Moore's CD-Rom bok "Führerliste der Waffen-SS". Variationer kan förekomma, en faktor är att två förnamn kan finnas med på personalakten vilket kan förvirra. Vet ej om så är fallet med Dollinger i s.SS-Pz.Abt.501, eftersom båda uppgifterna existerar så håller jag detta faktum som troligt.

Martin

Ur ett källkritiskt perspektiv torde mina källor vara lika trovärdiga som dina förutom ev. John P. Moore's CD-Rom bok "Führerliste der Waffen-SS". Tyvärr har jag inte tillgång till detta alster så jag kan inte bedöma trovärdigheten avseende denna litteratur.

Vi kan nog hålla på med denna diskussion ganska länge. Men som jag skrev tidigare kan vi nog konstatera att vagn "213" tillhörde en viss Obersturmführer vid namn Dollinger med eller utan Ü eller O.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Tiger II

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 juni 2002, 12:02

MD650 skrev:
Mathias Forsberg skrev:Det skall stå en bevarad Tiger II vid en bondgård i närheten av La Gleize, är det någon som har varit och sett den?
I måndags stod den kvar vid skolan i La Gleize.... mycket fint skick

:D
Har faktiskt tänkt fara förbi den i sommar förhoppningsvis. Skolan och museét är alltså vid samma plats eller typ samma sak? Det var iaf den på bilden jag menade, tyckte att det påminde en smula om en bondgård även om jag misstänker att museintendenten inte skulle instämma:)

/Forsberg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tiger II

Inlägg av MD650 » 15 juni 2002, 14:15

Mathias Forsberg skrev:
MD650 skrev:
Mathias Forsberg skrev:Det skall stå en bevarad Tiger II vid en bondgård i närheten av La Gleize, är det någon som har varit och sett den?
I måndags stod den kvar vid skolan i La Gleize.... mycket fint skick

:D
Har faktiskt tänkt fara förbi den i sommar förhoppningsvis. Skolan och museét är alltså vid samma plats eller typ samma sak? Det var iaf den på bilden jag menade, tyckte att det påminde en smula om en bondgård även om jag misstänker att museintendenten inte skulle instämma:)

/Forsberg
Stämmer precis. Skolan är ingen gigantisk sak men det går inte att missa museét i alla fall...

:)

Skriv svar