hur behandlades fångar?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

hur behandlades fångar?

Inlägg av Robban » 23 augusti 2003, 14:15

hur behandlades ryska, japanska,tyska,brittiska,amerikanska mm fångar av sin/sina fiende under ww2 ?

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 23 augusti 2003, 14:28

det finns ett kort där två eller en japan står på alla fyra i bara kallingar och tvättar "golvet" på ett fartyg och hela besättinigen står och kollar på!


mvh olle

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 23 augusti 2003, 14:58

Tyskarna hade väl helt bra behandling på fångar från väst, men fångar från öst var väl mycket dålig.
Italienarna hade väl lite slappa fångeläger har jag hört..

//Martin

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 15:14

echo leader one skrev:det finns ett kort där två eller en japan står på alla fyra i bara kallingar och tvättar "golvet" på ett fartyg och hela besättinigen står och kollar på!


mvh olle
Går inte ens att jämföra med hur japanerna behandlade sina fångar. Där fick man vara glad om man kom därifrån med livet i behåll.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 15:24

tobbe skrev:
echo leader one skrev:det finns ett kort där två eller en japan står på alla fyra i bara kallingar och tvättar "golvet" på ett fartyg och hela besättinigen står och kollar på!


mvh olle
Går inte ens att jämföra med hur japanerna behandlade sina fångar. Där fick man vara glad om man kom därifrån med livet i behåll.
Men har någon jämnfört? :roll:

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 15:38

Var bara ett uttryck.

När ska Marcus ta bort dessa :roll: egentligen?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 15:44

tobbe skrev:Var bara ett uttryck.

När ska Marcus ta bort dessa :roll: egentligen?
I stället för att kasta ur dig en sådana meningslösa kommentar (Eller ett uttryck som du påstår), hade jag gärna sett att du beskrivit hur japanerna behandlade sina krigsfångar. Jag har bara läst om de långa marscherna som de allierade krigsfångarna fick gå (Vilket tog en massa liv) och japanernas behandling av allierade och kinesiska krigsfångar under Enhet 731.

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 augusti 2003, 15:45

När folk slutar att skriva inlägg som behöver besvaras med dem ( :roll: )?

Överlag:
Ryska krigsfångar behandlades inte särskilt väl av tyskarna.
Japanska krigsfångar tog amerikanerna inte så många så det är väl svårt att säga hur de behandlades "i genomsnitt".
Tyska krigsfångar behandlades inte särskilt väl av ryssarna men hyfsat av de västallierade.
Västallierade krigsfångar behandlades hyfsat av tyskarna men med grymhet av japanerna.

/Johan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 augusti 2003, 15:48

De italienska fångarna behandlades nog bäst. Kanske för att de var periodvis så många, kanske för att de var inte speciellt aggressivt eller krigiskt inställda. Det var väldigt vanligt att de användes som extra arbetskraft på bondgårdar, såväl i England som USA. Det finns t.ex. en scen i Puzos Gudfadern, där en pizzabagare ber Gudfadern om hjälp: det är fred, och det är risk att hans biträde, italienaren som egentligen är krigsfånge, kommer att tvingas återvända till Italien. Och under tiden hann hans dotter förlova sig med honom...
- De sågs alltså mera som gästarbetare än som fiender och fångar.

Att använda krigsfångar till arbete var egentligen ett brott mot krigslagarna, men det här slags relativt fria och relativt lätta arbete uppfattades säkert av alla berörda snarare som en förmån, i varje fall jämfört med att sitta i fångläger.

Intressant att som någon antyder att även italienarna hade tydligen rätt snälla fångläger.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 15:52

Anno skrev:
tobbe skrev:Var bara ett uttryck.

När ska Marcus ta bort dessa :roll: egentligen?
I stället för att kasta ur dig en sådana meningslösa kommentar (Eller ett uttryck som du påstår), hade jag gärna sett att du beskrivit hur japanerna behandlade sina krigsfångar. Jag har bara läst om de långa marscherna som de allierade krigsfångarna fick gå (Vilket tog en massa liv) och japanernas behandling av allierade och kinesiska krigsfångar under Enhet 731.

/Anno
Vet du att du verkligen går en på neverna när du ska alltid klaga på det mesta jag skriva och alltid gå med i diskussionerna(spelar ingen roll vad de handlar om bara han får diskutera mot mig och hålla på med sina personangrepp) där jag är och diskuterar mot mig jämt och ständigt.

De långa marscherna eller Enhet 731 är inte "bara" det visar exakt hur bra japanerna behandlade sina krigsfångarna. För att inte glömma hur dåligt kinserna blev behandlade.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 16:00

Kan inte du skärpa dig då? Måste du poängtera att Tyskarna/Japanerna var dummare än de allierade, så gott som alla som läser och skriver på Skalman vet detta, de vet om utrotningslägrena. Sen har jag inte gjort några personangrepp mot dig i denna tråden, utan frågat en fråga.
De långa marscherna eller Enhet 731 är inte "bara" det visar exakt hur bra japanerna behandlade sina krigsfångarna. För att inte glömma hur dåligt kinserna blev behandlade.
Som jag sa innan så har jag bara läst om dessa krigsförbrytelser, och försöker inte föringa de japanska krigsförbrytelserna som du försöker antydda att jag gör. Jag vet att japanerna var skyldiga till mer krigsförbrytelser än bara enhet 731 och det var därför jag såg fram emot att du skrev ett bra och seriöst inlägg om deras krigsförbrytelser och inte bara:
Går inte ens att jämföra med hur japanerna behandlade sina fångar. Där fick man vara glad om man kom därifrån med livet i behåll.
som vi alla på Skalman ser gärna att vi slipper från dig.

/Anno

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 23 augusti 2003, 16:14

nån skrev att amerikarnana inte tog så många japanska fångar...

har hört att många japanska soldater hellre dog än gav upp ...sant eller falskt?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 16:16

Stefan skrev:De italienska fångarna behandlades nog bäst. Kanske för att de var periodvis så många, kanske för att de var inte speciellt aggressivt eller krigiskt inställda. Det var väldigt vanligt att de användes som extra arbetskraft på bondgårdar, såväl i England som USA. Det finns t.ex. en scen i Puzos Gudfadern, där en pizzabagare ber Gudfadern om hjälp: det är fred, och det är risk att hans biträde, italienaren som egentligen är krigsfånge, kommer att tvingas återvända till Italien. Och under tiden hann hans dotter förlova sig med honom...
- De sågs alltså mera som gästarbetare än som fiender och fångar.
Hur behandlades de italienska krigsfångarna under tyskarna?

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 16:20

Anno skrev:Kan inte du skärpa dig då? Måste du poängtera att Tyskarna/Japanerna var dummare än de allierade, så gott som alla som läser och skriver på Skalman vet detta, de vet om utrotningslägrena. Sen har jag inte gjort några personangrepp mot dig i denna tråden, utan frågat en fråga.
Jag måste inte poängtera det, men jag gör det ändå. Det är samma sak med de som skriver om Sovjetunionens krigsförbrytelser eller de allierades terrorbombingarna. Ingen klagar på de med orsaken att så gott som alla på forumet redan vet om det.

Kanske inte personangrepp i den här tråden men du använder den vanliga otrevliga attityden.

Som jag sa innan så har jag bara läst om dessa krigsförbrytelser, och försöker inte föringa de japanska krigsförbrytelserna som du försöker antydda att jag gör. Jag vet att japanerna var skyldiga till mer krigsförbrytelser än bara enhet 731 och det var därför jag såg fram emot att du skrev ett bra och seriöst inlägg om deras krigsförbrytelser och inte bara:
Jag antyder inte att du försöker förringa det utan att det du beskrev är inte "bara".
som vi alla på Skalman ser gärna att vi slipper från dig.

/Anno

Kan du ta om det där så man förstår vad du menar?
Senast redigerad av 1 tobbe, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 augusti 2003, 16:24

Anno,

Lägg av.

/Marcus

Skriv svar